Side Müzesi’ne çeşitli yollarla kent kazısı veya satın alma kazandırılan altı adet mermer Aphrodite heykelciği bu çalışmanın konusunu oluşturur. Bahsi geçen heykelciklerden ikisi daha önce farklı araştırmacılar tarafından ayrı ayrı ele alınmış, tipoloji önerileri sunulmuş ve tarihlendirilmiştir. Bu çalışmada, daha önce yayınlanan bu iki heykelcik tipolojik olarak yeniden değerlendirilmiş, yayınlanmamışlara ise tipoloji önerileri getirilmiştir. Bu durumda eserlerin güncel literatürde tanrıçanın “Louvre-Napoli” adıyla bilinen en yaygın tipine ait oldukları tespit edilmiştir. Maalesef ki eserlerin buluntu kontekslerine dair verilerinin yetersizliği ancak stil-kritik yapılarak tarihlendirilmelerine neden olmuştur. Tanrıçanın bu tipi Traian ve Antoninler dönemlerinde oldukça popülerdir. ms 3. yüzyıldan itibaren ise bir düşüş yaşanmaktadır. Side eserleri de bu skalada Antoninler ile Severuslar dönemi aralığında yerlerini almışlardır. Tipin en fazla örneğinin Side ve çevresinde ele geçmesinden hareketle eserlerin bu kentte üretilmiş olabileceği önerilmiştir. Ancak eserler arasında yapılan üslup analizi bu önerinin geçerliliği için daha fazla verinin olması gerçeğini ortaya koymuştur
Six marble statuettes of Aphrodite, which were brought to Side Museum in various ways city excavations or purchase , constitute the subject of this study. Two of the aforementioned statuettes were handled separately by different researchers and typology suggestions were presented and dated. In this study, these two statuettes published previously were typologically re-evaluated, and unpublished typology suggestions were introduced. In this case, it was found that the works belonged to the most common type of goddess known as Louvre-Napoli in the current literature. Unfortunately, the data of the findings contexts of these artefacts are the insufficiency. Therefore, they can be dated by the analysis of their style only. This statue type of goddess is very popular in the times of Traian and Antonins. There is a decline from the 3rd century ad. These statuettes were also dated to the Antonine and Severus period. It has been suggested that the artefacts could be produced in this city due to the origin of the most of them in Side and its surroundings. However, the stylistic analysis of these statuettes revealed the fact that it needs more data for the validity of this suggestion.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 18 |