This paper examines market orientation practices of foreign fast food restaurants vis-à-vis
Nigerian restaurants in Lagos State and the impact on their performance. The study employed
survey research design using quantitative approach. The collected data were analyzed using mean,
paired sample test and regression analysis. It was found that fast food restaurants in Nigeria
practice all dimensions of market orientation and when foreign restaurants were compared with
those of Nigerians, it was discovered that foreign restaurants practice more of inter-departmental
dynamics while local restaurants are better off in organizational system, environmental factors and
management factors. It was also found that only environmental factors in market orientation and
inter-departmental dynamics have significant impact on their performance. On the basis of the
findings of the study, the researchers conclude that market orientation is important to enhance
business performance. On this note, fast food restaurants operators must adopt market orientation
strategies to enhance their growth and competitiveness.
Fast Food Restaurants Market Orientation Capacity Building Firm Performance
Bu çalışma, Lagos’da karşı karşıya faaliyet gösteren yabancı fast food restoranları ile Nijerya restoranlarının pazara yönelik stratejilerini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Çalışmada yararlanılan anketlerde niceliksel yöntem kullanılmıştır. Elde edilen verilere eşleştirilmiş t-testi ve regresyon analizi uygulanmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre çevresel ve yönetimsel faktörler göz önüne alındığında Nijerya’da faaliyet gösteren yabancı fast food restoranları Nijerya restoranlarına oranla birimler arası çok daha organize olmuş bir yapıdadır. Çalışmadan elde edilen bir diğer sonuca göre pazara yönelik stratejiler ve birimler arası dinamikler bağlamında sadece çevresel faktörler belirleyici durumdadır. Çalışmadan elde edilen temel bulgulardan bir tanesi de pazara yönelik geliştirilen stratejiler iş performansını arttırmaktadır. Bu durumda fast food restoranları büyüme ve rekabet oranlarını arttırabilmek için pazara yönelik stratejiler geliştirmelidirler.
Fast Food Restoranları Pazar Yönelimi Kapasite Geliştirme Firma Performansı
Diğer ID | JA35NZ96GD |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 1 |