Recent psychological and physical harm to teachers preventing educational institutions from achieving their objectives has motivated our investigation into the effect of mobbing in vocational secondary schools on the performance of teachers. It has been predicted that the person subject to mobbing may work more efficiently due to higher ambition or fear culture or on the contrary may have a lower performance. Thus, the present study was designed to determine the relationship between mobbing in educational institutions and performance. The study sample consists of 251 teachers; 130 females and 121 males, employed in the vocational secondary schools of the Ministry of National Education in the province of Düzce. The data collection tools used in this study were chosen by taking into account the variables to be measured and included the Personal Information Form which consisted of gender, vocation seniority, branch, educational level, and age information of teachers in secondary schools, the Mobbing Scale consisting of 23 items and developed by Özözen-Danacı (2009), and the Teacher Performance Enhancement Survey, a 5-point Likert scale consisting of 26 items. Results of the study indicated a significant negative relationship between mobbing and performance; female teachers were more exposed to mobbing than male teachers; and, junior teachers suffered the most from mobbing. Awareness of the mobbing phenomenon and necessary preventive measures in education institutions, the informing of teachers and educators and the general consciousness between school personnel about mobbing should be ensured.
Education teacher performance mobbing psychological violence
Sanayileşme ve iş yaşamına yönelimin artmasıyla dikkatleri üzerine çeken ve psikolojik saldırganlığın kapsamında açıklanan psikoşiddet olgusu son yıllarda eğitim sektöründe de okullarda görev yapan öğretmenlere, psikolojik ve fiziksel zararlar vermesinin yanı sıra eğitim kurumlarının amaçlarını gerçekleştirmelerine de engel olmaktadır. Bu bağlamda mesleki ortaöğretim kurumlarında yaşanan psikolojik şiddetin öğretmen performansına etkisinin araştırılmasına ihtiyaç duyulmuştur. Çalışmanın örneklemini 2009-2010 eğitim öğretim yılı, Düzce ili Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı resmî mesleki ortaöğretim kurumlarında görev yapan 130 kız, 121 erkek olmak üzere toplam 251 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla mesleki ortaöğretim kurumları öğretmenlerine yönelik hazırlanan Kişisel Bilgi Formu, 23 maddeden oluşan Özözen-Danaci’nin (2009) oluşturduğu Psikoşiddet Ölçeği ve 26 maddeden oluşan beşli likert tipi Öğretmenlerin Performans Anketi yer almaktadır. Araştırma sonuçlarına göre, psikoşiddet olgusu ile performans arasında ters yönlü anlamlı bir ilişki olduğu, psikolojik şiddet yükseldiğinde performansın düştüğü, bayan öğretmenlerin erkek öğretmenlere kıyasla daha çok psikoşiddete maruz kaldığı ve psikoşiddetin en çok, mesleki kıdemi düşük öğretmenler üzerinde uygulandığı saptanmıştır. Elde edilen bulgulara göre önerilerde bulunulmuştur..
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 10 Kasım 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 61 |