BibTex RIS Kaynak Göster

8. sınıf görme engelli öğrencilere “yaşamımızdaki elektrik” ünitesinde “elektrik motoru yapalım” etkinliği

Yıl 2016, Cilt: 45 Sayı: 1, 23 - 48, 04.05.2016

Öz

Bu çalışma ortaokul 8. sınıf düzeyindeki görme engelli öğrencilere Fen Bilimleri dersi Yaşamımızdaki Elektrik ünitesinin kazanımlarına yönelik olarak daha etkili bir eğitim sunabilmek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada görme engelli öğrencilerin görme düzeylerine yönelik ihtiyaçları ve üniteye yönelik genel öğrenme ihtiyaçları belirlenmiş ve bu ihtiyaçlar dikkate alınarak bir etkinlik hazırlanmıştır. Hazırlanan bu etkinliğin öğrencilerin kavramsal öğrenme düzeyleri üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımlarından durum çalışması kullanılmıştır. Katılımcılar görme engelli 7 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışma bulgularında yapılan etkinliğin görme engelli öğrencilerin Yaşamımızdaki Elektrik ünitesinin kavramsal öğreniminde olumlu etkileri olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Baki, A., Yalçınkaya, H.A., Özpınar, İ. & Uzun, S.Ç. (2009). İlköğretim matematik öğretmenleri ve öğretmen adaylarının öğretim teknolojilerine bakışlarının karşılaştırılması, TÜRKBİLMAT, 1(1), 67-85.
  • Buyurgan, S. & Demirdelen, H. (2009). Total kor bir öğrencinin öğrenmesinde dokunma, işitsel bilgilendirme, hissetme ve müze. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 7(3), 563-580.
  • Bülbül, M.,Ş. & Eryılmaz, A. (2010, September). How does a blind student measure three basic units in mechanics. Paper presented at 27th International Physics Congress, Istanbul, Turkey.
  • Bülbül, M.,Ş. (2011, November). Blind student’s experience about 3D electric circuits through bloom’s taxonomical method. Paper presented 2nd World Conference on Information Technology (WCIT-2011). Full text accessed at http://fizikli.com/engelsiz/3d.pdf adresinden on 1 February 2016.
  • Bülbül, M., Ş. & Eryılmaz, A. (2012). Görme engelli öğrenciler için fizik ders araçları. Ankara: Murat Kitabevi.
  • Bülbül, M.,Ş. (2013). Görme engelli öğrenciler ile grafik çalışırken nasıl bir materyal kullanılmalıdır?. Fen Eğitimi ve Araştırmaları Derneği Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi. 1(1), 1-11.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak., E., Akgün, Ö, E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cavkaytar, A., & Diken, İ. (2012). Özel eğitim 1: Özel eğitim ve özel eğitim gerektirenler. Ankara: Vize Basın Yayın.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions (Second edition). London: Sage.
  • Çitil, M. (2012). Yasalar ve özel eğitim. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Design-Based Research Collective [DBRC], 2003 Design-Based Research Collective. (2003). Design-based research: An emerging paradigm for educational inquiry. Educational Researcher, 32(1), 5-8.
  • Eripek, S. (2005). Özel eğitim. Okulöncesi öğretmenliği lisans programı ders kitabı, Ed.: S. Eripek, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayını No:756.
  • Gupta, H. O., & Singh, R. (1998). Low-cost science teaching equipment for visually impaired children. Journal of Chemical Education, 75 (5), 610-612.
  • Gürsel, O. (2012). Görme Yetersizliği Olan Öğrenciler. İ.H. Diken (Ed.). Özel eğitime gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim içinde (pp. 217-249). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kızılaslan A., Zorluoğlu, L., Yücel, A., & Sözbilir, M. (2016). Yeti yitimi modellerinin tarihsel süreci, İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 1-12.
  • Mayo, P. M., (2004). Assessment of the impact chemistry text and figures have on visually impaired students' learning. Unpublished Doctoral Dissertation, Purdue University, West Lafayette, Indiana.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2013). Talim ve terbiye kurulu başkanlığı, ilköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) Fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim programı, Ankara.
  • Okcu, B. & Sözbilir, M. (2016). 8. sınıf görme engelli öğrencilere “yaşamımızdaki elektrik” ünitesinin etkinliğe dayalı öğretimi: “mıknatıs yapalım”. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Baskıda).
  • Poon, T. & Ovadia, R. (2008). Using tactile learning aids for students with visual impairments in a first-semester organic chemistry course. Journal of Chemical Education, 85(2), 240-242.
  • Sözbilir, Ö., Gül, Ş. Okcu, B., Yazıcı, F., Kızılaslan, A., Zorluoğlu, S. L., Atilla, G. (2015). Görme yetersizliği olan öğrencilere yönelik fen eğitimi araştırmalarında eğilimler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 218-241.
  • Supalo, C. A., Dwyer, D., Eberhart, H. L., Bunnag, N. & Mallouk, T.E. (2009). Teacher training workshop for educators of students who are blind or low vision. Journal of Science Education for Students with Disabilities,13(1).
  • Şahin, T.Y. (2003). Student teacher’s perceptions of instructional technology: developing materials based on a constructivist approach. British Journal of Educational Technology, 34(1), 67-74.
  • Şimşek, A. (2011). Öğretim tasarımı. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Uyangör, S.M. & Ece, D.K. (2010). The attitudes of the prospective mathematics teachers towards. Instructional Technologies and Material Development Course, TOJET, 9(1), 213-220.
  • Yanpar Yelken, T. (2011). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. 10. Baskı Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yeşilyurt, S., & Gül, Ş. (2011). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına dayalı hazırlanan çalışma yaprağının öğrenci başarısına etkisi (Pilot uygulama). Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 247-261
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Eds ). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2003). Case study research: design and methods (3th edition). London: Sage Publications.

"Let's make an electric motor" activity for 8th grade visually impaired students in "electric in our lives" unit

Yıl 2016, Cilt: 45 Sayı: 1, 23 - 48, 04.05.2016

Öz

The aim of this study was to provide more effective teaching of the unit “Electricity in our lives” to the 8th grade middle school students with visual impairment. The needs of these students were identified in order to design the activity. Their general and special needs were also taken into account. The effect of the activity on their conceptual learning was investigated. Qualitative approach was employed as the research strategy and carried out as a case study. Participants of the study was consisted of seven visually impaired students. It is find out that the activity has a positive effect on students’ conceptual learning.

Kaynakça

  • Baki, A., Yalçınkaya, H.A., Özpınar, İ. & Uzun, S.Ç. (2009). İlköğretim matematik öğretmenleri ve öğretmen adaylarının öğretim teknolojilerine bakışlarının karşılaştırılması, TÜRKBİLMAT, 1(1), 67-85.
  • Buyurgan, S. & Demirdelen, H. (2009). Total kor bir öğrencinin öğrenmesinde dokunma, işitsel bilgilendirme, hissetme ve müze. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 7(3), 563-580.
  • Bülbül, M.,Ş. & Eryılmaz, A. (2010, September). How does a blind student measure three basic units in mechanics. Paper presented at 27th International Physics Congress, Istanbul, Turkey.
  • Bülbül, M.,Ş. (2011, November). Blind student’s experience about 3D electric circuits through bloom’s taxonomical method. Paper presented 2nd World Conference on Information Technology (WCIT-2011). Full text accessed at http://fizikli.com/engelsiz/3d.pdf adresinden on 1 February 2016.
  • Bülbül, M., Ş. & Eryılmaz, A. (2012). Görme engelli öğrenciler için fizik ders araçları. Ankara: Murat Kitabevi.
  • Bülbül, M.,Ş. (2013). Görme engelli öğrenciler ile grafik çalışırken nasıl bir materyal kullanılmalıdır?. Fen Eğitimi ve Araştırmaları Derneği Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi. 1(1), 1-11.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak., E., Akgün, Ö, E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cavkaytar, A., & Diken, İ. (2012). Özel eğitim 1: Özel eğitim ve özel eğitim gerektirenler. Ankara: Vize Basın Yayın.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions (Second edition). London: Sage.
  • Çitil, M. (2012). Yasalar ve özel eğitim. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Design-Based Research Collective [DBRC], 2003 Design-Based Research Collective. (2003). Design-based research: An emerging paradigm for educational inquiry. Educational Researcher, 32(1), 5-8.
  • Eripek, S. (2005). Özel eğitim. Okulöncesi öğretmenliği lisans programı ders kitabı, Ed.: S. Eripek, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayını No:756.
  • Gupta, H. O., & Singh, R. (1998). Low-cost science teaching equipment for visually impaired children. Journal of Chemical Education, 75 (5), 610-612.
  • Gürsel, O. (2012). Görme Yetersizliği Olan Öğrenciler. İ.H. Diken (Ed.). Özel eğitime gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim içinde (pp. 217-249). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kızılaslan A., Zorluoğlu, L., Yücel, A., & Sözbilir, M. (2016). Yeti yitimi modellerinin tarihsel süreci, İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 1-12.
  • Mayo, P. M., (2004). Assessment of the impact chemistry text and figures have on visually impaired students' learning. Unpublished Doctoral Dissertation, Purdue University, West Lafayette, Indiana.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2013). Talim ve terbiye kurulu başkanlığı, ilköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) Fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim programı, Ankara.
  • Okcu, B. & Sözbilir, M. (2016). 8. sınıf görme engelli öğrencilere “yaşamımızdaki elektrik” ünitesinin etkinliğe dayalı öğretimi: “mıknatıs yapalım”. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Baskıda).
  • Poon, T. & Ovadia, R. (2008). Using tactile learning aids for students with visual impairments in a first-semester organic chemistry course. Journal of Chemical Education, 85(2), 240-242.
  • Sözbilir, Ö., Gül, Ş. Okcu, B., Yazıcı, F., Kızılaslan, A., Zorluoğlu, S. L., Atilla, G. (2015). Görme yetersizliği olan öğrencilere yönelik fen eğitimi araştırmalarında eğilimler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 218-241.
  • Supalo, C. A., Dwyer, D., Eberhart, H. L., Bunnag, N. & Mallouk, T.E. (2009). Teacher training workshop for educators of students who are blind or low vision. Journal of Science Education for Students with Disabilities,13(1).
  • Şahin, T.Y. (2003). Student teacher’s perceptions of instructional technology: developing materials based on a constructivist approach. British Journal of Educational Technology, 34(1), 67-74.
  • Şimşek, A. (2011). Öğretim tasarımı. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Uyangör, S.M. & Ece, D.K. (2010). The attitudes of the prospective mathematics teachers towards. Instructional Technologies and Material Development Course, TOJET, 9(1), 213-220.
  • Yanpar Yelken, T. (2011). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. 10. Baskı Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yeşilyurt, S., & Gül, Ş. (2011). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına dayalı hazırlanan çalışma yaprağının öğrenci başarısına etkisi (Pilot uygulama). Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 247-261
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Eds ). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2003). Case study research: design and methods (3th edition). London: Sage Publications.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Betül Okcu

Mustafa Sözbilir

Yayımlanma Tarihi 4 Mayıs 2016
Gönderilme Tarihi 22 Mart 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 45 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Okcu, B., & Sözbilir, M. (2016). "Let’s make an electric motor" activity for 8th grade visually impaired students in "electric in our lives" unit. Cukurova University Faculty of Education Journal, 45(1), 23-48.

Copyright © 2011

Cukurova University Faculty of Education

All rights reserved