Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 3, 570 - 575, 28.09.2022
https://doi.org/10.33808/clinexphealthsci.900405

Öz

Kaynakça

  • World Health Organization. Division of Family and Reproductive Health. Gender and health: technical paper. World Health Organization 1998.
  • World Health Organization. Gender. Available from: https://www.who.int/health-topics/gender. Available date: 03.02.2020.
  • Dokmen ZY. Gender: Social psychological explanations 5th Edition. İstanbul: Sistem Publishing; 2014.
  • Lindsey LL. Gender roles A Sociological Perspective. Sixth Edition, USA: Routledge; 2016:1-5.
  • Akın A. Toplumsal cinsiyet (gender) ayırımcılığı ve sağlık. Toplum Hekimliği Bülteni 2007;26(2):1-9. (Turkish)
  • Temel A, Yakın M, Misci S. Örgütsel cinsiyetlerin örgütsel davranışa yansıması. Yönetim ve Ekonomi 2006;13(1):27-38. (Turkish)
  • Koenig AM. Comparing prescriptive and descriptive gender stereotypes about children, adults, and the elderly. Frontiers in Psychology 2018;9:1086.
  • World Health Organization. Gender mainstreaming for health managers: A practical approach. World Health Organization 2011.
  • Sen G, Ostlin P, George A. Unequal, Unfair, Ineffective and Inefficient: Gender Inequity in Health: why it Exists and how We Can Change it: Final Report to the WHO Commission on Social Determinants of Health. World Health Organization 2007.
  • Manandhar M, Hawkes S, Buse K, Nosrati E, Magar V. Gender, health and the 2030 agenda for sustainable development. Bulletin of the World Health Organization 2018;96(9):644.
  • Global Health 5050. The Global Health 5050 Report (2018). Available from: https://globalhealth5050.org/report/ Available date: 03.02.2020.
  • Dugarova E. United Nations Development Programme (2018). Gender Equality as an Accelerator for Achieving the Sustainable Development Goals. Available from: https://www. undp.org/content/undp/en/home/librarypage/womens-empowerment/gender-equality-as-an-accelerator-for-achieving-the-sdgs.html Available date: 03.02.2020
  • Resolution A/RES/70/1. Transforming our world: the 2030 agenda for sustainable development. In: Seventieth United Nations General Assembly, New York, 25 September 2015. New York: United Nations; 2015. Available from: https://www. un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/70/1&Lang= Available date:03.02.2020
  • Alvarez-Dardet C, Vives-Cases C. Three waves of gender and health. Eurohealth 2012;18(2):4-7.
  • World Health Organization. Strategic action plan for the health of women in Europe-endorsed at a WHO meeting, Copenhagen 5-7 February 2001.
  • Altınova HH, Duyan V. Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeğinin Geçerlik Güvenirlik Çalışması. Journal Of Society & Social Work 2013;24(2). (Turkish)
  • Connell R. Gender, health and theory: conceptualizing the issue, in local and world perspective. Social science & medicine 2012;74(11):1675-1683.
  • Varol ZS, Ciceklioglu M, Taner S. Bir tıp fakültesi birinci sınıf öğrencilerinde toplumsal cinsiyet algı düzeyi ve ilişkili faktörlerin değerlendirilmesi. Ege Tıp Dergisi 2016;55(3):122- 128. (Turkish)
  • Aydin R, Demirci AD, Korukcu O, Kabukcuoglu K. Gender Perception of Academicians Using Social Media and the Influencing Factors. Clinical and Experimental Health Sciences 2019;9(4):310-315.
  • Direk N, Irmak B. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde toplumsal cinsiyet rollerine yönelik tutumlar. DEÜ Tıp Fakültesi Dergisi 2017;31(3):121-128.
  • Celik AS, Pasinlioglu T, Gonca TAN, Koyuncu H. Üniversite öğrencilerinin cinsiyet eşitliği tutumlarının belirlenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 2013;21(3):181-186.
  • Anderson SJ, Johnson JT. The who and when of “gender-blind” attitudes: Predictors of gender-role egalitarianism in two different domains. Sex Roles 2003;49(9-10):527-532.
  • Pınar G, Taşkın L, Eroğlu K. Başkent Üniversitesi Öğrenci Yurdunda Kalan Gençlerin Toplumsal Cinsiyet Rol Kalıplarına İlişkin Tutumları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2008;15(1):47-57.
  • Lee M, Coulehan JL. Medical students’ perceptions of racial diversity and gender equality. Medical education 2006;40(7):691-696.
  • Yılmaz DV, Zeyneloğlu S, Kısa S, Taşkın L, Eroğlu K. Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 2009;6(1):775-792.
  • Koksal SE. Uluslararası göç sürecinde kadının gündeme gelişi ve “getto’daki kadın. Kadın Araştırmaları Dergisi 1993;1(1):121-126.
  • Demirel S, Kısa S, Kocaoz S, Vevfikulucay D, Eroğlu K, Taşkın L. Üniversite son öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin görüşlerini etkileyen etmenler. 4. Uluslararası Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması Kongresi Ankara:20-23 Nisan 2005. (Turkish)
  • Kantoğlu, A. (2017). Bir grup ergenin toplumsal cinsiyet algılarının sosyodemografik özelliklere göre değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Işık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. (Turkish)
  • Zeyneloğlu, S. (2008). Ankara’da hemşirelik öğrenimi gören üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. DoktoraTezi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara. (Turkish)
  • Arıcı, F. (2011). Üniversite öğrencilerinde toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin algılar ve psikolojik iyi oluş. Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. (Turkish)
  • Kodan Çetinkaya, S. Üniversite öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Nesne 2013;1(2):21-43. (Turkish)
  • Karasu F, Göllüce A, Güvenç E, Çelik S. Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2017;8:1-7. (Turkish)
  • Aylaz R, Güneş G, Uzun Ö, Ünal S. Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolüne yönelik görüşleri. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi 2014;23(5),:183-189. (Turkish)
  • Çuhadaroğlu A, Akfırat ON. Üniversite öğrencilerinin benlik kurgularıyla toplumsal cinsiyet algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2017;16(4):1031-1046. (Turkish)
  • Isiktekin Atalay B, Tozun M, Bugrul N, Ayhan E, Koyuncu T, Aygun SM, Arslantas D, Alaettin Unsal. Gender roles attitudes and their correlations with self-esteem in high school students: a cross-sectional study from West of Turkey. International Resarch Journal of Social Sciences 2016;5(11):8-16.
  • Skarpenes O, Nilsen ACE. Regional gender inequality in the Norwegian culture of equality. Gender Issues 2015;32(1):39-56.
  • Doyal L. Gender equity in health: debates and dilemmas. Social Science & Medicine 2000;51(6):931-939.
  • LaFont, S. Beliefs and attitudes toward gender, sexuality, and traditions amongst Namibian youth. Gender Research & Advocacy Project, Legal Assistance Centre 2010.
  • Hupp JM, Smith JL, Coleman JM, Brunel AM. That’s a boy’s toy: Gender-typed knowledge in toddlers as a function of mother’s marital status. The Journal of Genetic Psychology 2010;171(4):389–401.

Evaluation of the Gender Perception of Students of the Faculty of Medicine; a Public University Faculty of Medicine in Western of Turkey

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 3, 570 - 575, 28.09.2022
https://doi.org/10.33808/clinexphealthsci.900405

Öz

Objective: The aim of the study was to determine the level of perception of gender in medical school students and to examine some variables that are thought to be related.
Methods: Study was carried at a public university faculty of medicine in 2018-2019 academic year and it consists of 1213 students without attendance problems and 1023 (84.3%) students were reached. The questionnaire form included some sociodemographic characteristics of the individuals, some variables thought to be related with gender perception and questions of the Perception of Gender Scale.
Results: In this study, medical students’ gender perception levels and variables affecting it were evaluated and it was concluded that the students’ gender perceptions were positive.
Conclusion: Medical faculty students should be role models in society’s adoption of equality by looking at all practices from a gender equality perspective.

Kaynakça

  • World Health Organization. Division of Family and Reproductive Health. Gender and health: technical paper. World Health Organization 1998.
  • World Health Organization. Gender. Available from: https://www.who.int/health-topics/gender. Available date: 03.02.2020.
  • Dokmen ZY. Gender: Social psychological explanations 5th Edition. İstanbul: Sistem Publishing; 2014.
  • Lindsey LL. Gender roles A Sociological Perspective. Sixth Edition, USA: Routledge; 2016:1-5.
  • Akın A. Toplumsal cinsiyet (gender) ayırımcılığı ve sağlık. Toplum Hekimliği Bülteni 2007;26(2):1-9. (Turkish)
  • Temel A, Yakın M, Misci S. Örgütsel cinsiyetlerin örgütsel davranışa yansıması. Yönetim ve Ekonomi 2006;13(1):27-38. (Turkish)
  • Koenig AM. Comparing prescriptive and descriptive gender stereotypes about children, adults, and the elderly. Frontiers in Psychology 2018;9:1086.
  • World Health Organization. Gender mainstreaming for health managers: A practical approach. World Health Organization 2011.
  • Sen G, Ostlin P, George A. Unequal, Unfair, Ineffective and Inefficient: Gender Inequity in Health: why it Exists and how We Can Change it: Final Report to the WHO Commission on Social Determinants of Health. World Health Organization 2007.
  • Manandhar M, Hawkes S, Buse K, Nosrati E, Magar V. Gender, health and the 2030 agenda for sustainable development. Bulletin of the World Health Organization 2018;96(9):644.
  • Global Health 5050. The Global Health 5050 Report (2018). Available from: https://globalhealth5050.org/report/ Available date: 03.02.2020.
  • Dugarova E. United Nations Development Programme (2018). Gender Equality as an Accelerator for Achieving the Sustainable Development Goals. Available from: https://www. undp.org/content/undp/en/home/librarypage/womens-empowerment/gender-equality-as-an-accelerator-for-achieving-the-sdgs.html Available date: 03.02.2020
  • Resolution A/RES/70/1. Transforming our world: the 2030 agenda for sustainable development. In: Seventieth United Nations General Assembly, New York, 25 September 2015. New York: United Nations; 2015. Available from: https://www. un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/70/1&Lang= Available date:03.02.2020
  • Alvarez-Dardet C, Vives-Cases C. Three waves of gender and health. Eurohealth 2012;18(2):4-7.
  • World Health Organization. Strategic action plan for the health of women in Europe-endorsed at a WHO meeting, Copenhagen 5-7 February 2001.
  • Altınova HH, Duyan V. Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeğinin Geçerlik Güvenirlik Çalışması. Journal Of Society & Social Work 2013;24(2). (Turkish)
  • Connell R. Gender, health and theory: conceptualizing the issue, in local and world perspective. Social science & medicine 2012;74(11):1675-1683.
  • Varol ZS, Ciceklioglu M, Taner S. Bir tıp fakültesi birinci sınıf öğrencilerinde toplumsal cinsiyet algı düzeyi ve ilişkili faktörlerin değerlendirilmesi. Ege Tıp Dergisi 2016;55(3):122- 128. (Turkish)
  • Aydin R, Demirci AD, Korukcu O, Kabukcuoglu K. Gender Perception of Academicians Using Social Media and the Influencing Factors. Clinical and Experimental Health Sciences 2019;9(4):310-315.
  • Direk N, Irmak B. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde toplumsal cinsiyet rollerine yönelik tutumlar. DEÜ Tıp Fakültesi Dergisi 2017;31(3):121-128.
  • Celik AS, Pasinlioglu T, Gonca TAN, Koyuncu H. Üniversite öğrencilerinin cinsiyet eşitliği tutumlarının belirlenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 2013;21(3):181-186.
  • Anderson SJ, Johnson JT. The who and when of “gender-blind” attitudes: Predictors of gender-role egalitarianism in two different domains. Sex Roles 2003;49(9-10):527-532.
  • Pınar G, Taşkın L, Eroğlu K. Başkent Üniversitesi Öğrenci Yurdunda Kalan Gençlerin Toplumsal Cinsiyet Rol Kalıplarına İlişkin Tutumları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2008;15(1):47-57.
  • Lee M, Coulehan JL. Medical students’ perceptions of racial diversity and gender equality. Medical education 2006;40(7):691-696.
  • Yılmaz DV, Zeyneloğlu S, Kısa S, Taşkın L, Eroğlu K. Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 2009;6(1):775-792.
  • Koksal SE. Uluslararası göç sürecinde kadının gündeme gelişi ve “getto’daki kadın. Kadın Araştırmaları Dergisi 1993;1(1):121-126.
  • Demirel S, Kısa S, Kocaoz S, Vevfikulucay D, Eroğlu K, Taşkın L. Üniversite son öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin görüşlerini etkileyen etmenler. 4. Uluslararası Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması Kongresi Ankara:20-23 Nisan 2005. (Turkish)
  • Kantoğlu, A. (2017). Bir grup ergenin toplumsal cinsiyet algılarının sosyodemografik özelliklere göre değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Işık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. (Turkish)
  • Zeyneloğlu, S. (2008). Ankara’da hemşirelik öğrenimi gören üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. DoktoraTezi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara. (Turkish)
  • Arıcı, F. (2011). Üniversite öğrencilerinde toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin algılar ve psikolojik iyi oluş. Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. (Turkish)
  • Kodan Çetinkaya, S. Üniversite öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Nesne 2013;1(2):21-43. (Turkish)
  • Karasu F, Göllüce A, Güvenç E, Çelik S. Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2017;8:1-7. (Turkish)
  • Aylaz R, Güneş G, Uzun Ö, Ünal S. Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolüne yönelik görüşleri. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi 2014;23(5),:183-189. (Turkish)
  • Çuhadaroğlu A, Akfırat ON. Üniversite öğrencilerinin benlik kurgularıyla toplumsal cinsiyet algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2017;16(4):1031-1046. (Turkish)
  • Isiktekin Atalay B, Tozun M, Bugrul N, Ayhan E, Koyuncu T, Aygun SM, Arslantas D, Alaettin Unsal. Gender roles attitudes and their correlations with self-esteem in high school students: a cross-sectional study from West of Turkey. International Resarch Journal of Social Sciences 2016;5(11):8-16.
  • Skarpenes O, Nilsen ACE. Regional gender inequality in the Norwegian culture of equality. Gender Issues 2015;32(1):39-56.
  • Doyal L. Gender equity in health: debates and dilemmas. Social Science & Medicine 2000;51(6):931-939.
  • LaFont, S. Beliefs and attitudes toward gender, sexuality, and traditions amongst Namibian youth. Gender Research & Advocacy Project, Legal Assistance Centre 2010.
  • Hupp JM, Smith JL, Coleman JM, Brunel AM. That’s a boy’s toy: Gender-typed knowledge in toddlers as a function of mother’s marital status. The Journal of Genetic Psychology 2010;171(4):389–401.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Articles
Yazarlar

Hatice Aygar 0000-0001-6277-7753

Burcu Işıktekin Atalay 0000-0001-9149-6424

Sevil Akbulut Zencirci 0000-0002-5308-9737

Alaettin Ünsal 0000-0001-8353-1605

Didem Arslantas 0000-0002-5263-3710

Yayımlanma Tarihi 28 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 20 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Aygar, H., Işıktekin Atalay, B., Akbulut Zencirci, S., Ünsal, A., vd. (2022). Evaluation of the Gender Perception of Students of the Faculty of Medicine; a Public University Faculty of Medicine in Western of Turkey. Clinical and Experimental Health Sciences, 12(3), 570-575. https://doi.org/10.33808/clinexphealthsci.900405
AMA Aygar H, Işıktekin Atalay B, Akbulut Zencirci S, Ünsal A, Arslantas D. Evaluation of the Gender Perception of Students of the Faculty of Medicine; a Public University Faculty of Medicine in Western of Turkey. Clinical and Experimental Health Sciences. Eylül 2022;12(3):570-575. doi:10.33808/clinexphealthsci.900405
Chicago Aygar, Hatice, Burcu Işıktekin Atalay, Sevil Akbulut Zencirci, Alaettin Ünsal, ve Didem Arslantas. “Evaluation of the Gender Perception of Students of the Faculty of Medicine; A Public University Faculty of Medicine in Western of Turkey”. Clinical and Experimental Health Sciences 12, sy. 3 (Eylül 2022): 570-75. https://doi.org/10.33808/clinexphealthsci.900405.
EndNote Aygar H, Işıktekin Atalay B, Akbulut Zencirci S, Ünsal A, Arslantas D (01 Eylül 2022) Evaluation of the Gender Perception of Students of the Faculty of Medicine; a Public University Faculty of Medicine in Western of Turkey. Clinical and Experimental Health Sciences 12 3 570–575.
IEEE H. Aygar, B. Işıktekin Atalay, S. Akbulut Zencirci, A. Ünsal, ve D. Arslantas, “Evaluation of the Gender Perception of Students of the Faculty of Medicine; a Public University Faculty of Medicine in Western of Turkey”, Clinical and Experimental Health Sciences, c. 12, sy. 3, ss. 570–575, 2022, doi: 10.33808/clinexphealthsci.900405.
ISNAD Aygar, Hatice vd. “Evaluation of the Gender Perception of Students of the Faculty of Medicine; A Public University Faculty of Medicine in Western of Turkey”. Clinical and Experimental Health Sciences 12/3 (Eylül 2022), 570-575. https://doi.org/10.33808/clinexphealthsci.900405.
JAMA Aygar H, Işıktekin Atalay B, Akbulut Zencirci S, Ünsal A, Arslantas D. Evaluation of the Gender Perception of Students of the Faculty of Medicine; a Public University Faculty of Medicine in Western of Turkey. Clinical and Experimental Health Sciences. 2022;12:570–575.
MLA Aygar, Hatice vd. “Evaluation of the Gender Perception of Students of the Faculty of Medicine; A Public University Faculty of Medicine in Western of Turkey”. Clinical and Experimental Health Sciences, c. 12, sy. 3, 2022, ss. 570-5, doi:10.33808/clinexphealthsci.900405.
Vancouver Aygar H, Işıktekin Atalay B, Akbulut Zencirci S, Ünsal A, Arslantas D. Evaluation of the Gender Perception of Students of the Faculty of Medicine; a Public University Faculty of Medicine in Western of Turkey. Clinical and Experimental Health Sciences. 2022;12(3):570-5.

14639   14640