Dünyada organik tarım ürünlerinin pazarı özellikle gelişmiş ülkelerde ve buna paralel olarak son yıllarda ülkemizde de hızla büyümektedir. Bu pazarın büyümesinde en önemli etken ise tüketici talepleridir. Tüketicilerin eğitim ve gelir seviyelerinin yükselmesi, tükettikleri ürünlerin niteliği konusundaki gösterilen özenin artması, gıda güvenliği konusunda bilinçlenmesi ve buna bağlı olarak daha fazla bedel ödeyerek daha doğal ve kaliteli ürünler tüketmeye başlaması organik ürün talebini de arttırmaktadır. Bu çalışmada organik ve geleneksel ürünlere karşı tüketici talepleri arasındaki farklar, doğrusal olmayan kanonik korelasyon analiz yöntemi ile ortaya konulmaya çalışılmıştır
Organic product market is the world is enlarging especially in developed countries and parallel to this in the last years also in our country. Comsumer demand is the main effect on the enlarge the market. Increase in the income and education level of the consumers, giving more attention on quality of the products, to be conscious on food security and according to this starting to pay much more for natural and qualified products is increasing the demand of organic products. In this study, the difference between the demand of convensional and organic products has been investigated by using Non–Linear Canonical Correlation Analysis method
Other ID | JA53YU96YZ |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 3 Issue: 1 |