Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İşletmelerin Halkla İlişkiler Faaliyetlerinde Kullandıkları Modellerin İşletme Performanslarına ve Halkla İlişkiler Performanslarına Etkileri: Özel Sektörde Bir Araştırma

Yıl 2021, , 291 - 314, 30.06.2021
https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.726707

Öz

Günümüz küreselleşen Dünya’da işletmeler arasında artan rekabet sonucunda, ancak müşterilerinin değişik ihtiyaç ve beklentilerine cevap verebilmeyi başaran işletmeler ayakta kalabilecektir. İşletmelerin başarılı olabilmeleri açısından halkla ilişkiler uygulamalarına önem vermeleri gerekmektedir. Halkla ilişkiler uygulamalarında hedef alınan topluluğun özelliklerinin iyi tanınması, onların beklenti ve isteklerinin belirlenmesi; bütün bunlar dikkate alınarak gerekli olan tanıtma, duyurma, etkileme ve ikna etme çalışmalarının başarılı olabilmesi açısından önemlidir. Bu araştırmada halkla ilişkiler ile ilgili uygulamaların literatürde yer alan çeşitli tanımlamaları incelenmiş, halkla ilişkilerin işletmeler açısından amacı ve önemi ortaya konulmuştur. Ayrıca, halkla ilişkiler modelleri açıklanmış olup, bu modeller detaylı bir biçimde incelenerek gerek teorik gerekse uygulama açısından literatürdeki yeri ortaya konulmaya çalışılmıştır. Araştırma, İstanbul sanayi odasına kayıtlı ilk 500’e giren işletmelerin hangi halkla ilişkiler modellerini tercih ettikleri ve bu tercih edilen modellerin halkla ilişkiler performansı ve işletme performanslarını nasıl etkilediğini ortaya koymak üzere anket yolu ile veriler toplanmış ve bu veriler SMART PLS ve SPSS 20 programları kullanılarak analiz edilmiştir.

Kaynakça

  • Banks, K. F., (1996). Crisis Communications: A Casebook Approach, Lawrance Erlbaum Assocıates Publishers, New Jersey.
  • Çöklü, Y. E., ve Özgen, E., (2004). Gelişen İletişim Stratejileri Açısından Halkla İlişkiler Yönetimi Uygulamaları, Akdeniz İletişim Dergisi, 1(2), 45-67.
  • Dinçer, Ö., ve Fidan, Y., (1995). İşletme Yönetimine Giriş, Beta Basım Yayım Dağıtım AŞ., İstanbul.
  • Falkheimer, J. ve Heide, M., (2006.) Multicultural Crisis Communication: Towards a Social Constructionist Perspective, Journal of Contingencies and Crisis Management, 14(4), ss.180-189.
  • Feng, B., ve Li, H., (2009). An Analysis of Consumer Generated Media‟s Application in Multicultural Public Relations Practice. China Media Research, 5,4.
  • Field, A., (2000). Discovering Statistics using SPSS for Windows. London – Thousand Oaks – New Delhi: Sage publications
  • Geçikli, F., (2010). Halkla İlişkiler ve İletişim, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Gefen, D., ve Straub, D., (2005). A Practical Guide to Factorial Validity Using PLS-Graph: Tutorial and Annotated Example. Communications of the AIS, 16, ss.91 109.
  • Grunig, J.E., (2005). Halkla İlişkiler ve İletişim Yönetiminde Mükemmellik. (Çeviren: Özsayar, E). İstanbul: Rota Yayınları.
  • Grunig, J.E., ve Grunig, L.A., (1996). Implications of Symmetry for A Theory of Ethics and Social Responsibility in Public Relation, Chicago: Paper Presented in World PR Festival.
  • Grunig, J.E., ve Hunt, T., (1984). Managing Public Relations, New York: Holt, Rinehart and Winston Publications.
  • Gümrah, E., (2007). Sivil Toplum Örgütlerinde Halkla İlişkiler ve Medya İlişkiler, Hak Örgütleri Medyada Görünür Olmak. İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Gürüz, D., (1995). Halkla ilişkiler, Reklam Ajansları işletmeciliği ve Yönetimi, Ege Üniversitesi Matbaası.
  • Hair J., Anderson E. R., Tatham L.R. ve Black. C.W., (1988). Multivariate Data Analysis. Prentice-Hall International Inc.
  • John, F.B., (1998). Halkla İlişkilerde Etik İkilemleri. (Çev. Nur Nirven ve Ahmet Ünver). İstanbul: Rota Yayınları.
  • Keskin, F., ve Özdemir, P., (2009). Halkla İlişkiler Üzerine, Dipnot Yayınları, Ankara.
  • Lim, S., Goh, J., ve Sriramesh, K., (2005). Applicability Of The Generic Principles Of Excellent Public Relations İn A Different Cultural Context: The Case Study Of Singapore, Journal of Public Relations Research, 17:4, 315-340.
  • Mürteza, F., (2007). Müşteri Tatmininin Kurumsal İmaj Üzerindeki Etkisi ve bu Süreçte Etkin Bir İletişim Aracı Olarak Halkla İlişkiler Yöntem ve Tekniklerinin Kullanımı: Turizm Sektöründe Faaliyet Gösteren Konaklama İşletmelerine Yönelik Bir Araştırma, İzmir: Ege üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Nunnally, J. C., (1978). Psychometric Theory (2nd ed ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Öndoğan, Ö, A., (2010). Üniversiteler Kütüphanelerinde Yürütülen Halkla İlişkiler Faaliyetlerinin Müşteri Memnuniyeti Üzerine Etkisi. Türk Kütüphaneciliği, 24/3, 439-470.
  • Özer, G., Akça, Y., (2007). Yenilikçi Özelliklerin, Kurumsal Kaynak Planlaması Uygulama Başarısına ve Algılanan Organizasyonel Performans Üzerine Etkisi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Dergisi.
  • Peltekoğlu, F,B., (2001). Halkla İlişkiler Nedir? Beta Basım Yayın Dağıtım,Genişletilmiş 6.Baskı, İstanbul.
  • Peltekoğlu, F,B., (2009). Halkla İlişkiler Nedir? Beta Yayınları, Genişletilmiş 6. Baskı, İstanbul.
  • Peltekoğlu, F., (1998). Halkla İlişkiler Nedir? Beta yayıncılık, İstanbul.
  • Peltekoğlu, F., (2004). Halkla İlişkiler Nedir? Beta yayıncılık, İstanbul.
  • Raman, N., ve Karan, K., (2006). Cultural Influences on Public Relations Practices in Multicultural Societies: A Study of Multinational Organizations in Singapore. China Media Research, 2(1), ss.23-25.
  • Sabuncuoğlu, Z., (2004). İşletmelerde Halkla İlişkiler, İstanbul, Aktüel Yayınları.
  • Sriramesh, K., (2009). The Relationship Between Culture and Public Relations, (içinde) The Global Public Relations Handbook: Theory, Research, and Practice. Ed. Krishnamurthy Sriramesh ve Dejan Vercic, Routledge, UK.
  • Türk, M.S, ve Güven, A., (2007). Yeni Başlayanlar için Halkla İlişkiler, Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Ural, E., (2005). ve (Ed) Yayınoğlu, P., Çok Kültürlü Ortamlarda Halkla İlişkiler, Kurumsal İletişim ve Yönetim, İstanbul Ticaret Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Varol, M., (1996). Halkla İlişkiler Modelleri, (Yayınlanmamış Ders Notları), Ankara.
  • Varol, M., (2002). Siyaset ve Halkla ilişkiler, Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Yayınları, Bişkek.
  • Welch, J.M., (2005). The Electronic Welcome Mat: The Academic Library Web Site As A Marketing And Public Relations Tool. The Journal of Academic Librarianship, 31(3): .225–228.
  • Yoo, Y., ve Alavi, M., (2001). Media and Group Cohesion: Relative Influences on Social Presence, Task Participation, and Group Consensus. Management İnformation Systems Research Center Minnoseta Universty, 25(3), 371-390. DOI: 10.2307/3250922
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ferhat Uğurlu 0000-0003-1852-8797

Salih Yeşil 0000-0003-3237-2258

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Uğurlu, F., & Yeşil, S. (2021). İşletmelerin Halkla İlişkiler Faaliyetlerinde Kullandıkları Modellerin İşletme Performanslarına ve Halkla İlişkiler Performanslarına Etkileri: Özel Sektörde Bir Araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 291-314. https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.726707
AMA Uğurlu F, Yeşil S. İşletmelerin Halkla İlişkiler Faaliyetlerinde Kullandıkları Modellerin İşletme Performanslarına ve Halkla İlişkiler Performanslarına Etkileri: Özel Sektörde Bir Araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Haziran 2021;11(1):291-314. doi:10.18074/ckuiibfd.726707
Chicago Uğurlu, Ferhat, ve Salih Yeşil. “İşletmelerin Halkla İlişkiler Faaliyetlerinde Kullandıkları Modellerin İşletme Performanslarına Ve Halkla İlişkiler Performanslarına Etkileri: Özel Sektörde Bir Araştırma”. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 11, sy. 1 (Haziran 2021): 291-314. https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.726707.
EndNote Uğurlu F, Yeşil S (01 Haziran 2021) İşletmelerin Halkla İlişkiler Faaliyetlerinde Kullandıkları Modellerin İşletme Performanslarına ve Halkla İlişkiler Performanslarına Etkileri: Özel Sektörde Bir Araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 11 1 291–314.
IEEE F. Uğurlu ve S. Yeşil, “İşletmelerin Halkla İlişkiler Faaliyetlerinde Kullandıkları Modellerin İşletme Performanslarına ve Halkla İlişkiler Performanslarına Etkileri: Özel Sektörde Bir Araştırma”, Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 11, sy. 1, ss. 291–314, 2021, doi: 10.18074/ckuiibfd.726707.
ISNAD Uğurlu, Ferhat - Yeşil, Salih. “İşletmelerin Halkla İlişkiler Faaliyetlerinde Kullandıkları Modellerin İşletme Performanslarına Ve Halkla İlişkiler Performanslarına Etkileri: Özel Sektörde Bir Araştırma”. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 11/1 (Haziran 2021), 291-314. https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.726707.
JAMA Uğurlu F, Yeşil S. İşletmelerin Halkla İlişkiler Faaliyetlerinde Kullandıkları Modellerin İşletme Performanslarına ve Halkla İlişkiler Performanslarına Etkileri: Özel Sektörde Bir Araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2021;11:291–314.
MLA Uğurlu, Ferhat ve Salih Yeşil. “İşletmelerin Halkla İlişkiler Faaliyetlerinde Kullandıkları Modellerin İşletme Performanslarına Ve Halkla İlişkiler Performanslarına Etkileri: Özel Sektörde Bir Araştırma”. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 11, sy. 1, 2021, ss. 291-14, doi:10.18074/ckuiibfd.726707.
Vancouver Uğurlu F, Yeşil S. İşletmelerin Halkla İlişkiler Faaliyetlerinde Kullandıkları Modellerin İşletme Performanslarına ve Halkla İlişkiler Performanslarına Etkileri: Özel Sektörde Bir Araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2021;11(1):291-314.