Bu makale; Bizans’ın, Küçük Asya’daki Müslüman-Türk beylikleriyle olan siyasî ve askerî husumetinin propagandasını yaptığı sırada, Komnenos Hanedanlığının ideolojisindeki din temelli kavramlara odaklanmaktadır. On birinci yüzyılın ikinci yarısındaki fetih döneminde; Bizans’ın algıları, başlıca barbarlık karşısındaki Roma medeniyeti gibi klasik iki kutuplu görüş tarafından belirlenir ve bundan dolayı da Selçuklu Türklerini dini bir oluşumdan ziyade etnik bir grup olarak tanımlarken, 1130’larda onları “Haceroğulları”, yani Müslümanlar ile özdeşleştirme eğilimi hâkim olmuştur. Aynı zamanda, İmparator II. Ioannes’in saray retorikçileri, Eski Ahit prototiplerine (Musa) ve Batı Haçlı ideolojisinin bazı özelliklerine göndermeler yapan imparatorluğa özgü temsil biçimleri geliştirmişlerdir. Halefi I. Manuel’in tasviri ise, bunun yerine imparatorun Mesih benzeri konumu ve gerçek inancın yorulmak bilmeyen savunucusu motifinden daha yoğun bir şekilde yararlanmaktadır
Bizans İmparatorluğu’nun siyasi düşüncesi; Selçuklular Türk hanedanı; Rum (saltanatı); II. Ioannes Komnenos Bizans İmparatoru; I. Manuel Komnenos Bizans İmparatoru; Prodromos Theodoros yazar; Basilakes Nikephoros yazar; Malakes Euthymios yazar.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Bizans Tarihi |
Bölüm | Çeviriler |
Yazarlar | |
Çevirmenler |
Murat Keçiş
Mehmet Buğra Başer
Bu kişi benim
|
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 25 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 15 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 2 |