İnternet tabanlı iletişim araçlarının etkisiyle bir mesajın/hadisenin kolaylıkla yayılabildiği günümüzde, halka açık konuşmalar eskisinden çok daha önemli bir hal almıştır. Konuşmaların bireyler, kuruluşlar, toplumlar ve ülkeler üzerindeki rolü düşünüldüğünde, bir konuşmanın tasarlanması, gerekliliğin ötesine geçmiştir. Ayrıca konuşmalar, bir şirketin, siyasi partinin veya kişinin karakter inşasında önemli bir etkiye sahiptir. Bu bağlamda, konuşma metni yazarlarının sayısı fark edilir şekilde artarken, iletişim alanında bir uzmanlık dalı olarak neredeyse görünmez durumdadır ve bunun sonucu olarak hem Türkiye’de hem de dünyanın geri kalanında akademik alanda konu üzerine araştırmalar sınırlı sayıdadır. Bu çalışma, kadim retorik disiplinine dayanan konuşma metni yazımına dikkat çekmeyi ve uluslararası bir perspektif ortaya koymayı amaçlamaktadır. Konuşma metni yazımı konusunda uygulamadaki ve algıdaki farklılıkları ve ortak noktaları ortaya koymak için on farklı ülkeden hem kamu hem de özel sektörde görev yapan önde gelen yirmi konuşma yazarı ile yapılandırılmış derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Yapılan analize göre, uluslararası ortak düşüncenin oluştuğu konular, konuşmanın uzunluğu (15-20 dakika), konuşma metni yazım aşamaları (araştırma, tasavvur, zihin haritalama, ana mesajın ve yan unsurların belirlenmesi, ilk taslağın yazılması, geri bildirimler çerçevesinde metni revize etme), izleyici analizi, cümlelerin yapısı (uzun cümlelerle harmanlanmış kısa ve aktif cümleler) ve konuşma yazarlarının özellikleri (dil becerileri, alçakgönüllülük, sabır vb.) şeklinde gerçeklemiştir.
Halkla ilişkiler retorik konuşma metni yazımı konuşma metni yazarı konuşma
Today, public speeches have a broader importance than they had before, since the transmission of a message/event has sped up significantly due to internet-based communication tools. When the role of speeches for individuals, organizations, societies, and countries is considered, designing a speech becomes more crucial. In addition, speeches feature in building the character of a company, a political party, or a person. In this context, while the number of speechwriters has increased noticeably, the profession in the communication realm is still highly invisible and, as a result, academic research on the subject is limited both in Turkey and beyond. This study aims to draw attention to speechwriting based on ancient rhetoric and to expose a broad international perspective on it. To reveal differences in implementation and perception and to find common ground in speechwriting, structured, in-depth interviews with twenty prominent speechwriters serving in the public and private sectors in ten different countries were conducted. According to the analysis, the international perspectives can be categorized regarding the length of a speech (15-20 minutes), the steps of speechwriting (research, imagination, mind mapping, determining the main message and side elements, writing the first draft, revising the text based on feedback), audience analysis, the structure of sentences (short and active sentences blended with long ones), and speechwriters’ characteristics (language skills, modesty, patience, etc.).
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 21 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 61 |