KÜRESEL ISINMA ETKİNLİKLERİ İLE ZENGİNLEŞTİRİLMİŞ SINIF ORTAMLARINDAN YANSIMALAR
Yıl 2025,
Sayı: 7, 146 - 172, 30.06.2025
Burak Tekeli
,
Gülşah Saltık Ayhanöz
Öz
Çevre sorunları insanoğlunun çevre ile etkileşime geçtiği çok eski tarihlere dayanmaktadır.
Ancak yakın zamanlarda çevre sorunları etkisini daha yoğun ve etkili olarak
gösterdiği için insanoğlu hatta tüm canlılar için tehdit oluşturmaktadır. Küresel boyutta
sorunlar olan küresel ısınma, iklim değişikliği gibi çevre sorunlarına bir nevi insanoğlunun
davranış ve tutumları sebep olduğu için bu sorun temelde eğitim sorunudur.
Çevre sorunu bakımından eğitimler, bireylere katkı sunan araçlar olarak kullanılabilir.
Çevre sorunlarına yönelik devletin önlemler alması ve ihtiyaç duyulan bilincin bireylere
kazandırılması ile çevreye yönelik olumlu davranış ve tutumların kazanılmasında önemli
yere sahiptir. Lise öğrencilerine sunulacak olan küresel ısınma eğitim ve etkinliklerinin
niteliği, küresel ısınmaya yönelik oluşturulabilecek çözümlerin çeşitliliğiyle orantılıdır.
Bu bağlamda Niğde’de öğrenim gören 48 lise öğrencisinde iklim değişikliği ve küresel
ısınmaya yönelik olumlu tutum ve davranışlar oluşması amacıyla öğrencilere küresel
ısınma ve iklim değişikliği konulu 12 hafta süren çeşitli eğitim, etkinlik ve yarışmalardan
oluşan çevre eğitimi gerçekleştirilmiştir. Yürütülen çalışma kapsamında temel karma
araştırma yöntemleri arasında olan birleştirme (çeşitleme) desenine yer verilmiştir. Nicel
kısımda çalışmanın öğrenciler üzerindeki etkisini ölçmek amacıyla “Lise Öğrencileri
İçin Küresel Isınma Konusundaki Görüş ve Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Kullanılan
ölçeğin analizinin ön test-son test değerlendirmesinde tek örneklem bağımsız t – testi
kullanılmıştır. Nitel kısımda ise resim yarışmasından, slogan ve materyal geliştirme etkinliğinden
elde edilen ürünler betimsel analiz ve içerik analiz yöntemleri ile incelenmiştir.
Araştırmada yapılan etkinliklerin lise öğrencilerinin küresel ısınmaya dönük görüş ve
tutumlarında olumlu yönde değişim sağladığı görülmüştür. Öğrencilerin hazırladıkları
ürünlerin de küresel ısınma ve iklim değişikliği konularını betimlediği görülmüştür.
Kaynakça
-
Açıkkol, A. (2006). Üçağızlı mağarası faunasının zooarkeolojik açıdan incelenmesi:
Capra, Capreolus, Dama ve Cervusların Morfometrik Açıdan Analizi [Yayınlanmamış
Doktora tezi]. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antropoloji ABD.
-
Akın, G., Koca Ö., & B., Gültekin, T. (2004). İnsanın evrim sürecine ait bir hipotezin
değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 44(1), 111-
124. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/dtcfdergisi/issue/66769/1044176
-
Aksay, C., Ketenoğlu, O., & Kurt, L. (2005). Küresel ısınma ve iklim değişikliği. Selçuk
Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Fen Dergisi, 25, 29-41. Retrieved from https://
dergipark.org.tr/en/pub/sufefd/issue/23134/247140
-
Albayrak, A., N. ve Atasayan, Ö. (2017). Yerel düzeyde iklim değişikliği farkındalığı
analizi/Gebze örneği. TÜBAV Bilim Dergisi, 10(4), 1-10.
-
Arslan, A., & Zengin, R. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının küresel ısınma
kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. The Journal of
Academic Social Science Studies, (44), 453-466. https://doi.org/10.9761/JASSS3343
-
Atik, A. D., & Doğan, Y. (2019). Lise öğrencilerinin küresel iklim değişikliği hakkındaki
görüşleri. Academy Journal of Educational Sciences, 3(1), 84-100. https://doi.
org/10.31805/acjes.569937
-
Ay, F., & Yalçın-Erik, N. (2020). Üniversite öğrencilerinin küresel ısınma ve iklim
değişikliğine yönelik bilgi ve algı düzeyleri. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat
Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 44(2), 1-18.
-
Aydın, F. (2014). Ortaöğretim öğrencilerinin küresel ısınma konusundaki bilgi düzeylerinin
belirlenmesi. Turkish Journal of Education, 3(4), 15-27. Doi: 10.19128/turje.181089
-
Ayvacı, H. Ş., & Şenel Çoruhlu, T. (2008). Öğrencilerin küresel çevre sorunlarına
bakışları ve kavram yanılgılarının belirlenmesine yönelik gelişimsel bir araştırma.
Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2009-2), 11-25. Retrieved from https://
dergipark.org.tr/en/pub/iuhayefd/issue/8793/109894
-
Atabey, N., & Topcu, M. S. (2017). The development of a socioscientific issues-based
curriculum unit for middle school students: Global warming issue. International
Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 5(3), 153-170.
-
Babaoğlan-Özdemir, B. & Babaoğlan, B. (2022). Lise öğrencilerinin “iklim değişikliği,
küresel ısınma, sera etkisi” kavramlarına yönelik metaforik algıları, Anadolu
Öğretmen Dergisi, 6(2), 339-354. https://doi.org/10.35346/aod.1136515
-
Başbay, A. (2005). The effects of project based learning approach supported by layered
curriculum on learning process. Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 95-116.
-
Bayram, C. (2014). Lise öğrencilerinin küresel ısınma konusundaki görüş ve tutumları
[Doctoral dissertation], Necmettin Erbakan Üniversitesi.
-
Bella, S., Azhar, A., & Islami, N. (2023). Development of Think-Pair-Share (Tps)
Model Based Learning Tools for Global Warming Materials. Journal of Education
and Learning Research, 1(1), 20-29.
-
Bofferding, L., & Kloser, M. (2015). Middle and high school students’ conceptions
of climate change mitigation and adaptation strategies. Environmental Education
Research, 21(2), 275-294.
-
Bozdoğan, A. E. (2011). “Küresel Isınma” sorunu hakkında eğitim alanında yapılan
çalışmalardan bir derleme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(3), 1609-1624.
Retrieved from https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/118920/
-
Bozkurt, O., & Cansüngü, Ö. K. (2002). İlkoğretim öğrencilerinin çevre eğitiminde
sera etkisi ile ilgili kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 23, 67–73. Retrieved from http://efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/
makaleler/952-published.pdf
-
Busch, K. C., Henderson, J. A., & Stevenson, K. T. (2019). Broadening epistemologies
and methodologies in climate change education research. Environmental Education
Research, 25(6), 955–971. https://doi.org/10.1080/13504622.2018.1514588
-
Campell, J., Waliczek, T. M., & Zajicek, J. M. (1999). Relationship between environmental
knowledge and environmental attitude of high school students, Journal of
Environmental Education 30(3),17-21. https://doi.org/10.1080/00958969909601873
-
Çepel, N. (2008). Ekolojik sorunlar ve çözümleri. TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları.
-
Darçın, E. S., Bozkurt, O., Hamalosmanoğlu, M., & Köse, S. (2006). Determination
of elementary students’ level of knowledge and misconceptions about greenhouse
effect. Internatinal Journal of Environmental and Science Education, 1 (2), 104-115.
Retrieved from http://www.ijese.net/makale/1259.html
-
Damar, A., Önder, İ., & Durmaz, C. (2017). Ortaokul öğrencilerinin FeTeMM
uygulamalarına yönelik tutumları ve bu uygulamalara ilişkin görüşleri. Journal of
Multidisciplinary Studies in Education, 1(1), 47-65.
-
Demssie, Y. N., Biemans, H. J. A., & Wesselink, R. (2022). Fostering students’
systems thinking competence for sustainability by using multiple real-world learning
approaches. Environmental Education Research, 1-26. https://doi.org/10.1080/1350
4622.2022.2141692
-
Feucht, F. C., Michaelson, K., Hany, S. L., Maziarz, L. N., & Ziegler, N. E. (2021). Is
the earth crying wolf? Exploring knowledge source and certainty in high school
students’ analysis of global warming news. Sustainability, 13(22), 12899.
-
Echterling, C. (2016). How to save the world and other lessons from children’s
environmental literature: Winner of the 2015 children’s literature in education
emerging scholar award. Children’s Literature in Education, 47(4), 283-299.
-
Emli, Z., & Afacan, Ö. (2017). Yedinci sınıf öğrencilerinin küresel ısınma konusundaki
zihinsel modelleri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 14-1(27), 183-202.
Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/324458
-
Ergin, A., Akbay, B., Özdemir, C., & Uzun, S. U. (2017). Tıp fakültesi öğrencilerinin
küresel ısınma ve sağlığa etkileri ile ilgili bilgi, tutum ve davranışları. Pamukkale Tıp
Dergisi, 10(2), 172-180. https://doi.org/10.5505/ptd.2017.15428
-
Ergin, E., Altinel, B., & Aktas, E. (2021). A mixed method study on global warming,
climate change and the role of public health nurses from the perspective of nursing
students. Nurse education today, 107, 105144.
-
Erdoğan S., N., Düzgüneş, E., & Balık, İ. (2008). Küresel ısınma ve iklim değişikliği. Su
Ürünleri Dergisi, 25(1), 89-94. Retrieved from http://www.egejfas.org/en/download/
article-file/57476
-
Eroğlu, B. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının küresel ısınma hakkındaki bilgi
düzeylerinin belirlenmesi. (Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara).
-
Ersoy, F.A., & Türkkan, B. (2010). İlköğretim öğrencilerinin çizdikleri karikatürlere
yansıttıkları sosyal ve çevresel sorunların incelenmesi, Eğitim ve Bilim Dergisi, 35(156),
96–109. Retrieved from http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/119
-
Erten, S. (2004). Çevre eğitimi ve çevre bilinci nedir, Çevre eğitimi nasıl olmalıdır?
Çevre ve İnsan Dergisi. Çevre ve Orman Bakanlığı Yayın Organı, 65(66), 1-13.
Retrieved from https://yunus.hacettepe.edu.tr/~serten/makaleler/cevre.pdf
-
Gayford, C. (1996). Environmental education in schools: An alternative framework.
Canadian Journal of Environmental Education, 1(1), 104-120. Retrieved from https://
files.eric.ed.gov/fulltext/EJ540075.pdf
-
Gül, Ş., & Sözbilir, M. (2015). Fen ve matematik eğitimi alanında gerçekleştirilen
ölçek geliştirme araştırmalarına yönelik tematik içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 40,
85-102. https://doi.org/10.15390/EB.2015.4070
-
Gülen, S., & Dönmez, İ. (2020). 7. sınıf öğrencilerinin küresel ısınma kavramına yönelik
metafor ve çizimlerinin belirlenmesi: karşılaştırmalı bir çalışma. Akdeniz Eğitim
Araştırmaları Dergisi, 14(33), 359-358. https://doi.org/10.29329/mjer.2020.272.17
-
Güloğlu, Y., & Bulut, A. (2016). İklim değişikliği konusunda orman fakültesi
öğrencilerinin bilgi düzeylerinin belirlenmesi (Kastamonu Üniversitesi Orman
Fakültesi örneği). Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 16(2), 640- 654.
-
Gülsoy, E. (2018). Üniversite öğrencilerinin küresel ısınma ve iklim değişikliği üzerine
bilgi düzeyi ve algıları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Süleyman Demirel
Üniversitesi.
-
Gültekin, M. (2007). Proje tabanlı öğrenmenin beşinci sınıf fen bilgisi dersinde
örenme ürünlerine etkisi. Elementary Education Online, 6(1), 93-112
-
Hansen, J., Johnson, D., Lacis, A., Lebedeff, S., Lee, P., Rind, D., & Russell, G. (1981).
Climate impact of increasing atmospheric carbon dioxide. Science, 213(4511), 957-
966. https://doi.org/10.1126/science.213.4511.957
-
Handayani, R. A. D., & Triyanto. (2022). Seventh-grade students’ conceptions of
climate change, global warming, and the greenhouse effect. Journal of Geoscience
Education, 70(4), 490-500.
-
Hirsch, J., Yow, R., & Wu, Y. C. S. (2023). Teaching students to collaborate with
communities: expanding engineering education to create a sustainable future.
Engineering Studies, 15(1), 30-49.
-
Hokayem, H., & Gotwals, A. W. (2016). Early elementary students’ understanding
of complex ecosystems: A learning progression approach. Journal of Research in
Science Teaching, 53(10), 1524-1545.
-
IPCC. (2021). Climate Change 2021: The Physical Science Basis. Contribution of
Working Group I to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on
Climate Change. Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA: Cambridge
University Press. https://doi.org/10.1017/9781009157896
-
Karakuş, U. (2012) Validity and reliability study of a global warming attiude scale. Energy
Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 40- 45.
-
Karayel, E.E., Özcan, Z., Mudu, M.M. & Barış Ersoy, N. (2022). Kutup bilimleri
farkındalığı seminerlerinin katılımcıların kutup konuları hakkında farkındalığına etkisi.
Anadolu Öğretmen Dergisi, 6(1), 166-182. https://doi.org/10.35346/aod.1071499
-
Karpudewan, M., & Roth, W. M. (2018). Changes in primary students’ informal
reasoning during an environment-related curriculum on socio-scientific issues.
International Journal of Science and Mathematics Education, 16, 401-419.
-
Karpudewan, M., Roth, W. M., & Abdullah, M. N. (2015). Enhancing primary school
students’ knowledge about global warming and environmental attitude using
climate change activities. International Journal of Science Education, 31-54. https://
doi.org/10.1080/09500693.2014.958600
-
Kahraman, S., Yalçın, M., Özkan, E., & Aggul, F. (2008). Sınıf Öğretmenliği
Öğrencilerinin Küresel Isınma Konusundaki Farkındalıkları ve Bilgi Düzeyleri. Gazi
Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 249-263. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/
pub/gefad/issue/6746/90711
-
Kaya, E., Akıllı, M., & Sezek, F. (2009). Lise öğrencilerinin çevreye karşı tutumlarının
cinsiyet açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 9(18), 43-54.
-
Kılınç, A., Stanisstreet, M., & Boyes, E (2008).Turkish students’ ideas about global
warming. International Journal of Environmental & Science Education, 3(2), 89–98.
Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/229007719_Turkish_
students’_ideas_about_Global_Warming
-
Korkmaz, K. (2007). Küresel ısınma ve tarımsal uygulamalara etkisi. Alatarım, 6(2), 43-
49. Retrieved from https://www.acarindex.com/pdfler/acarindex-d658defa-866c.pdf
Kuzu, A. (2009). Öğretmen yetiştirme ve mesleki gelişimde eylem araştırması.
Journal of International Social Research, 1(6).
-
Lenzen, M., & Murray, J. (2001). The role of equity and lifestyles in education about
climate change: Experiences from a largescale teacher development program.
Canadian Journal of Environmental Education, 6, 32-51. Retrieved from https://files.
eric.ed.gov/fulltext/EJ661761.pdf
-
Malak-Akgün, B., Barlık, N., & Akgün, M. (2018). Çevre mühendisliği öğrencilerinin
küresel ısınma konusundaki görüşlerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve duygusal
zekâ düzeyleri açısından değerlendirilmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi –
ENAD, 6(3), 34-61. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.6c3s2m
-
Mahanoğlu, S. (2019). Ortaokul öğrencilerinin küresel ısınmaya yönelik bilgi ve
algılarının incelenmesi [Master’s thesis], Fen Bilimleri Enstitüsü.
-
Miles, M. B., & Huberman A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded
source book. (2nd Edition). Sage Publications.
-
Monroe, M. C., Plate, R. R., Oxarart, A., Bowers, A., & Chaves, W. A. (2019).
Identifying effective climate change education strategies: A systematic review of
the research. Environmental Education Research, 25(6), 791–812. https://doi.org/10
.1080/13504622.2017.1360842
-
Oluk, S., & Özalp, I. ( 2007). Yapılandırmacı kurama göre küresel çevre sorunlarını
öğretimi: problemin odak noktası olarak karikatürlerin kullanılabilirliği, Kuram ve
Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2). Retrieved from https://search.trdizin.gov.
tr/yayin/detay/71708/
-
Okur, E., & Yalçın Ş. Ö. (2012). Yapısal eşitlik modeli ile geliştirilmiş çevresel tutum
ölçeği. Elementary Education Online, 11(1), 85-94. Retrieved from https://dergipark.
org.tr/en/pub/ilkonline/issue/8590/106760
-
Ölger, N. (2019). Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin iklim değişikliği konusundaki
informal muhakemelerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Aksaray
Üniversitesi.
-
Örün, Ö., Orhan, D., Dönmez, P. ve Kurt, A.A. (2015). Öğretmen Adaylarının Bireysel
Yenilikçilik Profilleri ve Teknoloji Tutum Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.
Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 65-76.
-
Özay, E. K. (2010). Lise öğrencilerinin çevreye yönelik tutumlarına etki eden faktörler.
Journal of Turkish Science Education, 7(3), 198-211. Retrieved from https://search.
trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/117815/
-
Özbek, M. (2000). Dünden Bugüne İnsan Eğitimi. İmge Kitabevi.
-
Öztürk, T. (2016). An oral history study regarding climate change. The Journal
of İnternational Education Science, 3(6), 19-33. https://doi.org/10.16991/
INESJOURNAL.191
-
Palaz, T., & Akbaba, B. (2018). Ortaokul öğrencilerinin görüşlerine göre sosyal bilgiler
eğitiminde küresel sorunlar ve öğretimi. Turkish Studies Educational Sciences,
17(27), 1213-1246. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14383
-
Periera, T., & Freire, T. (2021). Positive youth development in the context of climate
change: A systematic review. Frontiers in Psychology, 23(12), 786119. https://doi.
org/ 10.3389/fpsyg.2021.786119
-
Poortinga, W., Steg, L., & Vlek, C. (2004). Values, environmental concern and
environmental behavior. Environment and Behavior, 36(1), 70-93. https://doi.org/
10.1177/0013916503251466
-
Punch, K. F. (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar (Çevirenler:
D. Bayrak, B. Aslan ve Z. Akyüz). Ankara: Siyasal Kitabevi.
-
Sağlam, N. E., Düzgüneş, E., & Balık, İ. (2008). Küresel ısınma ve iklim değişikliği.
Ege Journal of Fisheries and Aquatic Sciences, 25(1), 89-94. Retrieved from http://
www.egejfas.org/tr/pub/issue/5006/67743
-
Savaş, İ., & Can, İ. (2011). Euro‐Dolar Paritesi ve Reel Döviz Kuru’nun İMKB 100
Endeksi’ne Etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(1), 323-339.
-
Seçgin, F., Yalvaç, G., & Çetin, T. (2010, Kasım). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin
karikatürler aracılığıyla çevre sorunlarına ilişkin algıları. Sözel bildiri, International
Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya.
-
Siegner, A., & Stapert, N. (2020). Climate change education in the humanities
classroom: A case study of the Lowell Sachool curriculum pilot. Environmental
Education Research, 26(4), 511–531. https://doi.org/10.1080/13504622.2019.1607258
-
Stapleton, S. R. (2019). A case for climate justice education: American youth
connecting to intragenerational climate injustice in Bangladesh. Environmental
Education Research, 25(5), 732–750. https://doi.org/10.1080/13504622.2018.1472220
-
Şahin, K., & Gül, S. (2009). Ortaöğretim Öğrencilerinin Çevre Bilgisi, Davranışı
ve Duyarlılıklarının Araştırılması: Samsun Örneği. Kastamonu Üniversitesi
Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 541-556. Retrieved from https://search.trdizin.
gov.tr/tr/yayin/detay/103108/ortaogretim-ogrencilerinin-cevre-bilgisi-davranisi-veduyarliliklarinin-
arastirilmasi-samsun-ornegi
-
Tuncel, G., & Ayva, Ö. (20–22 Mayıs 2010). Süreç Temelli Öğretim İle Sosyal Bilgiler
Dersi Öğretimi, 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Elazığ.
-
Tuncel, G. (2017). Sosyal bilgiler dersinde karikatürlerle küresel ısınma eğitimi üzerine
örnek bir çalışma. Marmara Coğrafya Dergisi, 35, 87-94. https://doi.org/10.14781/
mcd.291156
-
TOBB. (2007). 21. Yüzyılın kabusu küresel ısınma ve kuraklık. Ekonomik Forum.
Erişim adresi: http://haber.tobb.org.tr/ekonomikforum/2007/01/Forum60-63%20.
pdf. Erişim tarihi: 21 Aralık 2024.
-
Tok, G., Cebesoy, Ü. B., & Bilican, K. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının iklim değişikliği
farkındalıklarının incelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 23-36.
-
Toprak, İ. (2022). Ortaokul öğrencilerinin küresel iklim değişikliği algıları [Yayımlanmamış
yüksek lisans tezi]. Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
-
TÜBİTAK. (2000). İnsanlık geleceğiyle mi oynuyor? İklim değişiyor. TÜBİTAK Bilim ve
Teknik, Temmuz 2000)
-
Uzun, N., & Sağlam, N. (2006). Orta öğretim öğrencileri için çevresel tutum ölçeği
geliştirme ve geçerliliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30.
Retrieved from https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/83059/
-
Uzun, S. (2021). Üniversite öğrencilerinin iklim değişikliği konusunda farkındalıklarının
belirlenmesi: Düzce Üniversitesi ilgili grupları örneği. Anadolu Orman Araştırmaları
Dergisi, 7(2), 161-175. https://doi.org/10.53516/ajfr.1013243
-
Verhulst, E., Nilsen, H. R., & Sortland, B. (2023). Engaging and Empowering Students
to Contribute to Sustainable Development Through Developing Interdisciplinary
Teamwork Skills. In Sustainable Practices in Higher Education: Finance, Strategy,
and Engagement (pp. 9-28). Cham: Springer International Publishing.
-
Weart, S. R. (2008). The Discovery of Global Warming, Harvard University Press.
-
Vaizoğlu, S., & Altıntaş, H. (2005). Bir Tıp Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Çevre
Bilincinin Değerlendirilmesi. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 4(4), 151-171. Retrieved
from https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/52975/
-
Yalçın, F. (2010). İlköğretim öğrencilerinin küresel ısınma ve sera etkisi konularındaki
bilgi düzeylerinin ve yanlış kavramalarının belirlenmesi üzerine bir çalışma. (Yüksek
Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara).
-
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5.
Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
-
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10.
baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
-
Yıldırır, H. E., & Nakiboğlu, C. (2014). Kimya öğretmen ve öğretmen adaylarının
derslerinde kullandıkları argümantasyon süreçlerinin incelenmesi. Abant İzzet
Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 124- 154.
-
Yılmaz, A., Morgil, İ., Aktuğ, P. & Göbekli, İ. (2002). Ortaöğretim ve üniversite
öğrencilerinin çevre, çevre kavramları ve sorunları konusundaki bilgileri ve öneriler.
Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 156-162. Retrieved from http://
efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/942-published.pdf
-
Zhao, H., & Ewert, A. (2021). College students’ knowledge and perceptions of
tourism climate change impacts: do major, grade and gender matter? Journal of
Hospitality & Tourism Education, 33(4), 258-269. https://doi.org/10.1080/10963758
.2020.1727342.