BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Güncel Lisansüstü Programlarına Yönelik Nitel Bir İnceleme: 2008-2019 Yılları Arasindaki Doktora Tezlerinin Analizi

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 66, 1501 - 1526, 01.01.2020

Öz

Bu çalışmada, Türkiye’de Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri alanında yapılmış olan doktora tezlerinin tematik alanlarının tespit edilmesi ve tezlerdeki öne çıkan konu, yöntem vb. fenomenlerin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Yüksek Öğretim Kurumu Ulusal Tez Merkezi veri tabanından 2008-2019 döneminde “Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri” vb. ana bilim dallarında ve aynı konu başlığıyla yer alan 364 doktora tez çalışması, nitel araştırma deseni ve NVivo bilgisayar destekli nitel veri analizi yazılımı desteğiyle incelenmiştir. Alanyazında, 2007 yılının öncesinde yazılan alanın tamamındaki tez konularına ve paradigma değişikliklerine ilişkin Yorgun 2009 tarafından yapılan çalışmanın ardından lisansüstü tezlerin tamamını tüm ana bilim dalları bakımından inceleyen herhangi bir çalışmaya rastlanmaması sebebiyle çalışmanın aralığı 2008-2019 yılları olarak belirlenmiştir. Çalışmanın ana sorunsalı, son on yılda yazılan doktora tezlerinin bibliyometrisi ve içeriği açısından eğilimlerinin ve odak noktalarının Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri alt bilim dallarına dağılımını ve popüler araştırma konuları ile eksik kalan noktaların olup olmadığını araştırmaktır. Böylelikle alanyazın açısından, müteakip dönem lisansüstü araştırma konularının belirlenmesi de mümkün olacaktır. Çalışma kapsamına alınan tezlerin bibliyografik analizi yapılmış, ardından tüm tezlerin özetleri, anahtar kelimeleri ile ana metinlerine dönük bilgisayar destekli tümevarımsal kodlama ile tezlerin içeriğinin analizi yapılmıştır. Bibliyografik analiz kapsamında 2014 yılından itibaren yayınlanan doktora tezlerinde kadın araştırmacı tezlerinin erkek araştırmacılardan daha fazla olduğu görülmüştür. Nitel analiz kapsamında doktora tezlerinde teori ve alan araştırmasına ilişkin çalışmaların arttığı tespit edilmiş, yıllara sari olarak tezlerin içeriğinde ampirik ve ekonometrik analiz çalışmalarının azaldığı görülmüştür. Bilhassa istihdam, işsizlik, sosyal güvenlik araştırmalara ilişkin boşlukların iktisat ve ekonometri bilim dallarında yer alan tezlerle doldurulduğu tespit edilmiştir

Kaynakça

  • Aksaraylı, M.F. (2014). Türkiye’de İş Tatmini Konusunda Yapılan Lisansüstü Tezlerin Tematik Açıdan Analizi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(35), 666- 680.
  • Akyol, B. ve Yavuzkurt, T. (2016). Türkiye’de Lisansüstü Tezlerde Eğitim Denetimi, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, Cilt.5, Sayı. 2, ss.908-926
  • Akyol, C. (2018). Turizm Eğitimi ile İlgili Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi Yöntemi ile Değerlendirilmesi, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt.2, Sayı.3, ss.21-33
  • Boyacı, S. & Demirkol, S. (2018). Türkçe Eğitimi Alanında Yapılan Doktora Tezlerinin İncelenmesi, Ana Dili Eğitimi Dergisi, Cilt.6, Sayı.2, ss.512-531
  • Creswell, J.W. & Poth, C. N. (2018), Qualitative Inquiry & Research Design Choosing Among Five Approaches Fourth Edition, Sage Publication Inc., CA: USA
  • Dilek, A., Baysan, S., & Öztürk, A. A. (2018). Türkiye’de Sosyal Bilgiler Eğitimi Üzerine Yapılan Yüksek Lisans Tezleri: Bir İçerik Analizi Çalışması. Turkish Journal of Social Research/Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(2), 581-602.
  • Dirlikli, M., Aydın, K., & Akgün, L. (2016). Cooperative learning in Turkey: A content analysis of theses. Educational Sciences: Theory & Practice, 16, 1251-1273.
  • Durak, G., Yünkül, E., Çankaya, S., Akpınar, Ş., Erten, E., İnam, N., & Urfa, M. (2016). Content Analysis of Master Theses and Dissertations Based on Action Research. Journal of Education and Training Studies, 4(12), 71–80.
  • Durak, G., Cankaya, S., Yünkül, E. & Mısırlı, Z. A. (2018). A Content Analysis of Dissertations in the Field of Educational Technology: The Case of Turkey, Turkish Online Journal of Distance Education, 19(2), 128-148.
  • Glaser, D.G. & Strauss, A.L. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research, London, Aldline Transaction.
  • Gönen, S. (2018). Hedef Maliyetleme İle İlgili 1999-2017 Yılları Arasında Türkiye’de Yayınlanmış Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7 (4), 2378-2390. DOI: 10.15869/itobiad.458796
  • Gür Erdoğan, D., Kaya Uyanık, G. & Güngören, Ö. C. (2018). Aktif Öğrenmeye İlişkin Lisansüstü Tezlerin Yapısal İncelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 8(1), 111-125.
  • Kantorski, V., & Stegman, S. (2006). A Content Analysis of Qualitative Research Dissertations in Music Education, 1998-2002. Bulletin of the Council for Research in Music Education, (168), 63-73. 1
  • Karadağ, E. (2009). Eğitim Bilimleri Alanında Yapılmış Doktora Tezlerinin Tematik Açıdan İncelemesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 75- 87.
  • Karadeniz, O. (2010). Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Öğretimini Yeniden Düşünmek. Türk-İş Dergisi, 2010/390, ss. 55-59.
  • Karakoç, B., Özpolat, E.T. & Kara, K. (2018). Turkiye'de Ogretmen Yetistirme Konusunda Yapilan Lisansustu Tezlerin Incelenmesi (1987-2017). Akdeniz Egitim Arastirmalari Dergisi, 12(24), 313-333. doi: 10.29329/mjer.2018.147.17
  • Kavakçı, S. & Yardımcıoğlu, F. (2018). Hedef Maliyetleme İle İlgili 1999-2017 Yılları Arasında Türkiye’de Yayınlanmış Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 14, Yıl 14, Sayı 2, 2018, ss. 317-341
  • Kırel, Ç., Özkan, Y., Canbey, Ö., V., Özdemir, M. Ç., Kocabaş, F. & Erdoğan, E. (2018). Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Bölümü Öğrencilerinin Kimlik Algıları ve İşgücü Piyasalarındaki Beklentileri. “İş, Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 20(3), 313-333. doi: 10.4026/isguc.473444
  • Leech, N. L., & Onwuegbuzie, A. J. (2011). Beyond constant comparison qualitative data analysis: Using NVivo. School Psychology Quarterly, 26(1), 70.
  • Koray, M. (2013). Akademik Alanda Sosyal Politika Nereye?, Çalışma ve Toplum Dergisi, Sayı:36, 2013/1, 15-40
  • Kushkowski, J. D., Parsons, K. A., & Wiese, W. H. (2003). Master's and Doctoral Thesis Citations: Analysis and Trends of a Longitudinal Study. Reference and Instruction Publications and Papers. 30.
  • Makal, A. (2008). Çeyrek Yüzyılın İçinde Kendimize Bakmak: Kuruluşlarının 25. Yılında Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Bölümleri Üzerine Bir Değerlendirme, Çalışma ve Toplum Dergisi, Sayı:16, 2008/1, 11-25
  • Mezquita, J. (2016). A content analysis of developmental education in the community college from the Chronicle of Higher Education (2010 - 2015). Electronic Theses and Dissertations, 2004-2019. 5248.
  • Miles, M. B. & Huberman, M. (1994), Qualitative Data Analysis-An Expanded Sourcebook 2nd Edition, SAGE Publications
  • OECD (2019). Youth not in employment, education or training (NEET) (indicator). doi: 10.1787/72d1033a-en, Erişim Tarihi: 19 Temmuz 2019
  • Öçal, M. & Korkmaz, A. (2018). Türkiye’de Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Bölümlerinin Mevcut Durumu ve Bölümlerin Karşı Karşıya Olduğu Sorunlara Bir Bakış. Çalışma ve Toplum, 2018/4, ss. 1949-1986.
  • Özaydın, M. M. (2010). Sosyal Politika Geçmişinden İnsan Kaynakları Yönetimi Geleceğine: Türkiye’de Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Eğitimi. Türk- İş Dergisi, 2010/390, ss. 55-59.
  • Özgüler, V. (2020). Türkiye’de Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Lisansüstü Tezlerinin “Sosyal Politika” Bağlamında Değerlendirilmesi. Journal of Social Policy Conferences , (78) , 0-0.
  • Özkaplan, N. & Selamoğlu, A. (2005). Amerika Birleşik Devletlerinde Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Eğitim Üzerine. “İş, Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 7(1), s.:1-11
  • Randolph, J. J., Gaiek, L. S., White, T. A., Slappey, L. A., Chastain, A., Prejean-Harris, R., & Hansard, C. (2012). A Quantitative Content Analysis of Mercer University Theses, Georgia Educational Researcher: Vol. 9: Iss. 1, Article 6. DOI: 10.20429/ger.2012.090106
  • Uçkan, B. (2010). Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkiler Bölümleri: Gelenekten Geleceğe Doğru. Türk-İş Dergisi, 2010/390, ss. 36-39.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yorgun, S. (2009). Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkiler Bölümleri’nde Tez Konuları ve Paradigma Değişiklikleri. Çalışma ve Toplum, 2009/1, ss. 45-60

A Qualitative Review of Current Labor Economics and Industrial Relations Graduate Programs in Turkey: Analysis of PhD Dissertation Theses Between 2008-2019

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 66, 1501 - 1526, 01.01.2020

Öz

The aim of this study is to examine and determine the thematic areas Doctoral theses in Labor Economics and Industrial Relations in Turkey with qualitative data analysis methods. 364 doctoral dissertations in the field of “Labor Economics and Industrial Relations” and with the same title in the 2008-2019 period were examined from the National Thesis Center database of the Higher Education Council through computer-aided qualitative data analysis method by NVİVO software. The limit of the study is determined as 2008-2019 since any study was not found in literature except conducted by Yorgun 2009 on the thesis written before the year 2007 in terms of topics and paradigm changes related to all sub-disciplines of field. The main problematic of the study is to investigate the tendencies and focal points of the doctoral dissertation theses written in the last decade in terms of bibliometry and content, and to find out whether there are missing points and popular research topics. In this way, it will be possible to determine the following year’s research topics in terms of literature. In the bibliographic analysis of the theses included in the study, abstracts of all theses and keywords were coded for their data and the phenomenological content analysis of the theses was performed. Within the scope of bibliographic analysis, it was seen that female researches’ doctoral theses were higher than male researchers in doctoral theses published since 2014. Within the scope of qualitative analysis, it has been found that the studies related to theory and field research have increased in doctoral theses and it has been observed that empirical and econometric analysis studies have decreased in the content of theses. In particular, the gaps in employment, unemployment, and social security related research were filled with theses in economics and econometrics

Kaynakça

  • Aksaraylı, M.F. (2014). Türkiye’de İş Tatmini Konusunda Yapılan Lisansüstü Tezlerin Tematik Açıdan Analizi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(35), 666- 680.
  • Akyol, B. ve Yavuzkurt, T. (2016). Türkiye’de Lisansüstü Tezlerde Eğitim Denetimi, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, Cilt.5, Sayı. 2, ss.908-926
  • Akyol, C. (2018). Turizm Eğitimi ile İlgili Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi Yöntemi ile Değerlendirilmesi, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt.2, Sayı.3, ss.21-33
  • Boyacı, S. & Demirkol, S. (2018). Türkçe Eğitimi Alanında Yapılan Doktora Tezlerinin İncelenmesi, Ana Dili Eğitimi Dergisi, Cilt.6, Sayı.2, ss.512-531
  • Creswell, J.W. & Poth, C. N. (2018), Qualitative Inquiry & Research Design Choosing Among Five Approaches Fourth Edition, Sage Publication Inc., CA: USA
  • Dilek, A., Baysan, S., & Öztürk, A. A. (2018). Türkiye’de Sosyal Bilgiler Eğitimi Üzerine Yapılan Yüksek Lisans Tezleri: Bir İçerik Analizi Çalışması. Turkish Journal of Social Research/Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(2), 581-602.
  • Dirlikli, M., Aydın, K., & Akgün, L. (2016). Cooperative learning in Turkey: A content analysis of theses. Educational Sciences: Theory & Practice, 16, 1251-1273.
  • Durak, G., Yünkül, E., Çankaya, S., Akpınar, Ş., Erten, E., İnam, N., & Urfa, M. (2016). Content Analysis of Master Theses and Dissertations Based on Action Research. Journal of Education and Training Studies, 4(12), 71–80.
  • Durak, G., Cankaya, S., Yünkül, E. & Mısırlı, Z. A. (2018). A Content Analysis of Dissertations in the Field of Educational Technology: The Case of Turkey, Turkish Online Journal of Distance Education, 19(2), 128-148.
  • Glaser, D.G. & Strauss, A.L. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research, London, Aldline Transaction.
  • Gönen, S. (2018). Hedef Maliyetleme İle İlgili 1999-2017 Yılları Arasında Türkiye’de Yayınlanmış Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7 (4), 2378-2390. DOI: 10.15869/itobiad.458796
  • Gür Erdoğan, D., Kaya Uyanık, G. & Güngören, Ö. C. (2018). Aktif Öğrenmeye İlişkin Lisansüstü Tezlerin Yapısal İncelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 8(1), 111-125.
  • Kantorski, V., & Stegman, S. (2006). A Content Analysis of Qualitative Research Dissertations in Music Education, 1998-2002. Bulletin of the Council for Research in Music Education, (168), 63-73. 1
  • Karadağ, E. (2009). Eğitim Bilimleri Alanında Yapılmış Doktora Tezlerinin Tematik Açıdan İncelemesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 75- 87.
  • Karadeniz, O. (2010). Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Öğretimini Yeniden Düşünmek. Türk-İş Dergisi, 2010/390, ss. 55-59.
  • Karakoç, B., Özpolat, E.T. & Kara, K. (2018). Turkiye'de Ogretmen Yetistirme Konusunda Yapilan Lisansustu Tezlerin Incelenmesi (1987-2017). Akdeniz Egitim Arastirmalari Dergisi, 12(24), 313-333. doi: 10.29329/mjer.2018.147.17
  • Kavakçı, S. & Yardımcıoğlu, F. (2018). Hedef Maliyetleme İle İlgili 1999-2017 Yılları Arasında Türkiye’de Yayınlanmış Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 14, Yıl 14, Sayı 2, 2018, ss. 317-341
  • Kırel, Ç., Özkan, Y., Canbey, Ö., V., Özdemir, M. Ç., Kocabaş, F. & Erdoğan, E. (2018). Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Bölümü Öğrencilerinin Kimlik Algıları ve İşgücü Piyasalarındaki Beklentileri. “İş, Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 20(3), 313-333. doi: 10.4026/isguc.473444
  • Leech, N. L., & Onwuegbuzie, A. J. (2011). Beyond constant comparison qualitative data analysis: Using NVivo. School Psychology Quarterly, 26(1), 70.
  • Koray, M. (2013). Akademik Alanda Sosyal Politika Nereye?, Çalışma ve Toplum Dergisi, Sayı:36, 2013/1, 15-40
  • Kushkowski, J. D., Parsons, K. A., & Wiese, W. H. (2003). Master's and Doctoral Thesis Citations: Analysis and Trends of a Longitudinal Study. Reference and Instruction Publications and Papers. 30.
  • Makal, A. (2008). Çeyrek Yüzyılın İçinde Kendimize Bakmak: Kuruluşlarının 25. Yılında Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Bölümleri Üzerine Bir Değerlendirme, Çalışma ve Toplum Dergisi, Sayı:16, 2008/1, 11-25
  • Mezquita, J. (2016). A content analysis of developmental education in the community college from the Chronicle of Higher Education (2010 - 2015). Electronic Theses and Dissertations, 2004-2019. 5248.
  • Miles, M. B. & Huberman, M. (1994), Qualitative Data Analysis-An Expanded Sourcebook 2nd Edition, SAGE Publications
  • OECD (2019). Youth not in employment, education or training (NEET) (indicator). doi: 10.1787/72d1033a-en, Erişim Tarihi: 19 Temmuz 2019
  • Öçal, M. & Korkmaz, A. (2018). Türkiye’de Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Bölümlerinin Mevcut Durumu ve Bölümlerin Karşı Karşıya Olduğu Sorunlara Bir Bakış. Çalışma ve Toplum, 2018/4, ss. 1949-1986.
  • Özaydın, M. M. (2010). Sosyal Politika Geçmişinden İnsan Kaynakları Yönetimi Geleceğine: Türkiye’de Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Eğitimi. Türk- İş Dergisi, 2010/390, ss. 55-59.
  • Özgüler, V. (2020). Türkiye’de Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Lisansüstü Tezlerinin “Sosyal Politika” Bağlamında Değerlendirilmesi. Journal of Social Policy Conferences , (78) , 0-0.
  • Özkaplan, N. & Selamoğlu, A. (2005). Amerika Birleşik Devletlerinde Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Eğitim Üzerine. “İş, Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 7(1), s.:1-11
  • Randolph, J. J., Gaiek, L. S., White, T. A., Slappey, L. A., Chastain, A., Prejean-Harris, R., & Hansard, C. (2012). A Quantitative Content Analysis of Mercer University Theses, Georgia Educational Researcher: Vol. 9: Iss. 1, Article 6. DOI: 10.20429/ger.2012.090106
  • Uçkan, B. (2010). Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkiler Bölümleri: Gelenekten Geleceğe Doğru. Türk-İş Dergisi, 2010/390, ss. 36-39.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yorgun, S. (2009). Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkiler Bölümleri’nde Tez Konuları ve Paradigma Değişiklikleri. Çalışma ve Toplum, 2009/1, ss. 45-60
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ufuk Bingöl Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 66

Kaynak Göster

APA Bingöl, U. (2020). Türkiye’de Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Güncel Lisansüstü Programlarına Yönelik Nitel Bir İnceleme: 2008-2019 Yılları Arasindaki Doktora Tezlerinin Analizi. Çalışma Ve Toplum, 3(66), 1501-1526.
muratozverister@gmail.com
dergicalismavetoplum@gmail.com
www.calismatoplum.org