Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Turistlerin Destinasyon Tercih Etme Nedenlerinin ve Gastronomik Tüketim Eğilimlerinin Davranışsal Niyetleri Üzerindeki Etkisi

Yıl 2022, Cilt: 20 Sayı: 43, 149 - 169, 31.01.2022
https://doi.org/10.35408/comuybd.879102

Öz

Bu araştırmanın amacı, turistlerin destinasyon tercih nedenleri ile gastronomik tüketim eğilimleri ilişkisini ortaya koymaktır. Bununla birlikte destinasyon tercih nedenleri ve gastronomik tüketim eğilimlerinin davranışsal niyetler üzerindeki etkisini belirlemektir. Bu kapsamda İstanbul’u ziyaret eden turistlere yönelik anket çalışması yapılmış ve toplamda 403 analiz edilebilir anket elde edilmiştir. Araştırmanın amacına uygun şekilde oluşturulan hipotezler doğrultusunda ifadelerin ortalama değerleri, açıklayıcı faktör analizi, korelasyon analizi ve regresyon analizi yapılmıştır. Analizlerden elde edilen bulgulara göre gastronomik tüketim eğilimleri boyutları ile destinasyon tercih etme nedenleri arasında olumlu yönde anlamlı ilişkiler belirlenmiştir. Ancak moleküler mutfak eğilimleri boyutu ile kültürel ve çevresel çekicilikler boyutunun davranışsal niyetler üzerine etkisi anlamlı bulunmamıştır. Bu yönüyle araştırma kuramsal bir özgünlük taşıyan bilgiler ortaya koymaktadır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar ışığında ilgili kuruluşlara önerilerde bulunulmuş, alan yazında bu konu da sayıda araştırma bulunması nedeniyle konunun daha fazla araştırılması gerektiği vurgulanmıştır.

Kaynakça

  • Ajzen, I. (1991), The theory of planned behavior. Organizational behavior and human decision processes, 50(2), 179-211.
  • Akbaba, A.; Çetinkaya, N. (2018), Gastronomi ve Yiyecek Tarihi. Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Alison, M. R.; Poulsom, R.; Otto, W. R.; Vig, P.; Brittan, M.,;Direkze, N. C.; ...; Wright, N. A. (2004), Recipes for adult stem cell plasticity: fusion cuisine or readymade?. Journal of clinical pathology, 57(2), 113-120.
  • Anderson, E. W.; Fornell, C.; Lehmann, D. R. (1994), Customer Satisfaction, Market Share, And Profitability: Findings From Sweden, Journal of Marketing, (58), 53-66.
  • Bagozzi, R. P. (1981), Attitudes, intentions, and behavior: A test of some key hypotheses. Journal of personality and social psychology, 41(4), 607. Baloglu, S.; McCleary, K. W. (1999), A model of destination image formation. Annals of tourism research, 26(4), 868-897. Bessière, J. (1998), Local development and heritage: traditional food and cuisine as tourist attractions in rural areas. Sociologia ruralis, 38(1), 21-34.
  • Brokaj, M. (2014), The impact of the gastronomic offer in choosing tourism destination: The case of Albania. Academic Journal of Inter disciplinary Studies, 3(2), 249-249.
  • Can, A.; Sünnetçioğlu, S.; Durlu-Özkaya, F. (2012), Füzyon Mutfağı Uygulamalarının Gastronomi Turizminin Gelişimine Etkisi. 13. Ulusal Turizm Kongresi. 6-9.
  • Cazor, A.; Deborde, C.; Moing, A.; Rolin, D.; This, H. (2006), Sucrose, glucose, and fructose extraction in aqueous carrot root extracts prepared at different temperatures by means of direct NMR measurements. Journal of agricultural and food chemistry, (13), 4681-4686.
  • Chang, T. Z.; Wildt, A. R. (1994), Price, product information, and purchase intention: An empirical study. Journal of the Academy of Marketing science, 22(1), 16-27.
  • Chang, R.C.Y.; Kivela, J.; Mak, A. H. (2010). Food preferences of Chinese tourists. Annals of Tourism Research (4), 989–1011 Choe, J. Y. J.; Kim, S. S. (2018), Effects of tourists’ local food consumption value on attitude, food destination image, and behavioral intention. International Journal of Hospitality Management, 71, 1-10.
  • Crouch, G. I.; Ritchie, J. B. (1999), Tourism, competitiveness, and societal prosperity. Journal of business research, (3), 137-152.
  • Cohen, E.; Avieli, N. (2004), “Food in tourism: attraction and impediment”, Annals of Tourism Research, (4): 755-778. Coshall, J. T. (2000), Measurement of tourists’ images: The repertory grid approach. Journal of travel research, 39(1), 85-89.
  • Coşkun, R.; Bayraktaroğlu, S.; Yıldırım, E.; Altunışık, R. (2012), Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. Sakarya Yayıncılık.
  • Deslandes, D. D. (2004), Assessing consumer perceptions of destinations: A necessary first step in the destination branding process. Ph.D. thessis. The Florida State University.
  • Enright, M. J.; Newton, J. (2004), Tourism destination competitiveness: a quantitative approach. Tourism management, (6), 777-788.
  • Erdoğan, İ. (2007). Pozitivist metodoloji. Ankara: Erk Yayıncılık.
  • Fan, J. E. (2013), Can ideas about food inspire real social change? The case of Peruvian gastronomy. Gastronomica: The Journal of Food and Culture, 13(2), 29-40.
  • Fields, K. (2002), Demand for the gastronomy tourism product: motivational factors. Tourism and gastronomy, 4(2), 36-50.
  • Furst, T.; Connors, M.; Bisogni, C. A.; Sobal, J.; Falk, L. W. (1996), Food choice: aconceptual model of the process. Appetite, (3), 247-266.
  • Gálvez, J. C. P.; López-Guzmán, T.; Buiza, F. C.; Medina-Viruel, M. J. (2017), Gastronomy as an element of attraction in a tourist destination: the case of Lima, Peru. Journal of Ethnic Foods, 4(4), 254-261.
  • Gnoth, J. (1997), Tourism motivation and expectation formation. Annals of Tourism research, 24(2), 283-304.
  • Hamilton, G. (2016), What Is Fusion Cooking and Cuisine? An Explanation and Recipe Examples. https://delishably.com/food-industry/what-is-fusion-cooking Erişim Tarihi: 18.04.2020
  • Hall, M.; Mitchell, R. (2002), Tourism as a force for gastronomic globalization andlocalization. Hjalager, A.M., ve Richards, G. (Eds.) Tourism and Gastronomy Burlington: Butterworth-Heinemann.
  • Inwood, S. M.; Sharp, J. S.; Moore, R. H.; Stinner, D. H. (2009), Restaurants, chefs and local foods: insights drawn from application of a diffusion of innovation framework. Agriculture and Human Values, 26(3), 177-191.
  • Jang, S.; Cai, L. A. (2002), Travel motivations and destination choice: A study of British outbound market. Journal of Travel & Tourism Marketing, 13(3), 111-133.
  • Joynathsing, C.; Ramkissoon, H. (2010), Understanding the behavioral intention of European tourists. In International Research Symposium in Service Management, 1694-0938.
  • Kang, S. K.; Hsu, C. H. (2004), Spousal conflict level and resolution in family vacation destination selection. Journal of Hospitality & Tourism Research, 28(4), 408-424.
  • Karamustafa, K.; Birdir, K.; Kılıçhan, R. (2016), Gastronomik Akımlar Çerçevesinde Gıda Tüketim Ölçeği. Journal of Consumer and Consumption Research, 8(2), 29.
  • Kivela, J.; Crotts, J. C. (2005), Gastronomy tourism: A meaningful travel market segment. Journal of Culinary Science and Technology, 4(2-3). 39-55.
  • Krause, R. W.; Bahls, Á. A. (2016), Gastronomy: an influential factor in the destination choosing process of tourists-case study of Balneário Camboriú (SC-Brazil). PASOS: Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 14(2), 433-445.
  • Kozak, N. (2006), Turizm Pazarlaması, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Li, M.; Cai, L. A. (2012), The effects of personal values on travel motivation and behavioral intention. Journal of Travel Research, 51(4), 473-487.
  • Lin, Y. C.; Chen, C. C. (2014), Needs assessment for food and food services and behavioral intention of Chinese group tourists who visited Taiwan. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 19(1), 1-16.
  • Long, L. M. (2004), Culinary tourism. Lexington: The University Press of Kentucky.
  • Mak, A. H.; Lumbers, M.; Eves, A. (2012), Globalisation and food consumption intourism. Annals of Tourism Research, 39(1), 171-196.
  • Mattila, A. S. (1999), The role of culture and purchase motivation in service encounter evaluations. Journal of Services Marketing, 13(4-5), 376-389.
  • Martínez, M. P.; Riera, I.; Zarco, A. I. (2018), Social media as information sources and their influence on the destination image: Opportunities for sustainability perception. In Managing sustainable tourism resources, 265-283.
  • Miao, Y. (2015). The influence of electronic-WOM on tourists' behavioral intention to choose a destination: A case of chinese tourists visiting thailand. AU-GSB e-Journal, 8(1), 13-31.
  • Mielby, L. H.; Frøst, M. B. (2010), Expectations and surprise in a molecular gastronomic meal. Food Quality and Preference, 21(2), 213-224.
  • Mitchell, R.; Hall, C. M. (2006), Wine tourism research: the state of play. Tourism review international, 9(4), 307-332.
  • Mucuk, I. (1998). Modern işletmecilik. Türkmen Kitabevi, 9.
  • Oppermann, M. (1999), Predicting destination choice—A discussion of destination loyalty. Journal of Vacation Marketing, 5(1), 51-65.
  • Oppermann, M. (2000), Tourism destination loyalty. Journal of Travel Research, 39(1), 78-84.
  • Özşeker, D. B. (2017), Gastronomi Trendleri: Milenyum ve Ötesi. 6.Bölüm. Detay Yayıncılık. Ankara.
  • Pedersen, L. B.; Hein, H. H. (2012), Creativity in gastronomy. Copenhagen Business School, Department of Management, Copenhagen. Master Thesis.
  • Pike, S. (2007), Destination marketing organisations. Routledge.
  • Santich, B. (2004), The study of gastronomy and its relevance to hospitality education and training. International journal of hospitality management, 23(1), 15-24.
  • Sarıoğlan, M. (2014), Gastronomi Eğitiminde Yeni Bir Yaklaşım: Sınıf Dışı Eğitim. IX. Uluslararası Balkan Eğitim ve Bilim Kongresi (16-18 October 2014), Proceedings, 753-757.
  • Seddighi, H. R.; Theocharous, A. L. (2002), A model of tourism destination choice: a theoretical and empirical analysis. Tourism management, 23(5), 475-487.
  • Shenoy, S. S. (2005), Food tourism and the culinary tourist. Unpublished master thesis, Athesis presented to Graduate School of Clemson University, South Carolina.
  • Sokolov, R. A. (1991), Why we eat what we eat: how the encounter between the New Worldand the Old changed the way everyone on the planet eats. New York: Summit.
  • Şahin, G. G.; Ünver, G. (2015), Destinasyon pazarlama aracı olarak gastronomi turizmi: İstanbul’un gastronomi turizmi potansiyeli üzerine bir araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, (2), 63-73.
  • Şimşek, M. Ş.; Çelik, A.; Akgemci, T. (2015). Davranış bilimlerine giriş ve örgütlerde davranış. Eğitim Yayınevi.
  • Taşpınar, O.; Temeloğlu, E. (2018), Influence of Tv Cooking Shows on the Behavioral Intention of Participating in Gastronomic Tourism. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(2), 24-40.
  • TDK, (2019), https://sozluk.gov.tr/?kelime=destinasyon Erişim Tarihi: 05.12.2019.
  • TDK, (2019), https://sozluk.gov.tr/?q=k%C3%BClt%C3%BCr&aranan= Erişim Tarihi: 11.12.2019.
  • TDK, (2020), https://sozluk.gov.tr/?kelime=DAVRANI%C5%9EErişim Tarihi: 28.03.2020.
  • This, H. (2013), Molecular gastronomy is a scientific discipline, and note by note cuisine is the next culinary trend. Flavour, 2(1), 1-8.
  • Trawick, I. F.; Swan, J. E. (1981), A model of industrial satisfaction/ complaining behavior. Industrial Marketing Management, 10(1), 23-30.
  • Tüzünkan, D.; Albayrak, A. (2015), Research about moleculer cuisine application as anınnovation example in İstanbul restaurants. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 195.
  • Ülkü, A. (2017), Destinasyon kişiliği ve benlik imajı uyumunun turistlerin davranışsal niyetleri üzerine etkisi: Konya örneği. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Doktora Tezi.
  • Wang, N. (1999), Rethinking authenticity in tourism experience. Annals of Tourism Research, 26(2), 349-370.
  • Wang, Y. C. (2015), A study on the influence of electronic word of mouth and the image of gastronomy tourism on the intentions of tourists visiting Macau. Turizam: međunarodni znanstveno-stručni časopis, 63(1), 67-80.
  • Yamane, T. (2010), Temel Örnekleme Yöntemleri, 3. Baskı, (Çev. A. Esin, C. Aydın, A. Bakır ve E. Gürbüzsel), İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Yaşlıoğlu, M. M. (2017), Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: Keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46, 74-85.
  • Yuzhanin, S.; Fisher, D. (2016), The efficacy of the theory of planned behavior for predicting intentions to choose a travel destination: a review. Tourism Review. (71/2), 135-147.
  • Zeithaml, V. A.; Berry, L. L.; Parasuraman, A. (1996), The behavioral consequences of service quality. Journal of marketing, (2), 31-46.
Toplam 67 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mahmut Barakazı 0000-0002-2468-7981

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2022
Gönderilme Tarihi 12 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 20 Sayı: 43

Kaynak Göster

APA Barakazı, M. (2022). Turistlerin Destinasyon Tercih Etme Nedenlerinin ve Gastronomik Tüketim Eğilimlerinin Davranışsal Niyetleri Üzerindeki Etkisi. Yönetim Bilimleri Dergisi, 20(43), 149-169. https://doi.org/10.35408/comuybd.879102

Sayın Araştırmacı;

Dergimize gelen yoğun talep nedeniyle Ekim 2024 sayısı için öngörülen kontenjan dolmuştur, gönderilen makaleler ilerleyen sayılarda değerlendirilebilecektir. Bu hususa dikkat ederek yeni makale gönderimi yapmanızı rica ederiz.

Yönetim Bilimler Dergisi Özel Sayı Çağrısı
Yönetim Bilimleri Dergisi 2024 yılının Eylül ayında “Endüstri 4.0 ve Dijitalleşmenin Sosyal Bilimlerde Yansımaları” başlıklı bir özel sayı yayınlayacaktır.
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Biga İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi tarafından 5-6 Temmuz 2024 tarihlerinde çevrimiçi olarak düzenlenecek olan 4. Uluslararası Sosyal Bilimler Konferansı’nda sunum gerçekleştiren yazarların dergi için ücret yatırmasına gerek olmayıp, dekont yerine Konferans Katılım Belgesini sisteme yüklemeleri yeterli olacaktır.
Gönderilen makalelerin derginin yazım kurallarına uygun olması ve DergiPark sistemi üzerinden sisteme yüklenmesi gerekmektedir. Özel sayı ana başlığı ile ilgisiz makaleler değerlendirmeye alınmayacaktır. Özel sayı için gönderilen makalelerin "Makalemi özel sayıya göndermek istiyorum" kutucuğu işaretlenerek sisteme yüklenmesi gerekmektedir. Özel sayı için gönderilmemiş makalelerin bu sayıya eklenmesi mümkün olmayacaktır.
Özel Sayı Çalışma Takvimi
Gönderim Başlangıcı: 15 Nisan 2024
Son Gönderim Tarihi: 15 Temmuz 2024
Özel Sayı Yayınlanma Tarihi: Eylül 2024

Dergimize göndereceğiniz çalışmalar linkte yer alan taslak dikkate alınarak hazırlanmalıdır. Çalışmanızı aktaracağınız taslak dergi yazım kurallarına göre düzenlenmiştir. Bu yüzden biçimlendirmeyi ve ana başlıkları değiştirmeden çalışmanızı bu taslağa aktarmanız gerekmektedir.
İngilizce Makale Şablonu için tıklayınız...

Saygılarımızla,