Yazma,
çok yönlü bir edim olup bireyin duygu, düşünce, istek, gözlem ve hayallerini etkili ve verimli bir
şekilde ortaya koyma etkinliği olarak tanımlanabilir. Bu yönüyle yaşamın her
alanında ve döneminde işlevseldir. Öğretim sistemimizde yazma becerisi kazandırmaya
yönelik etkinliklerin çok önemli bir kısmını kompozisyon yazma çalışmaları
oluşturmaktadır. Öğrencilerin yazma becerilerinde iyi bir tutum ve davranış
sergileyebilmeleri için belli bir bilimsel bilgi ve buna dayalı deneyimlerinin
olması gerekir. Bu bağlamda mevcut kompozisyon yazma çalışmalarının geleneksel
yöntemlerin dışında, metindilbilimin önerdiği “metin üretim evrelerine” dayalı
olarak yeni bir boyut getirilmesinin uygun olacağı düşünülebilir. Bu çalışmanın
amacı, ortaöğretimde uygulanmakta olan
kompozisyon yazma sürecinin metin üretim evreleri ile uyumluluğunu
belirlemektir. Çalışma niteliksel bir çalışmadır ve betimsel analiz yöntemine dayandırılmıştır.
Çalışmanın amacı doğrultusunda öğretmen
görüşlerine başvurulan çalışma, MEB’e
bağlı devlet ve vakıf okullarının 5., 6., 7. ve 8. sınıflarında görev yapmakta
olan 7 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu rastgele seçimle
belirlenmiştir. Verilerin toplamasında
esneklik sağlaması ve sorulara alınan yanıt oranlarında tamlık sağlanabilmesi
amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi seçilmiştir. Araştırmacı
tarafından hazırlanan görüşme formu toplam 9 sorudan oluşmaktadır.
Öğretmenlerin sorulara verdiği yanıtlar betimsel analiz yöntemiyle
çözümlenmiştir. İnceleme sonucunda öğretmenlerin metin üretim evrelerinin
“söylem tasarımı” ve “kavram ağı oluşturma” maddesi dışında diğer maddeler
konusunda bilgi sahibi oldukları; ancak uygulama sırasında bu aşamaları
dizgesel olarak uygulamadıkları belirlenmiştir.
Yazma yazma becerisi kompozisyon metindilbilim metin üretim evreleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 1 |
International Journal of Children's Literature and Education Researches