Bu araştırmada, Sağlık Bakanlığı bünyesinde çalışan ve Kahramanmaraş merkezli depremler sonrası depremzede çocuk, ergen ve ailelerine yönelik akut psikososyal destek müdahalelerinde görev almış çocuk gelişimcilerin yürüttüğü çalışmaların incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseninde yapılandırılan bu araştırma, Sağlık Bakanlığı bünyesinde çalışan ve 6 Şubat depremlerinden sonra akut dönemde çocuk, ergen ve ailelerine yönelik psikososyal destek hizmeti sunan 24 çocuk gelişimciyle yürütülmüştür. Veri toplamı aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ve genel bilgi formu kullanılmıştır. Veriler odak grup görüşmesi yöntemi kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın verileri içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Çocuk gelişimciler, ihtiyaç tespiti ve koordinasyon çalışmasıyla başlayıp çocuk ve ailelere yönelik çalışmalarla devam eden bir süreç yaşandığını belirtmiştir. Çocuk gelişimciler bu süreçte hekim ve diğer sağlık profesyonelleriyle iş birliği yapmış ve koordinasyon sürecinde yer almıştır. Çocuk ve aileyi merkeze alarak onların ihtiyaçları doğrultusunda destek hizmetleri yürütmüştür. Çocuk gelişimciler, diğer meslek elemanlarının çocuk gelişimcinin meslek tanımını bilmemesinden dolayı zorluklar yaşamıştır. Ayrıca travma, kayıp ve yas süreçlerine ilişkin deneyim eksikliklerinin olduğunu belirten çocuk gelişimciler, çocuk gelişimi lisans derslerinin güncellenmesini önermiştir.
Araştırmanın etik kurul izinleri alınmıştır ve araştırma sürecinde etik ilkeler gözetilmiştir.
Yok
In this study, the aim was to investigate the activities carried out by child development specialists employed by the Ministry of Health who participated in acute psychosocial support interventions for children, adolescents, and their families following the earthquakes centered in Kahramanmaraş. This research, structured as a case study, a qualitative research method, involved 24 child development specialists from the Ministry of Health who provided psychosocial support services for children, adolescents, and families in the immediate aftermath of the February 6 earthquakes. Data collection utilized a semi-structured interview form and a general information questionnaire developed by the researchers, employing the focus group interview method. The collected data were analyzed using content analysis techniques. The child development specialists outlined a process that commenced with needs assessment and coordination efforts, progressing to interventions tailored to the needs of children and families. Throughout this process, they collaborated with physicians and other healthcare professionals, actively participating in coordination efforts. Their approach prioritized the well-being of both the child and the family, offering support services aligned with their specific needs. However, the professionals encountered challenges stemming from a lack of familiarity among their peers regarding the role and scope of child development as a profession. Additionally, the child development professionals acknowledged a deficiency in experience regarding trauma, loss, and mourning processes. They emphasized the need for enhancements in undergraduate child development courses to address these gaps in knowledge and skill.
Child development earthquake February 6 earthquake Psychosocial support
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Aile ve Hanehalkı Çalışmaları |
Bölüm | Araştırmalar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 13 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 21 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 13 |