This study aims to systematically analyze academic studies on Palestinian cinema regarding their themes and approaches. The study was designed with a mixed research approach, using the content analysis technique. The study population comprises 130 articles that were searched with the keyword “Palestinian Cinema” in the Web of Science database. The sample was limited to 35 refereed journal articles by applying exclusion criteria. MAXQDA software was used in the analysis process. First, the articles were translated into Turkish and uploaded to the program with a code chart. The coding process identified themes such as national identity, resistance, memory, diaspora, and the places and periods in which the stories occur. It was observed that most of the studies were shaped within the framework of cultural memory and postcolonial theory. Elia Suleiman and Hany Abu-Assad were the most frequently cited directors, while Paradise Now and Divine Intervention stood out among the films. The findings reveal that Palestinian cinema has been used as an artistic and political tool to address national identity, collective memory, and resistance. The study shows that academic interest in Palestinian cinema has evolved over the years and has the potential to diversify for future research.
Palestinian Cinema Cinema History Systematic Literature Review
Bu çalışma, Filistin sineması üzerine yapılan akademik çalışmaların temaları ve yaklaşımları açısından sistematik bir şekilde incelenmesini amaçlamaktadır. Karma araştırma yaklaşımıyla tasarlanan çalışma, içerik analizi tekniği kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evreni, Web of Science veri tabanında “Palestinian Cinema” anahtar kelimesiyle taranan 130 makaleden oluşmaktadır. Dışlama kriterleri uygulanarak örneklem, 35 hakemli dergi makalesiyle sınırlandırılmıştır. Analiz sürecinde MAXQDA yazılımı kullanılmıştır. Öncelikle makaleler Türkçeye çevrilmiş, kod cetveli ile programa yüklenmiştir. Kodlama süreciyle ulusal kimlik, direniş, bellek ve diaspora gibi temaların yanı sıra öykülerin geçtiği mekânlar ve dönemler belirlenmiştir. Çalışmaların çoğunun kültürel bellek ve postkolonyal teori çerçevesinde şekillendiği gözlemlenmiştir. En sık atıfta bulunulan yönetmenler Elia Suleiman ve Hany Abu-Assad; filmler arasında ise Paradise Now ve Divine Intervention öne çıkmıştır. Bulgular, Filistin sinemasının sanatsal ve politik bir araç olarak ulusal kimlik, toplumsal hafıza ve direnişi işlediğini ortaya koymaktadır. Çalışma, Filistin sineması üzerine akademik ilginin yıllar içinde evrildiğini ve gelecekteki araştırmalar için çeşitlenme potansiyeli taşıdığını göstermektedir.
Filistin Sineması Sinema Tarihi Sitematik Literatür Taraması
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 24 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 7 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 29 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License