In this study, the highway transportation system which currently became the domi—
nated transportation system in Turkey is examined. The development of this system
between the foundation of the Republic and the present is investigated periodically.
According to the results of this study the transportation policies for the highway
transportation had been seen as system integrating with the railway transportation
until 1950s. However, after 1950s, the railways had been nearly ignored and the
highways construction by Marshall aids became the main practice. As result of the
highways dominated transportation policies of the planned period, the highway
transportation has become the main transportation system in Turkey. Today the
highway transportation is made in the 97 of the passenger transport and 89 of
freight transport in Turkey.
Bu çalışmada günümüzde hakim ulaşım sistemi haline gelen karayolu taşımacılığının Türkiye’deki durumu incelenmiştir. Karayollarının Cumhuriyetin ilanında bu yana gösterdiği gelişim, dönemlere ayrılarak ele alınmıştır. Karayolu, 1950 yılına kadar uygulanan ulaşım politikalarında demiryolunu bütünleyecek bir sistem olarak görülmüştür. Ancak bu dönemden sonra, demiryolları adeta yok sayılarak, Marshall yardımlarıyla karayolu yapımına başlanmıştır. Planlı dönemle birlikte uygulanan karayolu ağırlıklı ulaşım politikaları sonucunda karayolları ulaşım sistemleri arasında ilk sıraya yerleşmiştir. Günümüzde Türkiye’de mevcut durum itibarıyla, yolcu taşımacılığının % 97’si, yük taşımacılığının ise % 89’u karayoluyla gerçekleştirilmektedir.
Diğer ID | JA83TK36HK |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 1 Sayı: 1 - Sayı: 1 Cilt: 1 Ay:09 Yıl:2011 |