In today’s globalized economy, the entrepreneurship phenomenon paves the way for economic and social developments. Hence, entrepreneurial activities has become a matter that is greatly sought-after, both in the academic sense and on sectoral basis. At this juncture, the future of entrepreneurial growth relies greatly on business students therefore it’s crucial to understand their intentions, yet such understanding has not been questioned before in a Turkish setting using the Shapero’s model. This paper investigates the entrepreneurial intentions of Turkish business students, and examines the influence of components from Shapero’s model on their intentions to become entrepreneurs. So as to measure these, self-administrated questionnaires were distributed to 103 business students at major universities in Ankara and Istanbul. The findings indicated that, in accordance with global trends, most of the students have an enthusiastic approach towards entrepreneurship
Günümüz küresel ekonomisinde, girişimcilik olgusu ekonomik ve sosyal kalkınmanın önünü açmaktadır. Bu sebeple, girişimcilik faaliyetleri hem akademik bağlamda hem de sektörel düzeyde oldukça rağbet gören bir konu haline gelmiştir. Bu noktada, girişimciliğe dayalı büyümenin geleceği, geniş ölçüde, işletme öğrencilerine bağlı olmakla birlikte bu öğrencilerin girişimcilik niyetlerini anlayabilmek kritik önem taşımaktadır fakat Türk öğrencilerin bu niyetleri daha önce Türkiye özelinde ve Shapero’nun Modeli kullanılarak sorgulanmamıştır. Bu makalede, Türk işletme öğrencilerinin girişimcilik niyetleri ve Shapero’nun Modeli’ndeki ögelerin bu niyetler üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Bu niyetlerin ölçümlenebilmesi için Ankara ve İstanbul’daki başlıca üniversitelerde öğretim gören 103 işletme öğrencisine uygulanan anket sonucunda elde edilen veriler, küresel yönelimler paralelinde, öğrencilerin çoğunun girişimciliğe karşı hevesli bir yaklaşımları olduğunu göstermiştir
Diğer ID | JA36ZU75MR |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2016 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 14 Sayı: 28 |