Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mutluluk Temalı Reklamların Tüketicinin Satın Alma Niyeti Üzerindeki Rolü

Yıl 2022, , 49 - 71, 31.01.2022
https://doi.org/10.35408/comuybd.842466

Öz

Bu çalışma, mutluluk temasının satın alma niyeti oluşturma açısından etkili olup olmadığını incelemek amacıyla yapılmıştır. İrdelenen bir diğer konu ise tüketicinin mutluluk düzeyinin satın alma niyeti oluşturma açısından açıklayıcı etkisi olup olmadığıdır. Bu bağlamda reklam tutumunun ve marka tutumunun da satın alma niyeti üzerindeki etkisi incelenmiştir. Mutluluk kavramını ve mutluluğun reklamla ilişkisini kuramsal boyutta ele aldıktan sonra bu amaç doğrultusunda bir anket çalışması yapılmış; gerçekleştirilen ankete 404 kişi katılmıştır. Katılımcıların önce mutluluk düzeyleri ölçülmüş, ardından bir gruba mutluluk teması içeren, diğer gruba mutluluk teması içermeyen reklam gösterilmiş ve katılımcıların gördükleri reklam üzerinden reklam tutumu, marka tutumu ve satın alma niyeti ölçülmüştür. Ayrıca tüketicinin mutluluk seviyesinin reklam tutumu, marka tutumu ve satın alma niyeti üzerinde açıklayıcı etkisi olup olmadığını anlamak amacıyla katılımcıların mutluluk seviyesi ile reklam tutumu, marka tutumu ve satın alma niyeti arasında ilişki olup olmadığı incelenmiştir. Araştırma sonucunda, tüketicinin mutluluk seviyesinin reklam tutumu, marka tutumu ve satın alma niyeti üzerinde açıklayıcı etkiye sahip olduğu anlaşılmış; aynı zamanda reklamda kullanılan mutluluk temasının reklam tutumu üzerinde olumlu yönde etkisi olduğu ortaya çıkarılmıştır.

Kaynakça

  • Kitaplar Abric, J. C. (1996). “Psychologie de la Communication: Théories et Méthodes”. A. Colin.
  • Achor, S. (2010). “The Happiness Advantage”. Crown Publishing. New York. 1. Baskı.
  • Aristotle. (1999). “Nicomachean Ethics”. Batoche Books.
  • Aydoğan F. (2003). “Popüler Kültürü Anlamak”. Türkmen Yayınevi.
  • Aydoğan, F. (2004). “Medya ve Popüler Kültür Üzerine Yazılar”. Mediacat Yayınları. İstanbul.
  • Balcı, H. (2015). “Kapitalizm”, “Sade/ce, Tüketim Olgusu Üzerine Denemeler”, Remzi Kitabevi, İstanbul. Birinci Basım.
  • Baudrillard, J. (1997). “Tüketim Toplumu”. Ayrıntı Yayınları.
  • Belch, G. & Belch, M. (2001), “Advertising and Promotion, An Integrated Marketing Communication Perspective”. New-York. Mc Graw-Hill Irwin
  • Bentham, J. (2000). “Introduction to the Principles of Morals and Legislation”. Batoche Books.
  • Botton, A. D. (2008). “Felsefenin Tesellisi”. Sel Yayıncılık. İstanbul. 8. Baskı.
  • Brune, F. (1985). “Le Bonheur Conforme : Essai Sur La Normalisation Publicitaire”. Gallimard.
  • Buettner, D. (2012) “Mutluluk-Mavi Bölgeler Yöntemiyle Mutluluğu Bulmak”. Butik Yayıncılık. İstanbul. 1. Baskı.
  • Burns, D. (2005). “İyi Hissetmek”. Psikonet Yayınları, Bilişsel ve Davranışsal Terapiler Serisi.
  • Cappo, J. (2003). “Reklamcılığın Geleceği: Post-Televizyon Çağında Yeni Mecralar, Yeni Müşteriler, Yeni Tüketiciler”. MediaCat Yayınları. İstanbul. 1. Baskı.
  • Cossette, C. (2001). “La Publicité, Déchet Culturel”. Les Presses de l”Université Laval. Kanada. 2. Baskı.
  • Diener, E. & Diener, R. B., (2008). “Happiness: Unlocking The Mysteries of Psychological Wealth”. Blackwell Publishing. Malden. 1. Baskı.
  • Freud, S. (2014). “Mutlu Olma İhtimalimiz”. Zeplin Kitap. İstanbul. 3. Baskı.
  • Hsieh, T. (2011). “Mutluluk Dağıtmak: Karı, Tutkuyu ve Amacı Bulmaya Uzanan Bir Yolculuk”. Boyner Yayınları. İstanbul. 1. Baskı.
  • Kant, I. (2013). “Pratik Aklın Eleştirisi”. Say Yayınları. 8. Baskı.
  • Kleist, H. V. (2009). “Heinrich von Kleist’ten Rühle’ye Mutluluk Üzerine Bir Mektup”. Medya Çalışmaları, Teoriler ve Yaklaşımlar, Kalkedon Yayınları.
  • Kesebir, P. (2015). “Nihai Hedef: Mutluluk”, “Sade/ce, Tüketim Olgusu Üzerine Denemeler”, Remzi Kitabevi, İstanbul. Birinci Basım.
  • Kesebir, Z. (2015). “Sade/ce, Tüketim Olgusu Üzerine Denemeler”, Remzi Kitabevi, İstanbul. Birinci Basım.
  • Koç, E. (2011). “Tüketici Davranışı ve Pazarlama Stratejileri”. Seçkin Yayıncılık. Ankara. 3. Baskı.
  • Kringelbach, M. (2009). “The Pleasure Center”. Oxford University Press. New York. 1. Baskı.
  • Layard, R. (2005). “Happiness: Lessons From A New Science”, Penguin Books.
  • Lehrer, J. (2009). “How We Decide?”. Houghton Miflin Hourtcourt.
  • Lindstorm, M. (2008). “Buy-ology”. Optimist Yayım Dağıtım. İstanbul. 1. Baskı.
  • Mattelart, A. (1990). “La Publicité”. La Découverte. Paris.
  • McMahon, D. (2013). “Mutluluk: Mutluluk Üzerine Tarihsel Bir Çalışma”. E Yayınları. İstanbul. 1. Baskı.
  • Mucuk, İ. (1999). “Pazarlama İlkeleri”. Türkmen Kitabevi. İstanbul. 19. Basım,
  • Odabaşı, Y. & Barış, G. (2002), “Tüketici Davranışı”. MediaCat Yayınları. İstanbul. 9. Baskı.
  • Oishi, S. (2012). “The Psychological Wealth of Nations: Do Happy People Make a Happy Society?”. Wiley-Blackwell.
  • Russell, B. (2013). “Mutluluk Yolu”. Say Yayınları. İstanbul. 10. Baskı.
  • Saydam, A. (2011). “Vazgeçmek Özgürlüktür”. Remzi Kitabevi. İstanbul. 1. Baskı.
  • Schwartz, B. (2008). “Bolluk Paradoksu: Çok Seçenek Özgürlük Mü, Mutsuzluk Mu?”. MediaCat Yayınları. İstanbul. 1. Baskı.
  • Tosun, N. B. (2003). “Pazarlama Halkla İlişkileri ve Reklam ‘Bütünleşik Pazarlama İletişimi Yönlü Bir Yaklaşım”, Türkmen Kitabevi.
  • Tosun, N. B. (2010). “İletişim Temelli Marka Yönetimi”. Beta Yayınları. İstanbul. 1. Baskı.
  • Yetim, Ü. (2001). “Toplumdan Bireye Mutluluk Resimleri”. Bağlam Yayınları.
  • Zaltman, G. (2003) “Tüketici Nasıl Düşünür?” Mediacat Yayınları. İstanbul. 1. Baskı.
  • Süreli Yayınlar Bagozzi, R. P. & Gopinath, M. & Nyer, P. (1999). “The Role of Emotions in Marketing”. Journal of the Academy of Marketing Science, 27(2).
  • Bagozzi, R. P. & Pieters, R. (1998). “Goal-Directed Emotions”. Cognition and Emotion, 12. 1-26.
  • Baysal, S. & Aka, İ. Ç. (2013). “Bir Pazarlama Stratejisi Olarak Mutluluk Temasının Markalar Tarafından Kullanılması: Mutluluk Temelli Pazarlama Üzerine Bir Araştırma”. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi. Cilt: 5. Sayı:1.
  • Belk, R. W. (1984). “Three Scales to Measure Constructs Related to Materialism: Reliability, Validity, and Relationships to Measures of Happiness”. Advances in Consumer Research, Vol. 11.
  • Bronner, F. E. & Bronner, J. R. & Faasse, J. (2007). “In The Mood For Advertising”. Journal of International Advertising.
  • Bülbül, C. & Menon, G. (2010). “The Power of Emotional Appeals In Advertising: The Influence of Concrete Versus Abstract Affect On Time-Dependent Decisions”. Journal of Advertising Research. Haziran.
  • Bülbül, Ş. & Giray, S. (2011). “Sosyodemografik Özellikler ile Mutluluk Algısı Arasındaki İlişki Yapısının Analizi”. Ege Akademik Bakış. Cilt: 11. Özel Sayı.
  • Büyükdüvenci, S. (1993). “Aristoteles’te Mutluluk Kavramı”. Felsefe Dünyası, Sayı:9.
  • Çakır, V. “Reklamların Beğenilmesinin Tüketici Marka Tutumlarına Etkisi”
  • Doğan, H. G. & Gürler, A. Z. & Ağcadağ, D. “Hedonik Tüketim Alışkanlıkları Üzerine Etkili Faktörlerin Değerlendirilmesi”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. Cilt: 7. Sayı: 30.
  • Doğan, T. & Akıncı Çötok, N. (2011). “Oxford Mutluluk Ölçeği Kısa Formunun Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 4 (36)
  • Dutt, A. K. (2008) “The Dependence Effect, Consumption and Happiness: Galbraith Revisited”. Review of Political Economy, Ekim.
  • Goldberg, M. E. & Gorn, G. J. (1987). “Happy and Sad TV Programs: How They Affect Reactions to Commercials”. Journal of Consumer Research. Cilt: 14. Aralık.
  • Haidt, J. & Kesebir, S. (2010). “Morality”. Handbook of Social Psychology, Ed.5.
  • Heath, R. G. & Nairn, A. C. & Bottomley, P. A. (2009). “How Effective Is Creativity?”. Journal of Advertising Research. Aralık.
  • Holt, J. (2006). “Oh, Joy – Review of the book Happiness: A History”. The New York Times.
  • Işık, A. & Meriç, M. (2010). “Hayatın Kalitesi Kavramının Felsefik Temelleri; Aristo, Bentham ve Nordenfelt”. Ege Akademik Bakış, 10(1).
  • Karaçay, B. (2012). “Modern Bilimin Işığında Mutluluğun Sırları”. Tübitak Bilim ve Teknik Dergisi. Yıl:45. Sayı : 532.
  • Kesebir, P. & Diener, E. (2008). “In Pursuit of Happiness-Empirical Answers to Philosophical Questions”. Perspectives on Psychological Science. Cilt: 3. Sayı: 2.
  • Kesmez, M. (2008). “Pazarlamanın Yükselen Değeri: Mutluluk”. MediaCat. Kapital Yayınları. Temmuz 2008.
  • Korkut Altuna, O. & Arslan, F. M. (2014). “Popüler Türk Dizilerindeki Başrol Erkek Oyuncuların Marka Denkliği Boyutlarının Karşılaştırılması ve Tüketicinin Satın Alma Niyetine Etkileri: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”. Marmara Üniversitesi İ.İ.B. Dergisi. Cilt: 36. Sayı: 1.
  • Köksal, Y. & Bayraktaroğlu, H. & Sarı, S. (2014). “Tüketicilerin Mutluluk Düzeylerine Göre Markalı Ürünlere Bakışları Üzerine Bir İnceleme”. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi. Cilt: 6. Sayı: 2.
  • Li, M. (2010). “Serving Up Happiness”. Michigan Ross School of Business Magazine, Fall.
  • Lyubomirsky, S. (2001). “Why Are Some People Happier Than Others: The Role of Cognitive and Motivational Processes in Well-Being”. American Psychologist. Mayıs. Cilt: 56. Sayı: 3.
  • Lyubomirsky, S. & King, L. (2005) “The Benefits of Frequent Positive Affect: Does Happiness Lead to Success”. Psychological Bulletin. Cilt: 131. No: 6.
  • Lyubomirsky, S. & Sheldon, K. M. & Schkade, D. (2005). “Pursuing Happiness: Architecture of Sustainable Change”. Review of General Psychology. Cilt: 9. Sayı: 2.
  • Macinnis, D. J. & Chun, H. E. (2006). “Understanding Hope and Its Implications for Consumer Behavior: I Hope, Therefore I Consume”. Publishers Inc. Amerika. 1. Baskı.
  • Macinnis, D. J. & Mello, G. D. & Patrick, V. M. (2004). “Consumer Hopefulness: Construct, Relevance to Internet Marketing, Antecedents and Consequences”. International Journal of Internet Marketing and Advertising. Cilt: 1. Sayı: 2.
  • Micu, A. C. & Plummer, J. T. (2010). “Measurable Emotions: How Television Ads Really Work? Patterns of Reactions To Commercials Can Demonstrate Advertising Effectiveness”. Journal of Advertising Research. Haziran.
  • Mogilner, C. & Aaker, S. & Kamvar, D. (2012). “How Happiness Affects Choice”. Journal of Consumer Research. Cilt: 39. Ağustos.
  • Myers, D. G. & Diener, E. (1996). “The Pursuit of Happiness”. Scientific American. Mayıs.
  • Mutlu, H. M. & Çeviker, A. & Çirkin, Z. (2011). “Tüketici Etnosentrizmi ve Yabancı Ürün Satın Alma Niyeti: Türkiye ve Suriye Üzerine Karşılaştırmalı Analiz”. Sosyo Ekonomi-Bilimsel Hakemli Dergi. Ocak-Haziran. Sayı: 1.
  • Nielsen, J. H. & Shapiro, S. A. & Mason, C. H. (2010) “Emotionaly and Semantic Onsets: Exploring Orienting Attention Responses in Advertising”. American Marketing Association. Aralık.
  • O’Brien, C. (2005). “Planning for Sustainable Happiness: Harmonizing Our Internal and External Landscapes”. International Conference on Gross National Happiness.
  • Owolabi, A. B. (2009). “Effects of Consumers Mood on Advertising Effectiveness”. Europe’s Journal of Psychology, 4.
  • Palmer, M. (1994). “La Fin de la Publicité”. Persée. Cilt: 12. Sayı: 65.
  • Ryan, F. X. (2003). “Values as Consequences of Transaction: Commentary on Reconciling Homo Economicus and John Dewey‘s Ethics”, Journal of Economic Methodology, Cilt: 10 No:2.
  • Rousselet, V. (2012). “The Pursuit of Happiness”. Market Leader. Quarter 3.
  • Rutledge, R. B. & Skandali, N. & Dayan, P. & Dolan, R. J. (2014) “A Computational and Neural Model of Momentary Subjective Well-Being”. Pcychological and Cognitive Sciences. Temmuz.
  • Sara, H. D. & Surendra, A. (2010). “Marketing for Happiness”. Advences In Management. Vol. 3, Ekim.
  • Shwarz, N. & Bless, H. & Bohner, G. (1991). “Mood and Persuasion: Affective States Influence The Processing of Persuasive Communications”. Advances In Experimental Social Psychology. Cilt: 24.
  • Silberstein, R. B. & Nield, G. E. (2012). “Measuring Emotion in Advertising Research”. IEEE Pulse. Mayıs-Haziran.
  • Şener, G. & Uztuğ, F. (2012). “Reklamda Cinsel Çekiciliklerin İletişim Etkisi ile Ahlaki Değerlendirmesine Yönelik Tutum Araştırması”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt: 12. Sayı: 3
  • Ursavaş, B. & Hesapçı Sanaktekin, O. (2013). “What happens when you're lost between happiness and sadness? Effects on consumers' cognitive responses”. Journal of Business Research, 66.
  • Ünal, S. & Ceylan, C. (2008). “Tüketicileri Hedonik Alışverişe Yönelten Nedenler: İstanbul ve Erzurum İllerinde Karşılaştırmalı Bir Araştırma”. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. Cilt: 22. Sayı: 2.
Toplam 84 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Aslı Anıl Deniz 0000-0003-2267-9838

Nurhan Zeynep Babür Tosun 0000-0003-0234-9647

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2022
Gönderilme Tarihi 17 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Anıl Deniz, A., & Babür Tosun, N. Z. (2022). Mutluluk Temalı Reklamların Tüketicinin Satın Alma Niyeti Üzerindeki Rolü. Yönetim Bilimleri Dergisi, 20(43), 49-71. https://doi.org/10.35408/comuybd.842466

Sayın Araştırmacı;

Dergimize gelen yoğun talep nedeniyle Ekim 2024 sayısı için öngörülen kontenjan dolmuştur, gönderilen makaleler ilerleyen sayılarda değerlendirilebilecektir. Bu hususa dikkat ederek yeni makale gönderimi yapmanızı rica ederiz.

Yönetim Bilimler Dergisi Özel Sayı Çağrısı
Yönetim Bilimleri Dergisi 2024 yılının Eylül ayında “Endüstri 4.0 ve Dijitalleşmenin Sosyal Bilimlerde Yansımaları” başlıklı bir özel sayı yayınlayacaktır.
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Biga İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi tarafından 5-6 Temmuz 2024 tarihlerinde çevrimiçi olarak düzenlenecek olan 4. Uluslararası Sosyal Bilimler Konferansı’nda sunum gerçekleştiren yazarların dergi için ücret yatırmasına gerek olmayıp, dekont yerine Konferans Katılım Belgesini sisteme yüklemeleri yeterli olacaktır.
Gönderilen makalelerin derginin yazım kurallarına uygun olması ve DergiPark sistemi üzerinden sisteme yüklenmesi gerekmektedir. Özel sayı ana başlığı ile ilgisiz makaleler değerlendirmeye alınmayacaktır. Özel sayı için gönderilen makalelerin "Makalemi özel sayıya göndermek istiyorum" kutucuğu işaretlenerek sisteme yüklenmesi gerekmektedir. Özel sayı için gönderilmemiş makalelerin bu sayıya eklenmesi mümkün olmayacaktır.
Özel Sayı Çalışma Takvimi
Gönderim Başlangıcı: 15 Nisan 2024
Son Gönderim Tarihi: 15 Temmuz 2024
Özel Sayı Yayınlanma Tarihi: Eylül 2024

Dergimize göndereceğiniz çalışmalar linkte yer alan taslak dikkate alınarak hazırlanmalıdır. Çalışmanızı aktaracağınız taslak dergi yazım kurallarına göre düzenlenmiştir. Bu yüzden biçimlendirmeyi ve ana başlıkları değiştirmeden çalışmanızı bu taslağa aktarmanız gerekmektedir.
İngilizce Makale Şablonu için tıklayınız...

Saygılarımızla,