Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin “Çocuk Hakları” ile ilgili algılarının metaforlar aracılığıyla belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda öğrencilere öncelikle ön anket soruları sorulmuş, daha sonra çeşitli Web 2.0 araçları kullanılarak bu öğrencilere çocuk hakları anlatılmış ve aynı sorular son anket olarak öğrencilere tekrar sorulmuştur. Ön anket ve son anket verilerine göre elde edilen metaforlar, ortak özellikleri ve farklılıkları bakımından kategoriler altında incelenmiştir. Çalışma nitel araştırma desenlerinden olgubilim (fenomenoloji) desenine göre yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemi 116 kız, 87 erkek öğrenci olmak üzere toplam 203 ortaokul (5, 6, 7, 8. sınıf) öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada, araştırmacı tarafından hazırlanan, yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma kapsamında veriler, ortaokul öğrencilerinin “Çocuk Hakları …. gibidir. Çünkü.…” cümlesini tamamlamasıyla elde edilmiştir. Böylelikle öğrencilerin ‘‘Çocuk Hakları’’ kavramına ilişkin düşünceleri ve zihinlerinde oluşturdukları algıları tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler, araştırmacı tarafından içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir. Verilerin analizinde öğrencilerin yazmış olduğu ön-test ve son-test verilerine göre elde edilen metaforlar ortak özellikleri ve farklılıklarına göre kategorilere ayrılmış ve frekans değerleri belirlenmiştir. Analiz sonucunda ortaokul öğrencileri “çocuk hakları” kavramına yönelik ilk uygulamada 26 metafor, son uygulamada ise 41 metafor üretmişlerdir. Üretilen metaforlar “Eğitim”, “Temel ihtiyaçlar”, “Duyuşsal özellik”, “Toplumsal Hayat”, “Soyut ve hayal”, “Doğa” ve “Oyun ve eğlence” olmak üzere toplam 7 kategori altında toplanmıştır. Ön-testte en çok toplumsal hayat kategorisinde metafor üretilirken son-testte ise soyut ve hayal kategorisinde metafor üretilmiştir. Elde edilen bulgular literatür ışığında tartışılmış ve öğrencilerin oluşturmuş oldukları metafor algılarından yola çıkılarak, araştırma sonuçlarına dayalı önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Edebi Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 13 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 22 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2 |
International Journal of Children's Literature and Education Researches