Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokulda Temel Fen Bilimleri Dersine Yönelik Akademisyen Görüşleri

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 1, 225 - 245, 26.03.2021
https://doi.org/10.30703/cije.713215

Öz

Nitelikli öğretmen yetiştirebilmek için öğretmen yetiştiren kurumların lisans müfredatlarında çağın gereklerine uygun şekilde düzenlemeler yapılmalıdır. Bu amaçla 2018-2019 eğitim öğretim yılından itibaren uygulanmak üzere 25 lisans programının ders ve içeriklerinde düzenleme yapılmıştır. Bu yeni program, 2018-2019 öğretim yılında sadece lisans 1. sınıf öğrencilerine uygulanmıştır. Sınıf öğretmenliği alanı farklı içeriklere sahip olmasından dolayı en çok değişikliğe uğrayan öğretmenlik alanlarının başında gelmektedir. Yeni sınıf öğretmenliği lisans programındaki tüm derslerin, özellikle de fen derslerinin içeriğindeki değişiklikler programın en dikkat çekici yönüdür. Değişen yeni sınıf öğretmenliği lisans programında Genel Fizik, Genel Kimya ve Genel Biyoloji gibi alan dersleri kaldırılmıştır. Bu bağlamda bu çalışmada, eski programdaki alan derslerinin tüm konularını içeren ve yeni programda sadece bir dönemde verilecek olan İlkokulda Temel Fen Bilimleri dersi hakkında akademisyenlerin görüş ve değerlendirilmesinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu çalışma nitel bir araştırma olup veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Ölçüt örnekleme yöntemiyle de çalışmanın katılımcıları belirlenmiştir. Çalışma, 2018-2019 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Fırat ve İnönü Üniversitelerinde görev yapan 10 öğretim üyesi ile yürütülmüştür. Veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, akademisyenler genel olarak İlkokulda Temel Fen Bilimleri dersinin içeriğinin ve süresinin yetersiz olduğunu ve bu içerikle fen alanında donanımlı öğretmenler yetişmeyeceğini ifade etmişlerdir.

Kaynakça

  • Atanur Başkan, G., Aydın, A. ve Madden, T. (2006). Türkiye’deki öğretmen yetiştirme sistemine karşılaştırmalı bir bakış. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 35-42.
  • Bağcı, E. (2014). Eğitim fakültesi sınıf öğretmenliği programının paydaş görüşlerine göre değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi). Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kilis.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches (2. baskı). USA: Sage Publications.
  • Çoban, A. (1996). Eğitim fakülteleri ile eğitim yüksekokullarının programlar açısından bütünleştirilmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Çoban, A. (2011). Sınıf öğretmenliği lisans programının değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 28-45.
  • Dağtekin, A. ve Zorluoğlu, S. L. (2019). The opinions of academicians on the updated science education undergraduate program. SDU International Journal of Educational Studies, 6(1), 36-53. https://doi.org/10.33710/sduijes.538114
  • Erbey, Y. (2005). Sınıf öğretmenliği programının öğretmen yetiştirmedeki yeterliliği (Elazığ-Malatya-Diyarbakır örneği). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Gerring, J. (2007). Case Study Research: Principles and Practices. New York: Cambridge University Press.
  • Hallam, S. (2009). An evaluation of the social and emotional aspects of learning (seal) programme: Promoting positive behaviour, effective learning and well-being in primary school children. Oxford Review of Education, 35(3), 322-323. https://doi.org/10.1080/03054980902934597
  • İnce Aka, E., Yılmaz, M. ve Karakaya, M. (2019). 2018 Fen bilgisi öğretmenliği lisans programındaki biyoloji derslerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 133-143.
  • Kavak, Y., Aydın, A., ve Akbaba-Altun, S. (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982-2007). Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayınları.
  • Kavcar, C. (1982). Tarihe karışan bir öğretmen modeli: Yüksek öğretmen okulu. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(15), 197-214. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000829
  • Kennedy, M. M., Ahn, S., and Choi, J. (2008). The value added by teacher education. In M. Cochran-Smith, S. Feiman-Nemser, & D. J. McIntyre (Eds)., Handbook of research on teacher education: Enduring questions in changing contexts (3rd ed.) (pp. 1247-1271). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Kılıç Özmen, Z. (2019). 2018 Sınıf öğretmenliği lisans programının değerlendirilmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9(2), 521-548. https://doi.org/10.18039/ajesi.577387
  • Lincoln, Y. S., and Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. Beverly Hills, CA: Sage. https://doi.org/10.1016/0147-1767(85)90062-8
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (Çev. Ed., S. Turan). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Miles, M. B., and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Okumuş, S. ve Doymuş, K. (2018). İyi bir eğitim ortamı için yedi ilkenin işbirlikli öğrenme ve modellerle birlikte uygulanmasının 6. sınıf öğrencilerinin fen başarısına etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(25), 203-238.
  • Özcan, M. (2013). Okulda üniversite: Türkiye'de öğretmen eğitimini yeniden yapılandırmak için bir model önerisi. 19 Kasım 2019 tarihinde https://tusiad.org/tr/yayinlar/raporlar/item/7344-okulda-universite-turkiyede-ogretmen-egitimini-yeniden-yapilandirmak-icin-bir-model-onerisi adresinden erişildi.
  • Strauss, A. L. and Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Newbury Park: Sage.
  • Şahin, Ç. ve Kartal, O. Y. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının sınıf öğretmeni yetiştirme programı hakkındaki görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 164-190. https://doi.org/10.12780/UUSBD143
  • Taş, İ. D., Kunduroğlu Akar, T. ve Kıroğlu, E. (2017). Sınıf öğretmenliği lisans programının öğretim üyeleri ve öğretmen adaylarının görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Yüksek Öğretim ve Bilim Dergisi, 7(3), 578-592.
  • Taşdemir, M. (1995). İlkokul öğretmeni yetiştirme programının öğretim elemanı, öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Türkoğlu, S. (2004). Çukurova ve Mersin üniversitesi sınıf öğretmenliği programlarının değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Wengraf, T. (2001). Qualitative research interviewing: Biographic narrative and semi structured methods. Thousand Oaks, CA: Sage. https://doi.org/10.4135/9781849209717
  • Yavuzer, Y., Dikici, A., Çalışkan, M. ve Aytekin, H. (2006). Sınıf öğretmenliği mezunlarının öğretmen yetiştirme programından yararlanma düzeylerine ilişkin görüşleri (Niğde üniversitesi örneği). Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(32), 35-41.
  • Yıldırım, A. (2011). Öğretmen eğitiminde çatışma alanları ve yeniden yapılanma. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 1(1), 1-17.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R.K. (2014). Case Study Methods: Design and Methods (5. baskı). Thousand Oaks: Sage Publications.
  • YÖK (2006). Sınıf öğretmenliği lisans programı. 20 Kasım 2019 tarihinde http://bbs.bim.gantep.edu.tr/(S(4gpgqgelz3rqx1clxhl30dye))/prog_navigator.aspx?path=2_3 adresinden erişildi.
  • YÖK (2018). Sınıf öğretmenliği lisans programı, yeni öğretmen yetiştirme lisans programları. 20 Kasım 2019 tarihinde https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/yeni-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari adresinden erişildi.
  • Yurdakal, İ. H. (2018). Değişen sınıf öğretmenliği lisans program içeriğinin incelenmesi. Ulakbilge, 6(29), 1483-1499. https://doi.org/10.7816/ulakbilge-06-29-10
  • Yüksel, S. (2015). Öğretmen yetiştirme politikalarında dönüşüm: 21. yy. öğretmenini yetiştirme. Türkiye Özel Okullar Birliği Dergisi, 32, 23-28.

The Opinions of Academicians on Elementary Science Course in Primary School

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 1, 225 - 245, 26.03.2021
https://doi.org/10.30703/cije.713215

Öz

In order to train qualified teachers, arrangements should be made in the undergraduate curriculum of teacher training institutions in accordance with the requirements of the recent times. For this purpose, the courses and content of 25 undergraduate programs have been arranged to be implemented as of 2018-2019 academic year. This new program was applied only on 1st-year undergraduate students during the 2018-2019 academic year. Primary school teaching is among primary areas of teaching that underwent the most of revisions due to its complex structure. In the new primary school teaching undergraduate program, the changes in the content of all courses, particularly of science courses are the most striking aspect of the program. The field courses such as General Physics, General Chemistry and General Biology were removed in the new primary school teaching undergraduate program. In this content, the aim of current study is to determine the opinions and evaluation of academicians about the Elementary Science Course in Primary School that includes all subjects of field courses in former program and being taught in only one term in the new program. This study is a qualitative research and data was obtained with a semi-structured interview form. The participants who attended the study were determined by criterion sampling method. The study was carried out with ten academic staff working in Fırat University and Inonu University in the spring semester of 2018-2019. The content analysis method was used for data analysis. According to the results, academicians generally stated that they found the content and duration of the Elementary Science Course in Primary School insufficient. Finally, the participants have also stated that teachers who are equipped in the field of science will not be raised with this content.

Kaynakça

  • Atanur Başkan, G., Aydın, A. ve Madden, T. (2006). Türkiye’deki öğretmen yetiştirme sistemine karşılaştırmalı bir bakış. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 35-42.
  • Bağcı, E. (2014). Eğitim fakültesi sınıf öğretmenliği programının paydaş görüşlerine göre değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi). Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kilis.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches (2. baskı). USA: Sage Publications.
  • Çoban, A. (1996). Eğitim fakülteleri ile eğitim yüksekokullarının programlar açısından bütünleştirilmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Çoban, A. (2011). Sınıf öğretmenliği lisans programının değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 28-45.
  • Dağtekin, A. ve Zorluoğlu, S. L. (2019). The opinions of academicians on the updated science education undergraduate program. SDU International Journal of Educational Studies, 6(1), 36-53. https://doi.org/10.33710/sduijes.538114
  • Erbey, Y. (2005). Sınıf öğretmenliği programının öğretmen yetiştirmedeki yeterliliği (Elazığ-Malatya-Diyarbakır örneği). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Gerring, J. (2007). Case Study Research: Principles and Practices. New York: Cambridge University Press.
  • Hallam, S. (2009). An evaluation of the social and emotional aspects of learning (seal) programme: Promoting positive behaviour, effective learning and well-being in primary school children. Oxford Review of Education, 35(3), 322-323. https://doi.org/10.1080/03054980902934597
  • İnce Aka, E., Yılmaz, M. ve Karakaya, M. (2019). 2018 Fen bilgisi öğretmenliği lisans programındaki biyoloji derslerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 133-143.
  • Kavak, Y., Aydın, A., ve Akbaba-Altun, S. (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982-2007). Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayınları.
  • Kavcar, C. (1982). Tarihe karışan bir öğretmen modeli: Yüksek öğretmen okulu. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(15), 197-214. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000829
  • Kennedy, M. M., Ahn, S., and Choi, J. (2008). The value added by teacher education. In M. Cochran-Smith, S. Feiman-Nemser, & D. J. McIntyre (Eds)., Handbook of research on teacher education: Enduring questions in changing contexts (3rd ed.) (pp. 1247-1271). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Kılıç Özmen, Z. (2019). 2018 Sınıf öğretmenliği lisans programının değerlendirilmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9(2), 521-548. https://doi.org/10.18039/ajesi.577387
  • Lincoln, Y. S., and Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. Beverly Hills, CA: Sage. https://doi.org/10.1016/0147-1767(85)90062-8
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (Çev. Ed., S. Turan). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Miles, M. B., and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Okumuş, S. ve Doymuş, K. (2018). İyi bir eğitim ortamı için yedi ilkenin işbirlikli öğrenme ve modellerle birlikte uygulanmasının 6. sınıf öğrencilerinin fen başarısına etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(25), 203-238.
  • Özcan, M. (2013). Okulda üniversite: Türkiye'de öğretmen eğitimini yeniden yapılandırmak için bir model önerisi. 19 Kasım 2019 tarihinde https://tusiad.org/tr/yayinlar/raporlar/item/7344-okulda-universite-turkiyede-ogretmen-egitimini-yeniden-yapilandirmak-icin-bir-model-onerisi adresinden erişildi.
  • Strauss, A. L. and Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Newbury Park: Sage.
  • Şahin, Ç. ve Kartal, O. Y. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının sınıf öğretmeni yetiştirme programı hakkındaki görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 164-190. https://doi.org/10.12780/UUSBD143
  • Taş, İ. D., Kunduroğlu Akar, T. ve Kıroğlu, E. (2017). Sınıf öğretmenliği lisans programının öğretim üyeleri ve öğretmen adaylarının görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Yüksek Öğretim ve Bilim Dergisi, 7(3), 578-592.
  • Taşdemir, M. (1995). İlkokul öğretmeni yetiştirme programının öğretim elemanı, öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Türkoğlu, S. (2004). Çukurova ve Mersin üniversitesi sınıf öğretmenliği programlarının değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Wengraf, T. (2001). Qualitative research interviewing: Biographic narrative and semi structured methods. Thousand Oaks, CA: Sage. https://doi.org/10.4135/9781849209717
  • Yavuzer, Y., Dikici, A., Çalışkan, M. ve Aytekin, H. (2006). Sınıf öğretmenliği mezunlarının öğretmen yetiştirme programından yararlanma düzeylerine ilişkin görüşleri (Niğde üniversitesi örneği). Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(32), 35-41.
  • Yıldırım, A. (2011). Öğretmen eğitiminde çatışma alanları ve yeniden yapılanma. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 1(1), 1-17.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R.K. (2014). Case Study Methods: Design and Methods (5. baskı). Thousand Oaks: Sage Publications.
  • YÖK (2006). Sınıf öğretmenliği lisans programı. 20 Kasım 2019 tarihinde http://bbs.bim.gantep.edu.tr/(S(4gpgqgelz3rqx1clxhl30dye))/prog_navigator.aspx?path=2_3 adresinden erişildi.
  • YÖK (2018). Sınıf öğretmenliği lisans programı, yeni öğretmen yetiştirme lisans programları. 20 Kasım 2019 tarihinde https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/yeni-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari adresinden erişildi.
  • Yurdakal, İ. H. (2018). Değişen sınıf öğretmenliği lisans program içeriğinin incelenmesi. Ulakbilge, 6(29), 1483-1499. https://doi.org/10.7816/ulakbilge-06-29-10
  • Yüksel, S. (2015). Öğretmen yetiştirme politikalarında dönüşüm: 21. yy. öğretmenini yetiştirme. Türkiye Özel Okullar Birliği Dergisi, 32, 23-28.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sümeyye Aydın Gürler

Oktay Baykara 0000-0003-4429-0401

Yayımlanma Tarihi 26 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aydın Gürler, S., & Baykara, O. (2021). İlkokulda Temel Fen Bilimleri Dersine Yönelik Akademisyen Görüşleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 10(1), 225-245. https://doi.org/10.30703/cije.713215

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551