Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bilim ve Sanat Merkezinde Sınıf Öğretmeni Olmak: Bir Durum Çalışması

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 15, 44 - 70, 31.12.2024

Öz

Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin Bilim ve Sanat Merkezlerindeki (BİLSEM) görevlerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseninde yürütülen bu araştırmada 2023-2024 eğitim-öğretim yılında BİLSEM’lerde görev yapan 43 sınıf öğretmeninin görüşlerine yer verilmiştir. Araştırmaya katılan sınıf öğretmenlerinin görüşleri metafor çalışması ve yarı yapılandırılmış görüşme formu yoluyla toplanmıştır. Çalışma için toplanan veriler içerik analiziyle incelenmiştir. Elde edilen bulgular çerçevesinde, araştırmaya katılan öğretmenlerin BİLSEM’de sınıf öğretmeni olmaya yönelik birbirinden farklı metaforlar oluşturdukları belirlenmiştir. Bu metaforların daha çok sınırlanma-zorlanma, yenilikçi öğretmen olma, mentor olma kategorilerinde toplandığı ortaya konmuştur. Diğer yandan öğretmenlerin BİLSEM’lerin olumlu yanlarına yönelik görüşlerinin bireysel/mesleki durumlar, öğretim faaliyetleri, öğrenci boyutu, okul iklimi ile ilişkili olduğu tespit edilmiştir. Buna karşın sınıf öğretmenlerinin çalışma saatleri, bireysel haklar, öğretim faaliyetleri ve okul iklimine yönelik olumsuzluklarla karşılaştıkları belirlenmiştir. Sınıf öğretmenlerinin ekonomi, eğitim, bireysel hakların korunması ve öğretim faaliyetleri ile ilgili önerilerinin olduğu ortaya konmuştur. Araştırma sonucunda BİLSEM’de çalışan sınıf öğretmenlerinin özlük haklarıyla ilgili yasal düzenlemelerin hayata geçirilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Ağaoğlu, O. (2011). Bilim ve sanat merkezlerinde görev yapan yönetici ve öğretmenlerin iş doyumu. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Altun, T. ve Vural, S. (2012). Bilim ve sanat merkezinde (BİLSEM) görev yapan öğretmen ve yöneticilerin mesleki gelişim ve okul gelişimine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 152-177. https://dergipark.org.tr/tr/pub/esosder/issue/6156/82730 adresinden ulaşılmıştır.
  • Arabacı, D. ve Danışman, Ş. (2023). Mathematically giftedness from the perspectives of preservice mathematics teachers. Shanlax International Journal of Education, 11(S1-Oct), 66-79. https://doi.org/10.34293/education.v11is1-oct.6643
  • Arslan, H., Leymun, Ş. ve Odabasi, H. (2019). Applicability of education to better their world approach in science and art centers (Bilsem). Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 9(2), 310-331. https://doi.org/10.17943/etku.491618
  • Balcı, A. (1985). Eğitim yöneticisinin iş doyumu. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Başaran, İ. E. (1991). Örgütsel davranış. Ankara: Kadıoğlu Matbaası, Gül Yayınevi.
  • Bildiren, A. ve Çitil, M. (2021). Educating gifted children in Turkey: a retrospective analysis and the current state. International Journal of Educational Reform, 31(3), 278-299. https://doi.org/10.1177/10567879211050345
  • Bozan, I. ve Savi Çakar, F. (2020). Determining the problems experienced by BİLSEM teachers and solution suggestions for these problems. Turkish Studies Education, 15(3), 1607-1628. http://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.39986
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches(4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.Çelik Şahin, Ç. (2014). Bilim ve Sanat Merkezi öğrencilerinin bu kurumlara ilişkin görüşlerinin incelenmesi. HAYEF Journal of Education, 11(1), 101-117.
  • Çeliker, H. ve Akar, A. (2015). Ortaokul öğrencilerinin doğaya ilişkin metaforları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 101-119. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1489268 adresinden ulaşılmıştır.
  • Çetin, A. ve Doğan, A. (2018). Bilim ve sanat merkezlerinde görev yapan matematik öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 19(4), 615-641. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.370355
  • Emmer, E. T. ve Stough, C. M. (2001). Classroom management: a critical part of educational psychology with implication for teacher education. Educational Psychologist, 36(2). 103-112.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Sosyolojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Deniz Görgülü 0000-0001-5856-4069

Tuğba Tetik 0000-0002-5060-043X

Sebil Şenol 0000-0001-6691-5455

Zeynep Yılmaz Alkan Bu kişi benim 0000-0002-4904-5723

Şahika Ünlü 0000-0003-1155-4490

Özlem Okatan 0000-0002-1862-719X

Esra Altıntaş Yüksel Bu kişi benim 0009-0000-3708-2466

Gülcan Yalçın Durmuş 0000-0003-2265-776X

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 17 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 18 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Görgülü, D., Tetik, T., Şenol, S., … Yılmaz Alkan, Z. (2024). Bilim ve Sanat Merkezinde Sınıf Öğretmeni Olmak: Bir Durum Çalışması. Çocuk ve Medeniyet, 9(15), 44-70. https://doi.org/10.47646/CMD.2024.328