Throughout their lives, people spend most of their lives in their workplace environments. In this process, employees' attitudes towards their organizations are positively or negatively affected by the organizational support they receive or perceive from their environment in the workplace. As a result, employees can see themselves as a part of the organization according to the organizational support they feel. Employees who cannot feel organizational support in organizations feel distant from the organization and become disenchanted with their work and organization over time.
In the 21st century, the success of organizations in achieving their goals and the sustainability of this success are directly related to the motivation, satisfaction and commitment of employees to their organizations.
On the other hand, in environments where employees do not trust their organizations psychologically, the desired performance cannot be achieved. Changes in management science, which changes and develops according to the conditions of the day, have played a major role in bringing the emotional needs of employees to the forefront in organizational management. It is seen that meeting the psychological trust needs of employees in organizations is a very important factor in achieving the goals of organizations. In this context, despite all technological and
scientific developments, the fact that the most important resource of organizations is human does not change.
This study aims to investigate whether psychological trust has a regulatory role in the organizational support-organizational commitment relationship of teachers and administrators in public/private schools affiliated to the Ministry of National Education in Istanbul.
Considering that the population is homogeneous, the number of samples representing the population is 384 and 3 Likert scale questionnaires with 400 teachers, vice principals and principals were used in the study. The fact that the research was conducted for the first time in the context of public/private schools is considered to make a great contribution to the literature and practice.
According to the results of this study, employees' perception levels of organizational support have a statistically significant and positive effect on organizational commitment. In addition, it was determined that psychological trust positively affects organizational commitment and psychological trust plays a regulatory role in this relationship.
Organizational Support Organizational Commitment Psychological Trust
İnsanlar, yaşamları boyunca hayatlarının çoğunu işyerinde içinde bulundukları ortamlarda geçirmektedirler. Çalışanların bu süreçte işyerlerinde çevrelerinden aldıkları veya algıladıkları örgütsel destek oranında örgütlerine olan tutumları olumlu veya olumsuz olarak etkilenmektedir. Bunun sonucunda çalışanlar, kendilerini hissettikleri örgütsel destek durumuna göre örgütün bir parçası olarak görebilmektedir. Örgütlerde örgütsel desteği hissedemeyen çalışanlar kendilerini örgütten uzak hissetmekte ve zaman çerisinde işinden, örgütünden soğumaktadır.
21. yüzyılda örgütlerin hedeflerine ulaşma başarısı ve bu başarının sürdürülebilirliği, çalışanların motivasyonu, memnuniyeti ve örgütlerine olan bağlılığıyla doğrudan ilişkili olduğu değerlendirilmektedir.
Diğer taraftan çalışanların örgütlerine psikolojik olarak güvenmediği ortamlarda istenilen performansa ulaşılamamaktadır. Günün şartlarına göre değişim ve gelişim gösteren yönetim biliminde de gerçekleşen değişiklikler, örgütsel yönetimde çalışanların duygusal ihtiyaçlarının ön plana çıkmasında büyük bir rol oynamıştır. Örgütlerde çalışanların psikolojik güven ihtiyaçlarının gözetilerek karşılanması, örgütlerin hedefine ulaşmasında çok önemli bir unsur olduğu görülmektedir. Bu bağlamda, bütün teknolojik ve bilimsel gelişmelere rağmen örgütlerin en önemli kaynağının insan olduğu gerçeği değişmemektedir.
Bu çalışma, İstanbul ilinde Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmi/özel okullardaki öğretmen ve idarecilerin örgütsel destek-örgütsel adanmışlık ilişkisinde psikolojik güvenin düzenleyici rolü olup olmadığını araştırmayı amaçlamaktadır.
Araştırmada anakütle örneklem seçimi evrenin homojen olduğu dikkate alındığında anakütleyi temsil eden örneklem sayısı 384 olup, çalışmada 400 öğretmen, Müdür Yardımcısı ve Müdürle yapılan likert ölçekli 3 anket çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın resmi/ özel okullar bağlamında ilk defa yapılmış olması alanyazın ve uygulamaya büyük bir katkı sağlayacağı değerlendirilmektedir.
Bu araştırmanın sonuçlarına göre, çalışanların örgütsel destek algı düzeyleri örgütsel adanmışlığı istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönde etkilemektedir. Buna ek olarak psikolojik güvenin örgütsel adanmışlığı pozitif yönde etkilediği ve psikolojik güvenin bu ilişkide düzenleyici rol üstlendiği tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Strateji, Yönetim ve Örgütsel Davranış (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 5 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 18 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: Özel Sayı: Endüstri 4.0 ve Dijitalleşmenin Sosyal Bilimlerde Yansımaları |