Bu çalışma, sosyal bilişsel kariyer teorisinin, meslek aşkı, öz yeterlilik ve kariyer yapma niyeti arasındaki ilişkileri nasıl açıkladığını ampirik olarak incelemeyi amaçlamaktadır. Özellikle, aşçılık ve gastronomi alanında eğitim gören bireylerin meslek aşkının, öz yeterlilik algıları aracılığıyla kariyer yapma niyetleri üzerindeki etkisine odaklanılmıştır. Kolayda örnekleme yöntemi ile belirlenen 358 katılımcıya çevrimiçi olarak uygulanan anket verileri, Hayes (2018) tarafından geliştirilen Process makro model 4 ile analiz edilmiştir. Bulgular, meslek aşkının hem öz yeterlilik algısını hem de doğrudan kariyer yapma niyetini anlamlı ve pozitif yönde etkilediğini ortaya koymuştur. Ayrıca, öz yeterlilik algısının, meslek aşkı ile kariyer yapma niyeti arasındaki ilişkiye aracılık ettiği tespit edilmiştir. Bu bulgular, sosyal bilişsel kariyer teorisinin bu bağlamda geçerliliğini destekler nitelikte olup, aşçılık ve gastronomi eğitimi alanında çalışanlar için önemli teorik ve pratik çıkarımlar sunmaktadır.
Sosyal bilişsel Kariyer Teorisi Meslek Aşkı Kariyer Yapma Niyeti Öz yeterlilik
This study aims to empirically examine how Social Cognitive Career Theory explains the relationships between calling, self-efficacy, and career intention. It focuses on the effect of calling on individuals studying culinary and gastronomy on their career intentions through their self-efficacy perceptions. The online survey data applied to 358 participants, determined by the convenience sampling method, were analyzed using Process Macro Model 4, developed by Hayes (2018). The findings revealed that professional love significantly and positively affected self-efficacy perception and direct career intention. In addition, it was determined that self-efficacy perception mediated the relationship between calling and career intention. These findings support the validity of Social Cognitive Career Theory in this context and offer important theoretical and practical implications for those working in the field of culinary and gastronomy education.
Social Cognitive Career Theory Calling Career Intention Self-Efficacy
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | İşletme , Girişimcilik |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 5 Eylül 2024 |
| Kabul Tarihi | 18 Aralık 2024 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 3 |