Öğretmenlerin okul yaşam kalitesi algıları ile sınıf yönetimine yönelik tutum ve
inançlarını inceleyen bu araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışmadır.
Araştırmaya Erzincan’ın Tercan ilçesinde görev yapan toplam 198 öğretmen (32 ilkokul,
98 ortaokul ve 68 lise) katılmıştır. Veriler Sarı (2007) tarafından geliştirilen Okul Yaşam
Kalitesi Ölçeği (OYKÖ) ve Martin, Yin ve Baldwin (1998) tarafından geliştirilen ve Ekici
(2008) tarafından Türkçeye uyarlanan Sınıf Yönetimine Yönelik Tutum ve İnanç Ölçeği
(SYTİÖ) ile toplanmıştır. Veri analizinde betimsel istatistiklerin yanı sıra Mann Whitney
U-Testi ve Kruskal Wallis Testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin okul
yaşam kalitesi algılarının orta düzeyde olumlu olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin
“Statü” ve “Okul Yönetimi” boyutlarına ilişkin algıları daha olumlu; öğrencilere yönelik algıları ise daha olumsuzdur. Kademe açısından ilkokul ve lise; branş açısından sosyal
bilimler öğretmenlerinin okul yaşam kalitesi algıları daha olumlu olmuştur. Cinsiyet ve
hizmet yılı değişkenleri öğretmenlerin okul yaşam kalitesi algılarında anlamlı bir fark
yaratmamıştır. Öğretmenlerin sınıf yönetimine yönelik tutumları öğretim
faaliyetlerinde müdahaleci, insan ve davranış yönetiminde ise etkileşimci olmuş;
cinsiyet, hizmet yılı, eğitim kademesi ve branş bu tutumlarda anlamlı bir fark
yaratmamıştır. Okul yaşam kalitesi algısı öğretmenlerin öğretim ve davranış yönetimine
yönelik tutumlarında anlamlı bir fark yaratmamış, yaşam kalitesi yüksek algılanan
okullarda öğretmenlerin insan yönetiminde daha etkileşimci olduğu saptanmıştır.
Okul yaşam kalitesi Öğretmen Sınıf yönetimi Sınıf yönetimine yönelik tutum ve inançlar
This research investigating teachers’ attitude and beliefs about classroom
management through their perceptions of the quality of school life is a descriptive
survey study. A total of 198 teachers (32 from primary schools, 98 from secondary
schools and 68 from high schools) working in the Tercan District of Erzincan
participated in the study. The data was collected through the “The Quality of School
Life Scale (QSLS)” developed by Sarı (2007) and “Attitudes and Beliefs on Classroom
Control (ABCC) Inventory” developed by Martin, Yin and Baldwin (1998), adopted into
Turkish by Ekici (2008). Besides descriptive statistics, the Mann Whitney U-Test and
the Kruskal Wallis Test were used for the data analysis. At the end of the study, it was
found that the teachers’ perceptions about the quality of the school life range in the
mid-level. The teachers’ perceptions about “Status” and “School Administration” were
found to be more positive while their perceptions about students were more negative.
With regard to different study cycles, primary school and high school teachers’
perceptions and, with regard to different subjects, social science teachers’ perceptions
about the quality of school life were found to be more positive. The variables of
gender and years of experience did not make a significant difference in the teachers’
perceptions about the quality of school life. The teachers’ attitudes about instructional
management were found to be interventionist, while attitudes about people and
behavior management were found to be interactionist; with gender, years of
experience, study cycles and subjects not causing significant differences in these
behaviors. The perception of the quality of school life did not make a significant
difference for their attitudes about instruction and behavior management while
teachers were detected to be more interactionist towards people management at
schools where the quality of life was perceived to be better.
The quality of school life Teacher Classroom management Attitude and beliefs about classroom management
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 1 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 47 Sayı: 1 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved