BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi Dersine Yönelik Görüşleri

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 3, 40 - 53, 01.09.2014
https://doi.org/10.30703/cije.321349

Öz

Okul Deneyimi dersi, öğretmen adaylarının uygulama yapacağı okulu, öğrencileri, programı ve öğretmenleri genel olarak tanıyabilmesi gözlem ve görüşmelere dayalı bir derstir. Bu bağlamda, Okul Deneyimi dersinin amaçlarının verimli bir şekilde uygulanabilmesi için fakülte öğretmen adaylarına, uygulama okulu rehber öğretmenlerine, fakülte koordinatör ve öğretim elamanlarına önemli sorumluluklar düşmektedir. Uygulamanın başarılı olabilmesi için öğretmen adaylarının bu mesleğe istekli olması, ortamda oluşan sorunlara yerinde çözümler getirmesi gerekmektedir. Bu kapsamda Okul Deneyimi dersi öğretmen adaylarının öğretmenlik görevine başlamadan önce, okulu, öğrencileri, programı ve öğretmenleri tanımalarında önemli bir yere sahiptir. Bu durumda öğretmen adaylarının Okul Deneyimi yaşantıları hakkında fikirler alınması önem taşımaktadır. Bu araştırmada Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Programında öğrenim gören öğretmen adaylarının Okul Deneyimi dersine yönelik görüşleri nelerdir sorusu temel problem olarak ele alınmıştır. Araştırma soruları doğrultusunda veri toplamak amacıyla nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Katılımcılara açık uçlu 4 soru sorulmuştur. Bu araştırmadan elde edilen veriler, içerik analizi ile kodlama yapılarak çözümlenmiştir. Araştırmada öğretmen adaylarının Okul Deneyimi dersini karşı olumlu bir bakış açısına sahip oldukları, öğretmen, öğrenci, okulun fiziki yapısı ve okul idaresiyle sorun yaşamadıkları, Okul Deneyimi dersi uygulama saatlerini yeterli buldukları görülmüştür.

Kaynakça

  • Aydın, S. & Selçuk, A. (2007). “Öğretmen Adaylarının “Okul Deneyimi II” Dersine İlişkin Görüşleri (Yüzüncü Yıl Üniversitesi Örneği).” Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2): 75-90.
  • Azar, A. (2003). “Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Derslerine İlişkin Görüşlerinin Yansımalar.” Milli Eğitim Dergisi, 159. http://yayım.meb.gov.tr./dergiler/159/azar.htm adresinden 10 Ocak 2014 tarihinde alınmıştır.
  • Ballantyne, R. & Mylonas, A. (2001). “Improving student Learning During ‘Remote’ School-based Teaching Experience Using Flexsible Delivery of Teacher Mentor and Student Preparation Programmes.” Asia- Pacific Journal of Teacher Education,, 29(3): 263-273.
  • Baytekin,Ç., Kıyıcı ve Horzum, M.B. (2002). “Okul deneyimi-1 Dersinin Öğrenme ve Öğretme Ders Teknolojisi Açısından Saptanması.” The Turkish Online Journal of Educational Technology, 1(9):55-71.
  • Bektaş, M., Horzum, M. B. & Ayvaz, A. (2012). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okul Deneyimi Dersinin Amaç ve Etkinlikleri Hakkındaki Görüş ve Önerileri.” Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 33: 1-20. http://www.akademikbakis.org/ adresinden 20.03.2014 tarihinde alınmıştır.
  • Buyurgan, S. (2001). “Okul Deneyimi I Dersi ile İlgili İzlenimler.” Çağdaş Eğitim, 274: 32-38.
  • Cansaran, A., İdil, Ö. & Kalkan, M. (2006). “Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dallarındaki “Okul Deneyimi” Uygulamalarının Değerlendirilmesi.” Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26 (1): 83-99.
  • Ergüneş, Y. (2005). “Okul Deneyimi Dersi Uygulamasının Öğrenciler Tarafından Amacına Uygun Olarak Yapılıp Yapılamadığının Değerlendirilmesi.” Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (13): 106-128. http://sbe.balıkesir.edu.tr/dergi/edergi/c8c13/makale/c8s13m11 pdf adresinden 10 Ocak 2014 tarihinde alınmıştır.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Web Ofset Tesisleri.
  • Kaya, H. Ş. (2013). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okul Deneyimi Dersinde İletişimle İlgili İlk İzlenimleri.” EKEV Akademi Dergisi, 17(56): 419-428.
  • Köroğlu, H., Başer, N. & Yavuz, G. (2000). “Okullarda Uygulama Çalışmalarının Değerlendirilmesi.” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19: 85-95.
  • Lyhty, M. R. & Kaikkonen, P. (2009). “The Dificulty of Change: The Impact of Personal School Experience and Teacher Education on The Work of Beginning Language Teachers.” Scandinavian Journal of Educational Research, http:/ / dx.doi.org/ adresinden 10 Ocak 2014 tarihinde alınmıştır.
  • MEB. (1998). Öğretmen Adaylarının Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Öğretim Kurumlarında Yapacakları Öğretmenlik Uygulamasına ilişkin Yönerge. Ankara: Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü.10.11.2013 tarihinde http://mevzuat.meb.gov.tr/html/102.html adresinden alınmıştır.
  • Oğuz, A. (2004). “Okul Deneyimi I Dersinin Öğretmen Adayları Üzerindeki Etkileri.” Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11: 141-162.
  • Ören, F. Ş., Sevinç, Ö. S. & Erdoğmuş, E. (2009). “Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi Derslerine Yönelik Tutumlarının ve Görüşlerinin Değerlendirilmesi.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15(58): 217-246.
  • Özçelik, N. (2012). “Yabancı Dil Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Dersine İlişkin Görüşleri.” GEFAD/ GUJGEF 32 (2): 515-536.
  • Özdemir, A.Ş. & Çanakçı, O. (2005). “Okul Deneyimi I” Dersinin Öğretmen Adaylarının Öğretim-Öğrenme Kavramlarına ve Öğretmen-Öğrenci Rollerine Bakış Açıları Üzerindeki Etkileri.” İlköğretim- Online, 4 (1): 73-80.
  • Saraç, G. (2004). “Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Oklu Deneyimi I Dersine Yönelik İlgileri ve Beklentileri.” 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinde Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu SDÜ, 7-10 Nisan, Isparta. 10.11.2013 tarihinde http://www.muzikegitimcileri.net/bilimsel/bildiri/G-Sarac.pdf adresinden alınmıştır.
  • Şimşek, N. (2013). “Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Derslerinde Karşılaştıkları Güçlüklerle İlgili Algılarının Belirlenmesi.” 10.01.2014 tarihinde http://www.susbid.com/Makaleler/1611496396_23.pdf adresinden alınmıştır.
  • Topkaya, Y., Tokcan, H., & Kara, C. (2012). “Öğretmenlik Uygulaması Dersi Hakkında Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Görüşleri.” The Journal of Academic Social Science Studies, 5(7): 663-678.
  • Uslu, Z. (2001). “Okul Deneyimi Derslerinin Öğretmen Adaylarına Etkileri.” Çağdaş Eğitim, 282: 29-35.
  • Yapıcı, Ş. & Yapıcı, M. (2004). “Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi I Dersine İlişkin Görüşleri.” İlköğretim- Online, 3(2): 54-59.
  • Yenilmez, K. & Ata, A. (2012). “Matematik Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi Uygulamalarına İlişkin Görüşleri.” Eğitim ve öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3): 55-63.
  • Yeşil, R. & Çalışkan, N. (2006). “Okul Deneyimi I Dersinden öğrencilerin Beklentileri ve Bu Beklentilerin Karşılanma Düzeyi.” Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4 (1): 55-72. 10 Ocak 2014 tarihinde http://www.tebd.gazi.edu.tr/arsiv/2006_cilt 4/sayi_1 /55-72 pdf adresinden alınmıştır.
  • Yıldız, E. (2002). Okul Deneyimi I ve Okul Deneyimi II Derslerinin Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • YÖK/Dünya Bankası, (1998). “Fakülte- Okul İşbirliği.” Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara, Öğretmen Eğitimi Dizisi.

Views of Social Studies Teacher Candidates’ About School Experience Course

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 3, 40 - 53, 01.09.2014
https://doi.org/10.30703/cije.321349

Öz

School experience is a course which based on the interviews and observations of teacher candidates. Via this course, teacher candidates may recognize the students, teachers, program and school. In this sense, teacher candidates of faculty, guidance counselors, instructors and coordinators of faculty have considerable responsibilities for productive practicing of the aim of school experience course. For successful application, teacher candidates must willing to this profession and solve the problem with appropriately in the environment. In this respect, school experience course has an important place for teacher candidates to know the students, school, program and teachers before being a teacher. In this case, getting teacher candidates’ opinions about the school experience is an importance. Essential problem of this research is that opinions about the School Experience course of teacher candidates who study in Social Science Teaching Program in Education Faculty, Kastamonu University. This research consists of semi-structured interview forms and qualitative study. 4 open-ended questions asked to participants. Teacher candidates’ views were analyzed by using content analysis with coding. It is showed that the teacher candidates had positive point of view to School Experience course and they did not have trouble with teacher, student, physical structure of school and school administration and practicing hour of School Experience course was found enough.

Kaynakça

  • Aydın, S. & Selçuk, A. (2007). “Öğretmen Adaylarının “Okul Deneyimi II” Dersine İlişkin Görüşleri (Yüzüncü Yıl Üniversitesi Örneği).” Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2): 75-90.
  • Azar, A. (2003). “Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Derslerine İlişkin Görüşlerinin Yansımalar.” Milli Eğitim Dergisi, 159. http://yayım.meb.gov.tr./dergiler/159/azar.htm adresinden 10 Ocak 2014 tarihinde alınmıştır.
  • Ballantyne, R. & Mylonas, A. (2001). “Improving student Learning During ‘Remote’ School-based Teaching Experience Using Flexsible Delivery of Teacher Mentor and Student Preparation Programmes.” Asia- Pacific Journal of Teacher Education,, 29(3): 263-273.
  • Baytekin,Ç., Kıyıcı ve Horzum, M.B. (2002). “Okul deneyimi-1 Dersinin Öğrenme ve Öğretme Ders Teknolojisi Açısından Saptanması.” The Turkish Online Journal of Educational Technology, 1(9):55-71.
  • Bektaş, M., Horzum, M. B. & Ayvaz, A. (2012). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okul Deneyimi Dersinin Amaç ve Etkinlikleri Hakkındaki Görüş ve Önerileri.” Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 33: 1-20. http://www.akademikbakis.org/ adresinden 20.03.2014 tarihinde alınmıştır.
  • Buyurgan, S. (2001). “Okul Deneyimi I Dersi ile İlgili İzlenimler.” Çağdaş Eğitim, 274: 32-38.
  • Cansaran, A., İdil, Ö. & Kalkan, M. (2006). “Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dallarındaki “Okul Deneyimi” Uygulamalarının Değerlendirilmesi.” Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26 (1): 83-99.
  • Ergüneş, Y. (2005). “Okul Deneyimi Dersi Uygulamasının Öğrenciler Tarafından Amacına Uygun Olarak Yapılıp Yapılamadığının Değerlendirilmesi.” Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (13): 106-128. http://sbe.balıkesir.edu.tr/dergi/edergi/c8c13/makale/c8s13m11 pdf adresinden 10 Ocak 2014 tarihinde alınmıştır.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Web Ofset Tesisleri.
  • Kaya, H. Ş. (2013). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okul Deneyimi Dersinde İletişimle İlgili İlk İzlenimleri.” EKEV Akademi Dergisi, 17(56): 419-428.
  • Köroğlu, H., Başer, N. & Yavuz, G. (2000). “Okullarda Uygulama Çalışmalarının Değerlendirilmesi.” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19: 85-95.
  • Lyhty, M. R. & Kaikkonen, P. (2009). “The Dificulty of Change: The Impact of Personal School Experience and Teacher Education on The Work of Beginning Language Teachers.” Scandinavian Journal of Educational Research, http:/ / dx.doi.org/ adresinden 10 Ocak 2014 tarihinde alınmıştır.
  • MEB. (1998). Öğretmen Adaylarının Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Öğretim Kurumlarında Yapacakları Öğretmenlik Uygulamasına ilişkin Yönerge. Ankara: Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü.10.11.2013 tarihinde http://mevzuat.meb.gov.tr/html/102.html adresinden alınmıştır.
  • Oğuz, A. (2004). “Okul Deneyimi I Dersinin Öğretmen Adayları Üzerindeki Etkileri.” Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11: 141-162.
  • Ören, F. Ş., Sevinç, Ö. S. & Erdoğmuş, E. (2009). “Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi Derslerine Yönelik Tutumlarının ve Görüşlerinin Değerlendirilmesi.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15(58): 217-246.
  • Özçelik, N. (2012). “Yabancı Dil Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Dersine İlişkin Görüşleri.” GEFAD/ GUJGEF 32 (2): 515-536.
  • Özdemir, A.Ş. & Çanakçı, O. (2005). “Okul Deneyimi I” Dersinin Öğretmen Adaylarının Öğretim-Öğrenme Kavramlarına ve Öğretmen-Öğrenci Rollerine Bakış Açıları Üzerindeki Etkileri.” İlköğretim- Online, 4 (1): 73-80.
  • Saraç, G. (2004). “Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Oklu Deneyimi I Dersine Yönelik İlgileri ve Beklentileri.” 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinde Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu SDÜ, 7-10 Nisan, Isparta. 10.11.2013 tarihinde http://www.muzikegitimcileri.net/bilimsel/bildiri/G-Sarac.pdf adresinden alınmıştır.
  • Şimşek, N. (2013). “Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Derslerinde Karşılaştıkları Güçlüklerle İlgili Algılarının Belirlenmesi.” 10.01.2014 tarihinde http://www.susbid.com/Makaleler/1611496396_23.pdf adresinden alınmıştır.
  • Topkaya, Y., Tokcan, H., & Kara, C. (2012). “Öğretmenlik Uygulaması Dersi Hakkında Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Görüşleri.” The Journal of Academic Social Science Studies, 5(7): 663-678.
  • Uslu, Z. (2001). “Okul Deneyimi Derslerinin Öğretmen Adaylarına Etkileri.” Çağdaş Eğitim, 282: 29-35.
  • Yapıcı, Ş. & Yapıcı, M. (2004). “Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi I Dersine İlişkin Görüşleri.” İlköğretim- Online, 3(2): 54-59.
  • Yenilmez, K. & Ata, A. (2012). “Matematik Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi Uygulamalarına İlişkin Görüşleri.” Eğitim ve öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3): 55-63.
  • Yeşil, R. & Çalışkan, N. (2006). “Okul Deneyimi I Dersinden öğrencilerin Beklentileri ve Bu Beklentilerin Karşılanma Düzeyi.” Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4 (1): 55-72. 10 Ocak 2014 tarihinde http://www.tebd.gazi.edu.tr/arsiv/2006_cilt 4/sayi_1 /55-72 pdf adresinden alınmıştır.
  • Yıldız, E. (2002). Okul Deneyimi I ve Okul Deneyimi II Derslerinin Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • YÖK/Dünya Bankası, (1998). “Fakülte- Okul İşbirliği.” Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara, Öğretmen Eğitimi Dizisi.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA32VG98GN
Bölüm Articles
Yazarlar

Sibel Oğuz

Emine Avcı

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Oğuz, S., & Avcı, E. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi Dersine Yönelik Görüşleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 3(3), 40-53. https://doi.org/10.30703/cije.321349

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551