Bu çalışmanın amacı, algılanan adaletsizlik ve mağduriyetin, sağlık çalışanlarının örgütsel engellerle karşılaştıklarında örgütsel sinizm düzeylerini nasıl etkilediğini araştırmaktır. Algılanan adaletsizlik ve mağduriyetin seri aracılık rolünün irdelendiği bu araştırmada kesitsel bir tasarım benimsenmiştir. Nicel veri toplama yöntemine dayanan mevcut çalışma ayrıca tanımlayıcı- ilişki arayıcı türdedir. Çalışmada amaç doğrultusundaki hedefleri yerine getirebilmek için alan yazınında geçerliliği ve güvenilirliği kanıtlanmış ölçekler kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi ise Türkiye’nin Doğu Anadolu Bölgesi'nde yer alan, küçük ölçekli bir kamu hastanesinde çalışan doktor, hemşire, tıbbi sekreter, yardımcı sağlık personeli ve idari personelden oluşmaktadır. Örneklem seçiminde basit rastgele örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Araştırma bulguları değerlendirildiğinde ise sağlık çalışanlarının algıladıkları örgütsel engel ile algılanan adaletsizlik, mağduriyet ve örgütsel sinizm davranışları arasında pozitif ve anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Çalışma sonucunda, sağlık çalışanlarının algıladıkları örgütsel engelin örgütsel sinizm üzerindeki etkisinde hem adaletsizlik algısının hem de mağduriyetin ayrı ayrı aracılık rolü bulunduğu, ayrıca bu iki değişkenin seri aracı rol üstlendiği belirlenmiştir. Böylece, örgütsel süreçlerde yaşanan adaletsizlik ve mağduriyet duygularının, çalışanların örgütsel sinizmini artırdığı ortaya konmuştur.
Sağlık Çalışanları Örgütsel Engel Mağduriyet Adaletsizlik Algısı Örgütsel Sinizm.
This study examined how perceived injustice and victimization shape healthcare workers' cynical attitudes toward organizational barriers. A cross-sectional design was adopted in this study, and the serial mediation role of perceived injustice and victimization was examined. Based on a quantitative data collection method, this study is also a descriptive-relationship-seeking type. In order to fulfill the objectives of the study, scales with proven validity and reliability in the literature were used. The study sample consists of doctors, nurses, medical secretaries, auxiliary health personnel, and administrative staff working in a small-scale public hospital in the Eastern Anatolia Region of Turkey. A simple random sampling method was preferred in sample selection. When the research findings were evaluated, positive and significant relationships were found between the organizational barriers perceived by healthcare professionals and perceived injustice, victimization, and organizational cynicism behaviors. The results revealed that both perceived injustice and perceived victimization separately mediated the effect of perceived organizational barriers on organizational cynicism, and that these two variables also played a serial mediating role. Accordingly, it was demonstrated that feelings of injustice and victimization experienced in organizational processes increase healthcare workers’ organizational cynicism.
Health Professionals Organisational Barrier Victimization Perception Of İnjustice Organisational Cynicism.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Strateji, Yönetim ve Örgütsel Davranış (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 13 Kasım 2024 |
| Kabul Tarihi | 23 Eylül 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 24 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 58 |