İki dillilik, tüm dünyada disiplinler arası çalışmalarla tüm hızıyla çeşitli açılardan araştırılmaya devam eden konuların başında gelmektedir. İletişim ve ulaşımın hızla yaygınlaştığı, ülkelerin ve milletlerin birbirleriyle hiç olmadığı kadar daha fazla iletişime girdiği bir dönemde iki dillilik araştırmacılar tarafından ilgiyle incelenmeye devam etmektedir. Jeopolitik konumu, Avrupa Birliği’ne giriş sürecine uyumlanma politikaları ve yoğun göç alması sonucu, Türkiye’de iki dillilik kavramı ana okulları için de çeşitli açılardan tartışılmaya başlanmıştır. Bu araştırmanın amacı, okul öncesi dönemde iki dillilikle ilgili az araştırmanın yapıldığı ülkemizde 2007-2021 yılları arasında okul öncesi dönemde iki dillilikle ilgili yapılmış lisansüstü tezlerin ve makalelerin kapsamlarını ortaya koymaktır. Bu doğrultuda, yirmi beş lisansüstü tezi ve yirmi bir makaleye ulaşılmış ve bu çalışmalar, “yıllara, yöntemlerine, konularına, örneklem/çalışma grubuna, veri toplama aracına, veri analiz tekniklerine, inceledikleri dillere ve lisansüstü tezlerin yapıldığı bölümlere göre dağılım” değişkenlerine göre incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda, 2020 ve 2021 yıllarında daha çok çalışma yapıldığı, vaka incelemelerinin daha çok tercih edildiği, dil gelişiminin çeşitli açılardan incelenmesi konusunun daha çok seçildiği, en çok çocukların örneklem olarak ele alındığı, veri toplama aracı olarak en çok ölçeklerin tercih edildiği, veri analiz tekniği olarak en çok testlerin tercih edildiği, çalışmaların Türkçe-İngilizce dilleri arasında daha çok yapıldığı ve lisansüstü tezlerinde okul öncesi eğitimi bölümünde çalışmaların daha fazla yapıldığı tespit edilmiştir.
iki dillilik anaokulunda iki dillilik okul öncesi iki dillilik
Bilingualism is one of the leading topics that continues to be researched from various perspectives at full speed with interdisciplinary studies all over the world. Bilingualism continues to be studied with interest by researchers at a time when communication and transportation have become widespread and countries and nations communicate with each other more than ever before. As a result of its geopolitical position, its policies to adapt to the European Union accession process and the intense immigration, the concept of bilingualism in Turkey has started to be discussed from various perspectives for kindergartens. The aim of this research is to reveal the scope of postgraduate theses and articles on bilingualism in the preschool period between 2007-2021 in our country, where little research has been done on bilingualism in the pre-school period. In this respect, twenty-five graduate theses and twenty-one articles were reached, and these studies were examined according to the variables of “distribution by years, methods, subjects, sample/study group, data collection tool, data analysis techniques, languages studied and departments in which graduate theses were made”. As a result of the research, it was concluded that more studies were carried out in 2020 and 2021, case studies were preferred more, the subject of examining language development from various angles was more preferred, children were considered as samples the most, scales were preferred the most as the data collection tool, the studies are mostly conducted between Turkish and English languages, and it has been concluded that more studies are carried out in the pre-school education department among the postgraduate theses.
bilingualism bilingualism in kindergarten preschool bilingualism
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırmalar |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Aralık 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 13 Mayıs 2022 |
Kabul Tarihi | 13 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 10 |