Amaç: Bu araştırmanın amacı, 14-18 yaş aralığındaki bireylerde el-göz koordinasyonuna dayalı tepki süresi ile akademik başarı (sayısal, sözel ve genel) arasındaki ilişkiyi incelemek ve bu ilişkinin cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymaktır.
Yöntem: İlişkisel tarama modeliyle yürütülen araştırmaya, Konya ilinde öğrenim gören 222 lise öğrencisi (100 erkek, 122 kız; yaş ort. 15,59 ± 1,15) katılmıştır. Tepki süresi ölçümleri BlazePod™ sistemi ile “Formula Reactions” protokolü kullanılarak gerçekleştirilmiş; akademik başarı, yıl sonu ağırlıklı not ortalamaları (YANO) üzerinden belirlenmiştir. Veriler SPSS 25.0 programıyla analiz edilmiş, Pearson korelasyon ve basit doğrusal regresyon testleri uygulanmıştır.
Bulgular: Sonuçlar, el-göz tepki süresi ile sayısal, sözel ve genel akademik başarı arasında orta düzeyde, negatif yönde ve anlamlı ilişkiler olduğunu göstermiştir (p<.001). Tepki süresi kısaldıkça akademik başarı düzeylerinin yükseldiği bulunmuştur. Açıklayıcı güç, özellikle sayısal başarıda daha yüksektir (R²=0,163). Cinsiyet bazında ise erkeklerde ilişkinin daha güçlü olduğu tespit edilmiştir.
Sonuç: Araştırma, psikomotor becerilerin akademik performansla yakından ilişkili olduğunu ortaya koymaktadır. El-göz tepki süresi, özellikle sayısal başarı için önemli bir yordayıcıdır. Eğitim programlarında dikkat, işlemleme hızı ve tepki süresi gibi bilişsel-motor bileşenlerin dikkate alınması, öğrencilerin öğrenme çıktılarının geliştirilmesine katkı sağlayabilir.
El-göz koordinasyonu tepki süresi akademik başarı bilişsel performans
Purpose: The purpose of this study is to examine the relationship between hand-eye coordination-based reaction time and academic achievement (numerical, verbal, and overall) among individuals aged 14–18, and to determine whether this relationship differs by gender.
Method: The study was conducted using a correlational survey model with the participation of 222 high school students (100 males, 122 females; mean age = 15.59 ± 1.15) in Konya, Türkiye. Reaction times were measured using the BlazePod™ system with the “Formula Reactions” protocol, while academic achievement was determined based on students’ end-of-year weighted grade point averages (YANO). Data were analyzed using SPSS 25.0, employing Pearson correlation and simple linear regression analyses.
Results: Findings revealed moderate, negative, and significant correlations between reaction time and numerical, verbal, and overall academic achievement (p < .001). Shorter reaction times were associated with higher levels of academic achievement. The predictive power of reaction time was higher for numerical achievement (R² = 0.163). Gender-based analysis indicated that the relationship was stronger among male participants.
Conclusion: The study demonstrates that psychomotor skills are closely related to academic performance. Hand-eye reaction time is a significant predictor of academic achievement, particularly in numerical domains. Incorporating cognitive-motor components such as attention, processing speed, and reaction time into educational programs may contribute to improving students’ learning outcomes.
Hand-eye coordination Reaction time Academic achievement Cognitive performance
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Egzersiz Fizyolojisi, Fiziksel Uygunluk, Motor Kontrol |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 19 Ağustos 2025 |
| Kabul Tarihi | 27 Eylül 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 3 |
Sayın Araştırmacılar,
Spor Bilimleri alanındaki çalışmaları içeren uluslararası nitelikte ve hakemli dergi olarak yayımlanan ÇOMÜ Spor Bilimleri Dergisi'nin Aralık 2025'te çıkacak olan sayısı için dergimizin kapsamı dahilinde olan konularla ilgili özgün araştırma ve derleme türünde makaleler kabul edilecektir. Bu anlamda ilgili sayı için makaleler 2025 yılının Kasım ayı sonuna kadar gönderilebilir. Bilgilerinize sunulur.
Editör Prof. Dr. Hürmüz KOÇ