Emergency distance education and integration process in physiotherapy
Yıl 2020,
Cilt: 1 Sayı: 1, 19 - 24, 31.12.2020
Selver Bulut
,
Hasan Özbek
,
Melda Soysal Tomruk
,
Murat Tomruk
Öz
This study aimed to review the integration process of physiotherapy and rehabilitation education into the distance education system in Turkey, where emergency distance education was implemented due to the COVID-19 outbreak that occurred in December 2019 and, to shed light on the development studies that can be done in the future. Even though distance education systems were being used in different fields of basic medical sciences and physiotherapy before the pandemic, the fact that higher education institutions had to adapt all forms of education, especially the practical training, only to distance education has created various challenges. In addition to the need to accelerate the adaptation process to the system, determining and evaluating the advantages and disadvantages for students, teachers and institutions can enable the development of traditional education system by being supported by distance education systems in the future. In this context, developing systems in the field of physiotherapy as more effective and supportive of practical training, revising the curriculum, providing innovations such as pedagogical support and developing an entity system for physiotherapy in the future will be necessary.
Kaynakça
- 1. Cabi E, Ersoy H. Analysis of distance education practices in higher education: the example of Turkey. Journal of Higher Education and Science. 2017;7(3):419.
- 2. Eygu H, Karaman S. A study on the satisfaction perceptions of the distance education students. Kırıkkale University Journal of Social Sciences. 2013;3(1):36–59.
- 3. Terzi D, Akalın RB, Erdal B. Covid-19 salgınının sağlık alanındaki öğrencilerin eğitimine etkisi: Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu örneği. Namık Kemal Tıp Dergisi 2020;8(3):279-287.
- 4. Akdemir O. Distance education in turkish higher education. Journal of Higher Education and Science. 2011;1(2):69.
- 5. Afşar B, Büyükdoğan B. Covid-19 pandemisi döneminde İİBF ve SBBF öğrencilerinin uzaktan eğitim hakkındaki değerlendirmeleri. Karatay Sosyal Araştırmalar Dergisi 2020; 5:161-182.
- 6. Regmi K, Jones L. A systematic review of the factors - Enablers and barriers - Affecting e-learning in health sciences education. BMC Medical Education. 2020;20(1).
- 7.Closure of Universities due to coronavirus disease 2019 (COVID-19): impact on education and mental health of students and academic staff. Cureus. 2020;2019(April).
- 8. Shah D. Online education: Should we take it seriously? Climacteric. 2016;19(1):3–6.
- 9. Bozkurt A. Koronavirüs ( Covid - 19 ) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler : Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi. 2020;6(3):112–42.
- 10. Balıkçıoğlu N, Çınar Öz D, Işın NN. Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim derslerindeki memnuniyet araştırması: Aşık Veysel Meslek Yüksekokulu örneği. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 2019;20(1):462-473.
- 11. McCutcheon LRM, Alzghari SK, Lee YR, Long WG, Marquez R. Interprofessional education and distance education: a review and appraisal of the current literature. Curr Pharm Teach Learn 2017;9(4): 729–736.
- 12. Wang C, Xie A, Wang W, Wu H. Association between medical students’ prior experiences and perceptions of formal online education developed in response to COVID-19: A cross-sectional study in China. BMJ Open. 2020;10(10):1–10.
- 13. Reflections on online education and regulations. Nursing Education Perspectives. 2018;39(1):55–6.
- 14. Hossain MS, Shofiqul Islam M, Glinsky JV, Lowe R, Lowe T, Harvey LA. A massive open online course (MOOC) can be used to teach physiotherapy students about spinal cord injuries: a randomised trial. Journal of Physiotherapy 2015;61(1):21-27.
- 15. Keskin M, Özer Kaya D. Covid-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2020;5(2):59-67.
- 16.Altuntaş Yılmaz N. Yükseköğretim kurumlarında COVID-19 pandemisi sürecinde uygulanan uzaktan eğitim durumu hakkında öğrencilerin tutumunun tartışılması: fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü örneği. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2020;3(1):15–20.
- 17. Pınar Bölüktaş R, Özer Z, Yıldırım D. Web tabanlı eğitimin sağlık alanında kullanılabilirliği 1. Uluslararası Yönetim ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2019;6(11):197–207.
- 18. Özden F, Arık AF, Tuğay N. Current telerehabilitation approaches in orthopaedic physiotherapy. Turkiye Klinikleri Journal of Health Sciences. 2020;5(2):354–60.
- 19. Wentink MM, Siemonsma PC, Van BodegomVos L, De Kloet AJ, Verhoef J, Vlieland TPMV, vd. Teachers’ and students’ perceptions on barriers and facilitators for eHealth education in the curriculum of functional exercise and physical therapy: A focus groups study. BMC Medical Education. 2019;19(1):1–8.
- 20. Evans C, Yeung E, Markoulakis R, Guilcher S. An online community of practice to support evidence-based physiotherapy practice in manual therapy.Journal of Continuing Education in The Health professions 2014;34(4):215-223.
- 21. Özüdoğru G, Özüdoğru A. Fizyoterapi ve rehabilitasyon öğrencilerinin web tabanlı öğretim deneyimlerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 2017;18(3):865-879.
- 22. Ferrer-Torregrosa J, Jiménez-Rodríguez MÁ, Torralba-Estelles J, Garzón-Farinós F, PérezBermejo M, Fernández-Ehrling N. Distance learning ects and flipped classroom in the anatomy learning: comparative study of the use of augmented reality, video and notes. British Medical Council Medical Education 2016;16:230-239.
- 23. Kockro RA, Amaxopoulou C, Killeen T, Wagner W, Reisch R, Gutenberg A, et al. Stereoscopic neuroanatomy lectures using a three-dimensional virtualy realty environment. Annals of Anatomy 2015;201:91-98.
- 24. Green RA, Whitburn LY, Zacharias A, Byrne G, Hughes DL. The relationship between student engagement with online content and achievement in a blended learning anatomy course. Anatomical Sciences Education. 2018;11(5):471–7.
- 25. Hurtubise K, Rivard L, Héguy L, Berbari J, Camden C. Virtual knowledge brokering: describing the roles and strategies used by knowledge brokers in a pediatric physiotherapy virtual community of practice. The Journal of continuing education in the health professions. 2016;36(3):186–94.
- 26. İlçin M, Tomruk N, Yeşilyaprak SS, Karadibak D, Savcı S. The relationship between learning styles and academic performance in Turkish physiotherapy students. Physiotherapy. 2016;102:e84–5.
- 27. Hammarlund CS, Nilsson MH, Gummesson C. External and internal factors influencing self-directed online learning of physiotherapy undergraduate students in Sweden: a qualitative study. Journal of Educational Evaluation for Health Professions. 2015;12(June):33.
Fizyoterapide acil uzaktan eğitim ve entegrasyon süreci
Yıl 2020,
Cilt: 1 Sayı: 1, 19 - 24, 31.12.2020
Selver Bulut
,
Hasan Özbek
,
Melda Soysal Tomruk
,
Murat Tomruk
Öz
Bu çalışma 2019 Aralık ayında ortaya çıkan Kovit-19 salgını sebebiyle acil uzaktan eğitim sistemi uygulamasına geçen Türkiye’de fizyoterapi ve rehabilitasyon eğitiminin sisteme entegrasyon sürecini incelemeyi ve ilerleyen aşamalarda yapılabilecek geliştirme çalışmalarına ışık tutmayı amaçlamaktadır. Uzaktan eğitim sistemleri bazı temel tıp bilimleri ve fizyoterapinin farklı alanlarında pandemi döneminden önce de kullanılmakta olsa da yükseköğretim kurumlarının tüm eğitim şekillerini, özellikle de uygulamalı eğitimleri sadece uzaktan eğitime uyarlamak zorunda kalması beraberinde çeşitli zorluklar ortaya çıkarmıştır. Sisteme uyum sürecinin hızlandırılması gerekliliğinin yanı sıra öğrenciler, öğreticiler ve kurumlar için avantaj ve dezavantajların belirlenmesi ve değerlendirilmesi, ilerleyen dönemlerde geleneksel eğitim sisteminin uzaktan eğitim sistemleri ile desteklenerek geliştirilmesini sağlayabilir. Bu bağlamda sistemlerin fizyoterapi alanında daha etkili ve uygulama eğitimini destekleyici olarak geliştirilmesi, müfredatların revize edilmesi, pedagojik destek alınması gibi yeniliklerin sağlanması ve ilerleyen dönemlerde fizyoterapi için antite bir sistem geliştirilmesi gerekliliği ortaya çıkmaktadır.
Kaynakça
- 1. Cabi E, Ersoy H. Analysis of distance education practices in higher education: the example of Turkey. Journal of Higher Education and Science. 2017;7(3):419.
- 2. Eygu H, Karaman S. A study on the satisfaction perceptions of the distance education students. Kırıkkale University Journal of Social Sciences. 2013;3(1):36–59.
- 3. Terzi D, Akalın RB, Erdal B. Covid-19 salgınının sağlık alanındaki öğrencilerin eğitimine etkisi: Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu örneği. Namık Kemal Tıp Dergisi 2020;8(3):279-287.
- 4. Akdemir O. Distance education in turkish higher education. Journal of Higher Education and Science. 2011;1(2):69.
- 5. Afşar B, Büyükdoğan B. Covid-19 pandemisi döneminde İİBF ve SBBF öğrencilerinin uzaktan eğitim hakkındaki değerlendirmeleri. Karatay Sosyal Araştırmalar Dergisi 2020; 5:161-182.
- 6. Regmi K, Jones L. A systematic review of the factors - Enablers and barriers - Affecting e-learning in health sciences education. BMC Medical Education. 2020;20(1).
- 7.Closure of Universities due to coronavirus disease 2019 (COVID-19): impact on education and mental health of students and academic staff. Cureus. 2020;2019(April).
- 8. Shah D. Online education: Should we take it seriously? Climacteric. 2016;19(1):3–6.
- 9. Bozkurt A. Koronavirüs ( Covid - 19 ) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler : Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi. 2020;6(3):112–42.
- 10. Balıkçıoğlu N, Çınar Öz D, Işın NN. Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim derslerindeki memnuniyet araştırması: Aşık Veysel Meslek Yüksekokulu örneği. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 2019;20(1):462-473.
- 11. McCutcheon LRM, Alzghari SK, Lee YR, Long WG, Marquez R. Interprofessional education and distance education: a review and appraisal of the current literature. Curr Pharm Teach Learn 2017;9(4): 729–736.
- 12. Wang C, Xie A, Wang W, Wu H. Association between medical students’ prior experiences and perceptions of formal online education developed in response to COVID-19: A cross-sectional study in China. BMJ Open. 2020;10(10):1–10.
- 13. Reflections on online education and regulations. Nursing Education Perspectives. 2018;39(1):55–6.
- 14. Hossain MS, Shofiqul Islam M, Glinsky JV, Lowe R, Lowe T, Harvey LA. A massive open online course (MOOC) can be used to teach physiotherapy students about spinal cord injuries: a randomised trial. Journal of Physiotherapy 2015;61(1):21-27.
- 15. Keskin M, Özer Kaya D. Covid-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2020;5(2):59-67.
- 16.Altuntaş Yılmaz N. Yükseköğretim kurumlarında COVID-19 pandemisi sürecinde uygulanan uzaktan eğitim durumu hakkında öğrencilerin tutumunun tartışılması: fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü örneği. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2020;3(1):15–20.
- 17. Pınar Bölüktaş R, Özer Z, Yıldırım D. Web tabanlı eğitimin sağlık alanında kullanılabilirliği 1. Uluslararası Yönetim ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2019;6(11):197–207.
- 18. Özden F, Arık AF, Tuğay N. Current telerehabilitation approaches in orthopaedic physiotherapy. Turkiye Klinikleri Journal of Health Sciences. 2020;5(2):354–60.
- 19. Wentink MM, Siemonsma PC, Van BodegomVos L, De Kloet AJ, Verhoef J, Vlieland TPMV, vd. Teachers’ and students’ perceptions on barriers and facilitators for eHealth education in the curriculum of functional exercise and physical therapy: A focus groups study. BMC Medical Education. 2019;19(1):1–8.
- 20. Evans C, Yeung E, Markoulakis R, Guilcher S. An online community of practice to support evidence-based physiotherapy practice in manual therapy.Journal of Continuing Education in The Health professions 2014;34(4):215-223.
- 21. Özüdoğru G, Özüdoğru A. Fizyoterapi ve rehabilitasyon öğrencilerinin web tabanlı öğretim deneyimlerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 2017;18(3):865-879.
- 22. Ferrer-Torregrosa J, Jiménez-Rodríguez MÁ, Torralba-Estelles J, Garzón-Farinós F, PérezBermejo M, Fernández-Ehrling N. Distance learning ects and flipped classroom in the anatomy learning: comparative study of the use of augmented reality, video and notes. British Medical Council Medical Education 2016;16:230-239.
- 23. Kockro RA, Amaxopoulou C, Killeen T, Wagner W, Reisch R, Gutenberg A, et al. Stereoscopic neuroanatomy lectures using a three-dimensional virtualy realty environment. Annals of Anatomy 2015;201:91-98.
- 24. Green RA, Whitburn LY, Zacharias A, Byrne G, Hughes DL. The relationship between student engagement with online content and achievement in a blended learning anatomy course. Anatomical Sciences Education. 2018;11(5):471–7.
- 25. Hurtubise K, Rivard L, Héguy L, Berbari J, Camden C. Virtual knowledge brokering: describing the roles and strategies used by knowledge brokers in a pediatric physiotherapy virtual community of practice. The Journal of continuing education in the health professions. 2016;36(3):186–94.
- 26. İlçin M, Tomruk N, Yeşilyaprak SS, Karadibak D, Savcı S. The relationship between learning styles and academic performance in Turkish physiotherapy students. Physiotherapy. 2016;102:e84–5.
- 27. Hammarlund CS, Nilsson MH, Gummesson C. External and internal factors influencing self-directed online learning of physiotherapy undergraduate students in Sweden: a qualitative study. Journal of Educational Evaluation for Health Professions. 2015;12(June):33.