Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Applicable Law and Working Hours for Employees in Home-Type Social Servıce Units

Yıl 2024, , 1343 - 1358, 05.11.2024
https://doi.org/10.54752/ct.1569616

Öz

Act No. 2828 defines social service organizations. These organizations include home-type social service units. The Act excludes domestic social service units from the Labour Act No.4857 and subjects them to the Turkish Code of Obligations. This situation causes the workers working in these units not to benefit from the protective provisions of the Labor Act No. 4857. The regulation is not only problematic in terms of law-making technique, but also contradicts the purpose of Article 4 of the Labor Act, which excludes domestic services from the scope of the law. In addition, the provision of the employment contract between the Ministry of Family and Social Services and the workers regarding working hours is also unlawful. In this article, the relevant provision of Act No. 2828, the decisions of the Court of Cassation, Convention No. 189 of the International Labor Organization, and the decision of the Court of Justice of the European Union on the subject have been evaluated. As a result, it is concluded that the exclusion of employees working in domestic service units from the Labor Act by Act No. 2828 is contrary to the law-making technique and problematic in terms of the principle of equality, and the relevant provision of the employment contract is contrary to the law.

Kaynakça

  • Caniklioğlu, N. (2014) Türk Borçlar Kanunu-İş Kanunu İlişkisi ve Türk Borçlar Kanununun Bazı Hükümlerinin İş Kanunu Açısından Değerlendirilmesi, Çalışma Hayatı Açısından Yeni Borçlar Kanunu ve Ticaret Kanunu Semineri, TİSK Yayınları 2014
  • Domestic Work Policy Brief 2, Working hours in domestic work, International Labour Office, https:// www.ilo. org/ resource/policy-briefs-domestic-work ECJ, C 175/16, Hälvä and Others, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/en/TXT/?uri= CELEX:62016CJ0175
  • ILO, ‘C189-Convention Concerning Decent Work for Domestic Workers’, https://normlex.ilo.org/dyn/normlex/en/ f?p=NORMLEXPUB:12100:0:: NO::P12100_ ILO_CODE:C189
  • ILO, ‘R201, Domestic Workers Recommendation”, https://normlex.ilo.org/dyn/normlex/en/ f?p= NORMLEXPUB%3A12100%3A%3A%3ANO %3A12100%3AP 12100 _ILO_CODE%3AR201%3ANO
  • Sedecca, N. (2022), Domestic Workers, The “Family Worker” Exemption from Minumum Wage and Gendered Devaluation of Women’s Work, Industrial Law Journal, Vol. 51
  • Sözer, A.N. (2019) Türk Sosyal Sigortalar Hukuku, 4. Bası, İstanbul
  • Ulusoy, M. (2023) Ev Hizmetlerinde Bireysel İş İlişkileri, Ankara
  • Uzun, E. (2021) İş ve Sosyal Güvenlik Hukukunda Ev Hizmetlerinde Çalışanlar, Ankara

Ev Tipi Sosyal Hizmet Birimlerinde Çalışanların Tabi Olacağı Kanun ve Çalışma Süreleri

Yıl 2024, , 1343 - 1358, 05.11.2024
https://doi.org/10.54752/ct.1569616

Öz

2828 sayılı Kanun’da sosyal hizmet kuruluşları sayılmıştır. Bu kuruluşlar arasında ev tipi sosyal hizmet birimleri bulunmaktadır. Kanun’da ev tipi sosyal hizmet birimleri İş Kanununun dışında tutulmuş ve Türk Borçlar Kanununa tabi kılınmıştır. Bu durum bu birimlerde çalışan işçilerin 4857 sayılı iş kanununun koruyucu hükümlerinden yararlanamamasına neden olmaktadır. Düzenleme yasa yapma tekniği açısından sorunlu olduğu gibi aynı zamanda İşK m. 4 ile ev hizmetlerinin kanunun kapsamı dışında bırakılmasına ilişkin amaca da aykırıdır. Ayrıca Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı ile işçiler arasında yapılan sözleşmenin iş sürelerine ilişkin hükmü kanuna aykırıdır. Bu makalede 2828 sayılı Kanunun ilgili hükmü, Yargıtay kararları, Uluslararası Çalışma Örgütü’nün 189 sayılı Sözleşmesi ile Avrupa Birliği Adalet Divanının konuya ilişkin kararı ele alınarak değerlendirme yapılmıştır. Sonuç olarak 2828 sayılı Kanunla ev tipi hizmet birimlerinde çalışanların İş Kanununun dışında bırakılmasının yasa yapma tekniğine aykırı olduğu, eşitlik ilkesi bakımından sorunlu olduğu ve iş sözleşmesinin ilgili hükmünün kanuna aykırı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Caniklioğlu, N. (2014) Türk Borçlar Kanunu-İş Kanunu İlişkisi ve Türk Borçlar Kanununun Bazı Hükümlerinin İş Kanunu Açısından Değerlendirilmesi, Çalışma Hayatı Açısından Yeni Borçlar Kanunu ve Ticaret Kanunu Semineri, TİSK Yayınları 2014
  • Domestic Work Policy Brief 2, Working hours in domestic work, International Labour Office, https:// www.ilo. org/ resource/policy-briefs-domestic-work ECJ, C 175/16, Hälvä and Others, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/en/TXT/?uri= CELEX:62016CJ0175
  • ILO, ‘C189-Convention Concerning Decent Work for Domestic Workers’, https://normlex.ilo.org/dyn/normlex/en/ f?p=NORMLEXPUB:12100:0:: NO::P12100_ ILO_CODE:C189
  • ILO, ‘R201, Domestic Workers Recommendation”, https://normlex.ilo.org/dyn/normlex/en/ f?p= NORMLEXPUB%3A12100%3A%3A%3ANO %3A12100%3AP 12100 _ILO_CODE%3AR201%3ANO
  • Sedecca, N. (2022), Domestic Workers, The “Family Worker” Exemption from Minumum Wage and Gendered Devaluation of Women’s Work, Industrial Law Journal, Vol. 51
  • Sözer, A.N. (2019) Türk Sosyal Sigortalar Hukuku, 4. Bası, İstanbul
  • Ulusoy, M. (2023) Ev Hizmetlerinde Bireysel İş İlişkileri, Ankara
  • Uzun, E. (2021) İş ve Sosyal Güvenlik Hukukunda Ev Hizmetlerinde Çalışanlar, Ankara
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal Politikada Bakım Hizmetleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gülsevil Alpagut 0000-0001-8817-2779

Erken Görünüm Tarihi 18 Ekim 2024
Yayımlanma Tarihi 5 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 12 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 16 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Alpagut, G. (2024). Ev Tipi Sosyal Hizmet Birimlerinde Çalışanların Tabi Olacağı Kanun ve Çalışma Süreleri. Çalışma Ve Toplum, 4(83), 1343-1358. https://doi.org/10.54752/ct.1569616
muratozverister@gmail.com
dergicalismavetoplum@gmail.com
www.calismatoplum.org