Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Öğrenmelerinde Algılanan Ebeveyn Destek Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 1, 53 - 76, 26.03.2021
https://doi.org/10.30703/cije.678911

Öz

Araştırma kapsamında ortaokul öğrencilerinin matematik öğrenmelerinde algılanan ebeveyn destek düzeyleri narsisizm, cinsiyet, matematik başarısı, kardeş sayısı, anne ve baba eğitim düzeyi açısından incelenmiştir. Araştırma şehir merkezindeki bir devlet ortaokulunun 6., 7. ve 8. sınıf düzeylerinde öğrenim gören toplam 544 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama araçları olarak Algılanan Ebeveyn Desteği ile Çocukluk Çağı Narsisizm ölçekleri kullanılmıştır. İlişkisel tarama modelinin benimsendiği araştırmada, betimsel istatistiksel tekniklerin yanı sıra Pearson momentler çarpımı korelâsyon katsayısı, t-testi ve tek yönlü varyans analizleri (ANOVA) kullanılmıştır. Çalışmanın bulgularına göre, öğrencilerin matematik öğrenmelerinde algılanan ebeveyn desteği ile narsisizm düzeyleri ortalama değerin üzerinde bulunmuştur. Ortaokul öğrencilerinin matematik öğrenmelerinde algılanan ebeveyn desteği ile narsisizm arasında pozitif yönlü anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Ayrıca ebeveyn teşviki ile matematik başarısı, kardeş sayısı ve baba eğitim düzeyi arasında; babanın tutumu ve yardımı ile sınıf düzeyi, kardeş sayısı, anne ve baba eğitim düzeyi arasında; annenin tutumu ve yardımı ile kardeş sayısı, anne ve baba eğitim düzeyi arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Öğrencilerin matematik öğrenmelerinde algılanan ebeveyn desteği ile cinsiyet değişkeni arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Çalışma sonunda, ebeveynlerin çocuklarının kişilik özelliklerini ve gelişim düzeylerini dikkate alarak onlara yardımcı olmaları ve öğrenme çabalarını narsistik bir doyum sağlama aracına dönüştürmemeleri öneri olarak sunulmuştur.

Kaynakça

  • Akın, A., Şahin, M. ve Gülşen, M. (2015). Çocukluk çağı narsisizm ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 203-215. https://doi.org/10.14582/DUZGEF.759.
  • Akyüz, G. ve Pala, N. M. (2010). PISA 2003 sonuçlarına göre öğrenci ve sınıf özelliklerinin matematik okuryazarlığına ve problem çözme becerilerine etkisi. İlköğretim Online, 9(2), 668-678.
  • Alexander, K. L., Entwisle, D. R., and Bedinger, S. D. (1994). When expectations work: Race and socioeconomic differences in school performance. Social Psychology Quarterly, 57(4), 283-299. https://doi.org/10.2307/2787156.
  • Battal, F. B. (2016). Narsistik kişilik yapılanmasının aile ve çocuk bağlamında incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Berger, E. H. (1991). Parent involvement: Yesterday and today. The Elementary School Journal, 91(3), 209-219.
  • Bolelli, M. (2018). Narsistik kişilik özelliklerinin işe bağlılığa etkileri: Örnek bir araştırma. Gazi İktisat ve İşletme Dergisi (Gazi Journal of Economics & Business), 4(3), 185-199. https://doi.org/10.30855/gjeb.2018.4.3.005.
  • Brummelman, E. (2018). The emergence of narcissism and self-esteem: A social-cognitive approach. European Journal of Developmental Psychology, 15(6), 756-767. https://doi.org/10.1080/17405629.2017.1419953.
  • Brummelman, E., and Gürel, Ç. (2019). Childhood narcissism. A call for interventions. Journal of Affective Disorders, 244, 113-114. https://doi.org/10.1016/j.jad.2018.10.101.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (26. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (15.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Byrne, K. A., and Worthy, D. A. (2013). Do narcissists make better decisions? An investigation of narcissism and dynamic decision-making performance. Personality and Individual Differences, 55(2), 112-117. https://doi.org/10.1016/j.paid.2013.02.020.
  • Cai, J., Moyer, J. C., and Wang, N. (1999). Parental roles in students' learning of mathematics: An exploratory study. Research in Middle Level Education Quarterly, 22(3), 1-18. https://doi.org/10.1080/10848959.1999.11670147.
  • Cai, J. (2003). Investigating parental roles in students’ learning of mathematics from a cross-national perspective. Mathematics Education Research Journal, 15(2), 87-106. https://doi.org/10.1007/BF03217372.
  • Campbell, K. W., and Foster, J. D. (2007). The narcissistic self: Background, an extended agency model, and ongoing controversies. In Sedikides, C., & Spencer, S. (Eds.). The self (pp. 115-138). New York: Psychology Press.
  • Cao, Z., Bishop, A., and Forgasz, H. (2006). Perceived parental influence on mathematics learning: A comparison among students in China and Australia. Educational Studies in Mathematics 64(1), 85-106. https://doi.org/10.1007/s10649-006-9033-5.
  • Davis-Kean, P. E. (2005). The influence of parent education and family income on child achievement: The indirect role of parental expectations and the home environment. Journal of Family Psychology, 19(2), 294-304. https://doi.org/10.1037/0893-3200.19.2.294.
  • Desforges, C., and A. Abouchaar (2003). The impact of parental involvement, parental support and family education on pupil achievements and adjustment: A literature review. Research Report 433. London: Department for Education and Skills.
  • Doruk, B. K., Bahçivan, E. ve Yavuzalp, N. (2018). Öğretmen adaylarının benlik saygıları, narsisizm düzeyleri ve öğrenme-öğretme yaklaşımları arasındaki ilişki üzerine bir inceleme. Turkish Journal of Educational Studies, 5(3), 118-139. https://doi.org/10.33907/turkjes.468591.
  • Dubois, D. L., Eitel, S. K., and Felner, R. D. (1994). Effects of family environment and parent-child relationships on school adjustment during the transition to early adolescence. Journal of Marriage and the Family, 56(2), 405-414. https://doi.org/10.2307/353108.
  • Eccles, J. S., Jacobs, J. E., and Harold, R. D. (1990). Gender role stereotypes, expectancy effects, and parents’socialization of gender differences. Journal of Social Issues, 46(2), 183-201. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1990.tb01929.x.
  • Erbay, H. N. (2013). Aile işlevselliğinin matematik başarısıyla ilişkisi. Güney Kore-Türkiye karşılaştırılması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Eurydice, E. P. (2011). Mathematics education in Europe: Common challenges and national policies. Brussels: EACEA, European Commission.
  • Fan, X., and Chen, M. (2001). Parental involvement and students’ academic achievement: A meta-analysis. Educational Psychology Review, 13(1), 1-22. https://doi.org/10.1023/A:1009048817385.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., and Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th Ed.). New York: McGraw Hill.
  • Gönülalan, G. D. (2019). Ortaokul öğrencilerinde öz yeterlik ve narsisizm. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Hacısalihoğlu-Karadeniz, M, Aksu, H. H. ve Topal, T. (2012). Aile katılım sürecinin ilköğretim birinci kademe öğrencilerinin matematik başarısına yansımaları. Milli Eğitim Dergisi, 196, 232-245.
  • Hu, L., and Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 1-55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118.
  • Hunt, J. H., and Hu, B. Y. (2011). Theoretical factors affecting parental roles in children’s mathematical learning in American and Chinese-born mothers. The School Community Journal, 21(2), 119-142.
  • Johnson, E. J., and Descartes, C. H. (2016). Parental influence on academic achievement among the primary school students in Trinidad. Early Child Development and Care, 187(7), 1221-1227. https://doi.org/10.1080/03004430.2016.1163549.
  • Karabay, E. (2013). Aile ve okul özelliklerinin PISA okuma becerileri, matematik ve fen okuryazarlığını yordama gücünün yıllara göre incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Karaca, F. (2018). Sekizinci sınıf öğrencilerinin TIMSS matematik başarılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi: Eskişehir ili örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Karakuş, Ç. (2017). Lise öğrencilerinde psikolojik savunmalar açısından narsisizm ve benlik saygısının karşılaştırılması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel irade algı çerçevesi ile bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler (34. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Khine, M. S. (2013). Application of structural equation modeling in educational research and practice. New York: Springer.
  • Kleanthous, I., and Williams, J. (2013). Perceived parental influence and students' dispositions to study mathematically-demanding courses in higher education. Research in Mathematics Education, 15(1), 50-69. https://doi.org/10.1080/14794802.2013.763608.
  • Kline, R. B. (2005). Structural equation modeling (2nd Ed.). New York: Guilford Press.
  • Kohut, H. (1984). How does analysis cure? Chicago: University of Chicago Press.
  • Kotaman, H. (2008). Türk ana babalarının çocuklarının eğitim öğretimlerine katılım düzeyleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XXI(1), 135-149.
  • Lam, B. T., and Ducreux, E. (2013). Parental influence and academic achievement among middle school students: Parent perspective. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 23(5), 579-590. https://doi.org/10.1080/10911359.2013.765823.
  • Levy, K. N., Ellison, W. D., and Reynoso, J. S. (2011). A historical review of narcissism and narcissistic personality. In W. K. Campbell & J. D. Miller (Eds.), The Handbook Of Narcissism And Narcissistic Personality Disorder: Theoretical Approaches, Empirical Findings, And Treatments (pp. 3-13). John Wiley, Sons Inc.
  • Ma, X. (2001). Participation in advanced mathematics: Do expectation and influence of students, peers, teachers, and parents matter? Contemporary Educational Psychology, 26(1), 132-146. https://doi.org/10.1006/ceps.2000.1050.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2014). Uluslararası matematik ve fen eğilimleri araştırması. TIMMS 2011 ulusal matematik ve fen raporu 8. sınıflar. Ankara: YEĞİTEK. http://timss.meb.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2015). PISA uluslararası öğrenci değerlendirme programı. PISA 2012 araştırması ulusal nihai raporu. Ankara: ÖDSGM. http://pisa.meb.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2016). Uluslararası matematik ve fen eğilimleri araştırması. TIMMS 2015 ulusal matematik ve fen ön raporu 4. ve 8. sınıflar. Ankara: ÖDSGM. http://timss.meb.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018a). Güçlü yarınlar için 2023 eğitim vizyonu. Ankara: MEB. http://2023vizyonu.meb.gov.tr/adresinden edinilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018b). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2019). PISA 2018 Türkiye ön raporu. Ankara: Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi. http://pisa.meb.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Mullis, I. V. S., Martin M. O., Foy, P., and Arora, A. (2012). TIMSS 2011 international results in mathematics. Chestnut Hill, MA, USA: TIMMS & PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College and Amsterdam, Netherlands: Internaional Assocation for the Evaluation (IAE).
  • National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) (2014). Principles to actions: Ensuring mathematical success for all. Reston, VA: NCTM.
  • National Research Council (NRC) (2012). Education for life and work: Developing transferable knowledge and skills in the 21st century. Committee on Defining Deeper Learning and 21st Century Skills, J. W. Pellegrino and M. L. Hilton, Editors. Board on Testing and Assessment and Board on Science Education, Division of Behavioral and Social Sciences and Education. Washington, DC: The National Academies Press.
  • Organisation for Economic Co-Operation and Development (OECD) (2016). PISA 2015 results in focus. Paris. http://www.oecd.org/pisa/ adresinden edinilmiştir.
  • Özer, Y. ve Anıl, D. (2011). Öğrencilerin fen ve matematik başarılarını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 313-324.
  • Özgen, K. ve Bindak, R. (2011). Lise öğrencilerinin matematik okuryazarlığına yönelik öz-yeterlik inançlarının belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 1073-1089.
  • Özözen-Danacı, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin çocuk narsisizmi ile çocukluk dönemi mutluluk ve huzur anıları arasındaki ilişki. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(12), 13-25. https://doi.org/10.16991/INESJOURNAL.1484.
  • Öztürk, D. (2016). Öğretmen ve aile desteği, motivasyon ve ortaokul öğrencilerinin matematik başarısı: Motivasyonun aracı rolü. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Papanastasiou, C. (2000). Effects of attitudes and beliefs on mathematics achievement. Studies in Educational Evaluation, 26(1), 27-42. https://doi.org/10.1016/S0191-491X(00)00004-3.
  • Peker, C. (2015). Ergenlerde algılanan ebeveynlik stilleri, narsisizm, psikolojik ve sosyal uyum. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Provasnik, S., Malley, L., Stephens, M., Landeros, K., Perkins, R., and Tang, J. H. (2016). Highlights from TIMSS and TIMSS advanced 2015: Mathematics and science achievement of U. S. Students in grades 4 and 8 and in advanced courses at the end of high school in an international context. U. S. Department of Education, National Center for Education Statistic. Washington, DC. http://nces.ed.gov adresinden edinilmiştir.
  • Régner, I., Loose, F., and Dumas, F. (2009). Students’ perceptions of parental and teacher academic involvement: Consequences on achievement goals. European Journal of Psychology of Education, 24(2), 263-277. https://doi.org/10.1007/BF03173016.
  • Rhodewalt, F., and Morf, C. C. (1998). On self-aggrandizement and anger: A temporal analysis of narcissism and affective reactions to success and failure. Journal Of Personality And Social Psychology, 74(3), 672-685. https://doi.org/10.1037/0022-3514.74.3.672.
  • Sarıkaya, M. (2019). Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersi kuvvet ve enerji ünitesindeki kavram öğrenmeleri üzerine aile katkısının incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Savaş, E., Taş, S. ve Duru, A. (2010). Matematikte öğrenci başarısını etkileyen faktörler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 113-132.
  • Schleicher, A. (2018). PISA 2018 insights and interpretations. Paris: OECD Publishing. https://www.oecd.org adresinden edinilmiştir.
  • Soni, A., and Kumari, S. (2015). The role of parental math attitude in their children math achievement. International Journal of Applied Sociology, 5(4),159-163. https://doi.org/10.1007/s10763-015-9687-5.
  • Şeker, H. ve Gençdoğan, B. (2006). Psikolojide ve eğitimde ölçme aracı geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Şentürk, M. (2019). Aile faktörünün ilkokul öğrencilerinin akademik başarılarına etkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • TEDMEM. (2014). PISA 2012: Türkiye üzerine değerlendirmeler ve öneriler (TEDMEM Analiz Dizisi 2). Ankara: Türk Eğitim Derneği.
  • Thomaes, S., Stegge, H., Bushman, B. J., Olthof, T., and Denissen, J. (2008). Development and validation of the Childhood Narcissism Scale. Journal of Personality Assessment, 90(4), 382-391. https://doi.org/10.1080/00223890802108162. Usta, H. G. (2014). PISA 2003 ve PISA 2012 matematik okuryazarlığı üzerine uluslararası bir karşılaştırma: Türkiye ve Finlandiya. (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Uysal, E. ve Yenilmez, K. (2011). Sekizinci sınıf öğrencilerinin matematik okuryazarlığı düzeyi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 1-15.
  • Yiğit, T. (2019). Bireyin aile değerlendirme düzeyi ile problem çözme becerisi arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Ticaret Üniversitesi, İstanbul.

Investigation of Perceived Parental Support Levels on Middle School Students’ Mathematics Learning in Terms of Some Variables

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 1, 53 - 76, 26.03.2021
https://doi.org/10.30703/cije.678911

Öz

Within the scope of the research, perceived parental support levels on middle school students' mathematics learning were examined in terms of narcissism, gender, mathematics success, number of siblings, and mother and father education level. The research was conducted with a total of 544 students studying at the 6th, 7th, and 8th grade-levels of a public middle school in the city center. Perceived Parental Support and Childhood Narcissism scales were used as data collection tools in the research. In addition to descriptive statistical techniques, Pearson product-moment correlation coefficient, t-test, and one-way analysis of variance (ANOVA) were used in the research, in which the relational scanning model was adopted. According to the findings of the study, the dimensions of perceived parental support levels on students' mathematics learning and narcissism level were found above-average value. Positive correlations were found between perceived parental support and narcissism on middle school students' mathematics learning. Also, significant differences were found between parent encouragement and mathematics success, number of siblings, and level of father education; between father’s attitudes and help, and the level of the class, the number of siblings, and the education level of the mother and father; between mother’s attitudes and help, and the number of siblings, and the education level of the mother and father. There was no significant difference between the perceived parental support on students' mathematics learning and gender variables. At the end of the study, it was suggested that parents take into account their children’s personality traits and development levels and not turn their learning efforts into a narcissistic satisfaction tool.

Kaynakça

  • Akın, A., Şahin, M. ve Gülşen, M. (2015). Çocukluk çağı narsisizm ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 203-215. https://doi.org/10.14582/DUZGEF.759.
  • Akyüz, G. ve Pala, N. M. (2010). PISA 2003 sonuçlarına göre öğrenci ve sınıf özelliklerinin matematik okuryazarlığına ve problem çözme becerilerine etkisi. İlköğretim Online, 9(2), 668-678.
  • Alexander, K. L., Entwisle, D. R., and Bedinger, S. D. (1994). When expectations work: Race and socioeconomic differences in school performance. Social Psychology Quarterly, 57(4), 283-299. https://doi.org/10.2307/2787156.
  • Battal, F. B. (2016). Narsistik kişilik yapılanmasının aile ve çocuk bağlamında incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Berger, E. H. (1991). Parent involvement: Yesterday and today. The Elementary School Journal, 91(3), 209-219.
  • Bolelli, M. (2018). Narsistik kişilik özelliklerinin işe bağlılığa etkileri: Örnek bir araştırma. Gazi İktisat ve İşletme Dergisi (Gazi Journal of Economics & Business), 4(3), 185-199. https://doi.org/10.30855/gjeb.2018.4.3.005.
  • Brummelman, E. (2018). The emergence of narcissism and self-esteem: A social-cognitive approach. European Journal of Developmental Psychology, 15(6), 756-767. https://doi.org/10.1080/17405629.2017.1419953.
  • Brummelman, E., and Gürel, Ç. (2019). Childhood narcissism. A call for interventions. Journal of Affective Disorders, 244, 113-114. https://doi.org/10.1016/j.jad.2018.10.101.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (26. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (15.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Byrne, K. A., and Worthy, D. A. (2013). Do narcissists make better decisions? An investigation of narcissism and dynamic decision-making performance. Personality and Individual Differences, 55(2), 112-117. https://doi.org/10.1016/j.paid.2013.02.020.
  • Cai, J., Moyer, J. C., and Wang, N. (1999). Parental roles in students' learning of mathematics: An exploratory study. Research in Middle Level Education Quarterly, 22(3), 1-18. https://doi.org/10.1080/10848959.1999.11670147.
  • Cai, J. (2003). Investigating parental roles in students’ learning of mathematics from a cross-national perspective. Mathematics Education Research Journal, 15(2), 87-106. https://doi.org/10.1007/BF03217372.
  • Campbell, K. W., and Foster, J. D. (2007). The narcissistic self: Background, an extended agency model, and ongoing controversies. In Sedikides, C., & Spencer, S. (Eds.). The self (pp. 115-138). New York: Psychology Press.
  • Cao, Z., Bishop, A., and Forgasz, H. (2006). Perceived parental influence on mathematics learning: A comparison among students in China and Australia. Educational Studies in Mathematics 64(1), 85-106. https://doi.org/10.1007/s10649-006-9033-5.
  • Davis-Kean, P. E. (2005). The influence of parent education and family income on child achievement: The indirect role of parental expectations and the home environment. Journal of Family Psychology, 19(2), 294-304. https://doi.org/10.1037/0893-3200.19.2.294.
  • Desforges, C., and A. Abouchaar (2003). The impact of parental involvement, parental support and family education on pupil achievements and adjustment: A literature review. Research Report 433. London: Department for Education and Skills.
  • Doruk, B. K., Bahçivan, E. ve Yavuzalp, N. (2018). Öğretmen adaylarının benlik saygıları, narsisizm düzeyleri ve öğrenme-öğretme yaklaşımları arasındaki ilişki üzerine bir inceleme. Turkish Journal of Educational Studies, 5(3), 118-139. https://doi.org/10.33907/turkjes.468591.
  • Dubois, D. L., Eitel, S. K., and Felner, R. D. (1994). Effects of family environment and parent-child relationships on school adjustment during the transition to early adolescence. Journal of Marriage and the Family, 56(2), 405-414. https://doi.org/10.2307/353108.
  • Eccles, J. S., Jacobs, J. E., and Harold, R. D. (1990). Gender role stereotypes, expectancy effects, and parents’socialization of gender differences. Journal of Social Issues, 46(2), 183-201. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1990.tb01929.x.
  • Erbay, H. N. (2013). Aile işlevselliğinin matematik başarısıyla ilişkisi. Güney Kore-Türkiye karşılaştırılması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Eurydice, E. P. (2011). Mathematics education in Europe: Common challenges and national policies. Brussels: EACEA, European Commission.
  • Fan, X., and Chen, M. (2001). Parental involvement and students’ academic achievement: A meta-analysis. Educational Psychology Review, 13(1), 1-22. https://doi.org/10.1023/A:1009048817385.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., and Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th Ed.). New York: McGraw Hill.
  • Gönülalan, G. D. (2019). Ortaokul öğrencilerinde öz yeterlik ve narsisizm. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Hacısalihoğlu-Karadeniz, M, Aksu, H. H. ve Topal, T. (2012). Aile katılım sürecinin ilköğretim birinci kademe öğrencilerinin matematik başarısına yansımaları. Milli Eğitim Dergisi, 196, 232-245.
  • Hu, L., and Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 1-55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118.
  • Hunt, J. H., and Hu, B. Y. (2011). Theoretical factors affecting parental roles in children’s mathematical learning in American and Chinese-born mothers. The School Community Journal, 21(2), 119-142.
  • Johnson, E. J., and Descartes, C. H. (2016). Parental influence on academic achievement among the primary school students in Trinidad. Early Child Development and Care, 187(7), 1221-1227. https://doi.org/10.1080/03004430.2016.1163549.
  • Karabay, E. (2013). Aile ve okul özelliklerinin PISA okuma becerileri, matematik ve fen okuryazarlığını yordama gücünün yıllara göre incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Karaca, F. (2018). Sekizinci sınıf öğrencilerinin TIMSS matematik başarılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi: Eskişehir ili örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Karakuş, Ç. (2017). Lise öğrencilerinde psikolojik savunmalar açısından narsisizm ve benlik saygısının karşılaştırılması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel irade algı çerçevesi ile bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler (34. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Khine, M. S. (2013). Application of structural equation modeling in educational research and practice. New York: Springer.
  • Kleanthous, I., and Williams, J. (2013). Perceived parental influence and students' dispositions to study mathematically-demanding courses in higher education. Research in Mathematics Education, 15(1), 50-69. https://doi.org/10.1080/14794802.2013.763608.
  • Kline, R. B. (2005). Structural equation modeling (2nd Ed.). New York: Guilford Press.
  • Kohut, H. (1984). How does analysis cure? Chicago: University of Chicago Press.
  • Kotaman, H. (2008). Türk ana babalarının çocuklarının eğitim öğretimlerine katılım düzeyleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XXI(1), 135-149.
  • Lam, B. T., and Ducreux, E. (2013). Parental influence and academic achievement among middle school students: Parent perspective. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 23(5), 579-590. https://doi.org/10.1080/10911359.2013.765823.
  • Levy, K. N., Ellison, W. D., and Reynoso, J. S. (2011). A historical review of narcissism and narcissistic personality. In W. K. Campbell & J. D. Miller (Eds.), The Handbook Of Narcissism And Narcissistic Personality Disorder: Theoretical Approaches, Empirical Findings, And Treatments (pp. 3-13). John Wiley, Sons Inc.
  • Ma, X. (2001). Participation in advanced mathematics: Do expectation and influence of students, peers, teachers, and parents matter? Contemporary Educational Psychology, 26(1), 132-146. https://doi.org/10.1006/ceps.2000.1050.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2014). Uluslararası matematik ve fen eğilimleri araştırması. TIMMS 2011 ulusal matematik ve fen raporu 8. sınıflar. Ankara: YEĞİTEK. http://timss.meb.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2015). PISA uluslararası öğrenci değerlendirme programı. PISA 2012 araştırması ulusal nihai raporu. Ankara: ÖDSGM. http://pisa.meb.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2016). Uluslararası matematik ve fen eğilimleri araştırması. TIMMS 2015 ulusal matematik ve fen ön raporu 4. ve 8. sınıflar. Ankara: ÖDSGM. http://timss.meb.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018a). Güçlü yarınlar için 2023 eğitim vizyonu. Ankara: MEB. http://2023vizyonu.meb.gov.tr/adresinden edinilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018b). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2019). PISA 2018 Türkiye ön raporu. Ankara: Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi. http://pisa.meb.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Mullis, I. V. S., Martin M. O., Foy, P., and Arora, A. (2012). TIMSS 2011 international results in mathematics. Chestnut Hill, MA, USA: TIMMS & PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College and Amsterdam, Netherlands: Internaional Assocation for the Evaluation (IAE).
  • National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) (2014). Principles to actions: Ensuring mathematical success for all. Reston, VA: NCTM.
  • National Research Council (NRC) (2012). Education for life and work: Developing transferable knowledge and skills in the 21st century. Committee on Defining Deeper Learning and 21st Century Skills, J. W. Pellegrino and M. L. Hilton, Editors. Board on Testing and Assessment and Board on Science Education, Division of Behavioral and Social Sciences and Education. Washington, DC: The National Academies Press.
  • Organisation for Economic Co-Operation and Development (OECD) (2016). PISA 2015 results in focus. Paris. http://www.oecd.org/pisa/ adresinden edinilmiştir.
  • Özer, Y. ve Anıl, D. (2011). Öğrencilerin fen ve matematik başarılarını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 313-324.
  • Özgen, K. ve Bindak, R. (2011). Lise öğrencilerinin matematik okuryazarlığına yönelik öz-yeterlik inançlarının belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 1073-1089.
  • Özözen-Danacı, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin çocuk narsisizmi ile çocukluk dönemi mutluluk ve huzur anıları arasındaki ilişki. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(12), 13-25. https://doi.org/10.16991/INESJOURNAL.1484.
  • Öztürk, D. (2016). Öğretmen ve aile desteği, motivasyon ve ortaokul öğrencilerinin matematik başarısı: Motivasyonun aracı rolü. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Papanastasiou, C. (2000). Effects of attitudes and beliefs on mathematics achievement. Studies in Educational Evaluation, 26(1), 27-42. https://doi.org/10.1016/S0191-491X(00)00004-3.
  • Peker, C. (2015). Ergenlerde algılanan ebeveynlik stilleri, narsisizm, psikolojik ve sosyal uyum. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Provasnik, S., Malley, L., Stephens, M., Landeros, K., Perkins, R., and Tang, J. H. (2016). Highlights from TIMSS and TIMSS advanced 2015: Mathematics and science achievement of U. S. Students in grades 4 and 8 and in advanced courses at the end of high school in an international context. U. S. Department of Education, National Center for Education Statistic. Washington, DC. http://nces.ed.gov adresinden edinilmiştir.
  • Régner, I., Loose, F., and Dumas, F. (2009). Students’ perceptions of parental and teacher academic involvement: Consequences on achievement goals. European Journal of Psychology of Education, 24(2), 263-277. https://doi.org/10.1007/BF03173016.
  • Rhodewalt, F., and Morf, C. C. (1998). On self-aggrandizement and anger: A temporal analysis of narcissism and affective reactions to success and failure. Journal Of Personality And Social Psychology, 74(3), 672-685. https://doi.org/10.1037/0022-3514.74.3.672.
  • Sarıkaya, M. (2019). Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersi kuvvet ve enerji ünitesindeki kavram öğrenmeleri üzerine aile katkısının incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Savaş, E., Taş, S. ve Duru, A. (2010). Matematikte öğrenci başarısını etkileyen faktörler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 113-132.
  • Schleicher, A. (2018). PISA 2018 insights and interpretations. Paris: OECD Publishing. https://www.oecd.org adresinden edinilmiştir.
  • Soni, A., and Kumari, S. (2015). The role of parental math attitude in their children math achievement. International Journal of Applied Sociology, 5(4),159-163. https://doi.org/10.1007/s10763-015-9687-5.
  • Şeker, H. ve Gençdoğan, B. (2006). Psikolojide ve eğitimde ölçme aracı geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Şentürk, M. (2019). Aile faktörünün ilkokul öğrencilerinin akademik başarılarına etkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • TEDMEM. (2014). PISA 2012: Türkiye üzerine değerlendirmeler ve öneriler (TEDMEM Analiz Dizisi 2). Ankara: Türk Eğitim Derneği.
  • Thomaes, S., Stegge, H., Bushman, B. J., Olthof, T., and Denissen, J. (2008). Development and validation of the Childhood Narcissism Scale. Journal of Personality Assessment, 90(4), 382-391. https://doi.org/10.1080/00223890802108162. Usta, H. G. (2014). PISA 2003 ve PISA 2012 matematik okuryazarlığı üzerine uluslararası bir karşılaştırma: Türkiye ve Finlandiya. (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Uysal, E. ve Yenilmez, K. (2011). Sekizinci sınıf öğrencilerinin matematik okuryazarlığı düzeyi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 1-15.
  • Yiğit, T. (2019). Bireyin aile değerlendirme düzeyi ile problem çözme becerisi arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Ticaret Üniversitesi, İstanbul.
Toplam 70 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Deniz Kaya

Yayımlanma Tarihi 26 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kaya, D. (2021). Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Öğrenmelerinde Algılanan Ebeveyn Destek Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 10(1), 53-76. https://doi.org/10.30703/cije.678911

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551