The health sector is one of the service sector areas that does not lose its importance and constantly gains value due to its focus on "people". In this regard, research on the working lives of healthcare professionals, who are the main actors of the healthcare industry, maintains its importance in the literature. This research was conducted to make predictions about the employee welfare of healthcare workers in Turkey. The research is quantitative research in survey design. The "Employee Well-Being Scale", consisting of 4 dimensions and 25 items adapted to Turkish by Yüksel and Yılık (2022), was used as a data collection tool in the study. The sample of the research is 3539 healthcare professionals working in the healthcare sector in Turkey. Statistical techniques were used in the analysis of the data obtained from the research. According to research findings, The dimension in which the welfare level of healthcare workers is lowest is the workplace well-being dimension. Then, in order of lowestness; It has been determined that subjective well-being, social well-being and psychological well-being are followed by dimensions. In addition, it was concluded that there were significant differences between the welfare levels and demographic characteristics of healthcare workers regarding the Employee Well-Being Scale and its dimensions.
Sağlık sektörü “insanı” konu alması sebebiyle önemini yitirmeyen ve sürekli değer kazanan hizmet sektörü alanlarındandır. Bu bakımdan sağlık sektörünün başat aktörleri olan sağlık çalışanlarının, çalışma hayatlarına yönelik yapılan araştırmalar da alan yazında önemini korumaktadır. Bu araştırma Türkiye’de sağlık çalışanlarının çalışan refahlarına yönelik kestirimler yapmak amacıyla ele alınmıştır. Araştırma tarama deseninde nicel bir araştırmadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Yüksel ve Yılık (2022) tarafından Türkçe’ye uyarlanan 4 boyut ve 25 maddeden oluşan “Çalışan Refahı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi, Türkiye’de sağlık sektöründe çalışan 3539 sağlık çalışanıdır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde istatistiksel tekniklerden yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; sağlık çalışanlarının refah düzeyinin en düşük olduğu boyut, işyeri refahı boyutudur. Sonrasında düşüklük sırasına göre; öznel refah, sosyal refah ve psikolojik refah boyutlarının takip ettiği saptanmıştır. Ayrıca sağlık çalışanlarının Çalışan Refahı Ölçeği ve boyutlarına yönelik refah düzeyleri ile demografik özellikleri arasında anlamlı farklılıkların bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Politika ve Yönetim (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 3 |