Social entrepreneurship, which provides the opportunity to generate new financial resources for non-governmental organizations, and social marketing, which improves the awareness and dissemination capacity of NGOs, expand the field of application as two popular concepts. Within the framework of the research, it was aimed to measure the awareness level and implementation capacity of the NGOs operating in the social services in Izmir, regarding these two new application areas that will create added value for NGOs. Within the framework of the research, in-depth interviews were conducted with civil society managers and the obtained data was subjected to qualitative analysis. According to the results, it has been seen that NGOs that operate social
enterprise businesses have sufficient and consistent knowledge in the context of social entrepreneurship. However, it has been determined that NGOs that do not have experience in
social enterprise also lack theoretical knowledge about social enterprise. In addition, it has been understood that social enterprise NGOs lack support mechanisms and cannot sufficiently benefit from active social enterprise networks. According to the research findings, the biggest factor creating that results is the lack of qualified human resources for social enterprises. It has been determined that social marketing is perceived more as “public relations” and/or “advocacy” by NGO managers. It has been observed that the findings in question do not differ in terms of NGOs with or without a social enterprise. According to these results, it is understood that implementation of training programs on social entrepreneur-ship and social responsibility for NGOs in the province of
Izmir and supporting NGOs with qualified human resources trained in this field are of great importance.
Social work social entrepreneurship social marketing non-governmental organizations
Sivil toplum kuruluşları için yeni finansal kaynaklar üretme imkânı sağla-yan sosyal girişimcilik ile STK’ların farkındalık ve yaygınlaştırma kapa-sitesini geliştiren sosyal pazarlama, popüler iki konsept olarak uygulama alanını genişletmektedir. Araştırma çerçevesinde STK’lara katma değer yaratacak bu iki yeni uygulama sahasına ilişkin İzmir ilinde sosyal hizmet odağında faaliyet yürüten STK’ların farkındalık seviyesinin ve uygulama kapasitesinin ölçümü hedeflenmiştir. Araştırma çerçevesinde sivil toplum yöneticileri ile derinlemesine mülakatlar gerçekleştirilmiş ve elde edilen veriler nitel analize tabi tutulmuştur. Yapılan analiz sonucunda sosyal girişim işletmesi olan STK’ların sosyal girişimcilik bağlamında yeterli ve tutarlı bilgisi olduğu görülmüştür. Ancak sosyal girişim konusunda deneyi-mi olmayan STK’ların sosyal girişim hakkında teorik bilgiden de yoksun olduğu tespit edilmiştir. Bunun yanında sosyal girişim sahibi STK’ların da destekleme mekanizmalarından yoksun olduğu ve aktif sosyal girişim ağlarından yeterince faydalanamadığı anlaşılmıştır. Araştırma bulgularına göre söz konusu sonucu yaratan en büyük etken, sosyal girişimler için özel olarak yetiştirilmiş insan kaynağının bulunamamasıdır. Sosyal pazarlamanın STK yöneticileri tarafından daha çok “halkla ilişkiler” ve/veya “savunuculuk” olarak algılandığı tespit edilmiştir. Söz konusu bulguların sosyal girişimi olan ya da olmayan STK’lar nezdinde bir farklılık arz etmediği görülmüştür. Bu sonuçlara göre İzmir ili özelinde STK’lara yönelik sosyal girişimcilik ve sosyal sorumluluk konulu eğitim programlarının düzenlenmesinin ve STK’ların bu alanda yetişmiş nitelikli insan kaynağı ile desteklenmesinin büyük önem taşıdığı anlaşılmaktadır.
Sosyal hizmet sosyal girişim sosyal pazarlama sivil toplum kuruluşları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ekim 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |