The aim of this study is to determine the level of social approval needs of people working in law, medicine, and academia, which are the most prestigious professions in Turkey, and whether there is a difference in the need for social approval among people who use and do not use social networks. The method used for obtaining data in this study was that of survey method. The universe of the study consists of about 334 thousand people who hold the profession of Judge, Lawyer, Doctor, Professor or Research Assistant in Turkey. The sample represented in this study comes from 1,509 people, who are judges, lawyers, doctors, professors and research assistants and living in 26 cities in Turkey. Kruskal-Wallis test, Mann-Whitney U test, Kolmogorov-Smirnov test, and Frequency Analysis were used in the analysis of the data. According to the results obtained from the analysis of the data, the social approval needs of the participants are low. In addition, the social approval needs of the participants varies greatly depending on their profession, age and gender. Furthermore, participants who use social networks need more social approval than those who do not.
The authors declared that this study has received no financial support.
Çalışmanın amacı, Türkiye’deki en itibarlı meslek alanları olan hukuk, tıp ve akademi alanlarında çalışan bireylerin sosyal onaya ne düzeyde ihtiyaç duyduklarını ve sosyal paylaşım ağlarını kullanan ve kullanmayan bireyler arasında sosyal onay ihtiyacı noktasında bir farklılık olup olmadığını ortaya çıkarmaktır. Araştırmada verileri elde etmek için anket yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, Türkiye’de hakim, avukat, doktor, profesör ve araştırma görevlisi mesleğini icra eden yaklaşık 334 bin kişi oluşturmaktadır. Türkiye’nin 26 şehrinde yaşayan 1509 kişi, hakim, avukat, doktor, profesör ve araştırma görevlisi ise araştırmanın örneklemini temsil etmektedir. Verilerin analizinde Kruskal-Wallis test, Mann-Whitney U test, Kolmogorov-Smirnov test ve Frequency Analysis kullanılmıştır. Verilerin analizinden elde edilen sonuçlara göre, katılımcıların sosyal onay ihtiyaçları düşük olmaktadır. Bunun yanında katılımcıların meslekleri, yaşları ve cinsiyetleri ile sosyal onay ihtiyacı arasında anlamlı bir farklılık bulunmaktadır. Ayrıca sosyal paylaşım ağlarını kullanan katılımcılar kullanmayan katılımcılara göre daha fazla sosyal onaya ihtiyaç duymaktadır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Ocak 2021 |
Gönderilme Tarihi | 17 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 59 |