Bilgi ve
iletişim teknolojileri günümüzde güncel bilgiye çabuk ulaşım, iletişim gibi
ihtiyaçları daha kolay çözümleyebilme konularında büyük yararlar sağlamaktadır.
Engelli bireylerin de bu imkanlardan çeşitli amaçlarla yararlanabilmesinde
gerçekleştirilen araştırmaların payı büyüktür.
Bu çalışmanın amacı, engelli bireylere yönelik olarak öğretim
teknolojisi alanında yapılan bilimsel araştırma makalelerinin içerik analizini
yaparak engellilerin eğitim ortamlarına dair yapılan araştırmalardaki
eğilimleri çeşitli açılardan ortaya koymaktır.
Bu amaçla
yapılan alan yazın taraması sonucu 2007-2017 yılları arasında ulusal ve
uluslararası veri tabanlarında Türk bilim insanları tarafından yapılan
araştırmalar taranmış tam metin olarak ulaşılabilen 49 makale, 22 bildiri ve 1
kitap bölümü olmak üzere 72 çalışma incelenmiştir. Söz konusu makaleler “Makale
Sınıflama Formu” kullanılarak tümden gelimsel bir yaklaşımla içerik analizine
tabi tutulmuştur. Analiz sonuçlarına göre yayınlarda kullanılan dilin
çoğunlukta İngilizce olduğu, çalışmaların engellilik türüne göre dengeli
dağıldığı, daha çok deneysel araştırma türü kullanıldığı ve ağırlıklı olarak
öğretim ortamları ve teknoloji ile tasarım geliştirme konularında çalışıldığı
belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak en fazla gözlem ve görüşme, örneklem
olarak da amaca uygun örneklem ve genellikle nicel analiz yöntemleri
kullanılmıştır. Elde edilen sonuçların gelecek çalışmalara ışık tutacağı
düşünülmektedir.
Öğretim teknolojisi Engelliler için teknoloji İçerik analizi
The following study has been
conducted in order to provide a survey of the research being done into
disability and education in the Turkish context. The purpose of this study is
to investigate the trends in the researches related to the educational
environment of the disabled individuals from various aspects by analyzing the
content of the scientific research articles in the field of instructional
technology. It is hoped that the findings can help more disabled people in
Turkey benefit from the opportunities information and communication
technologies now provide.
For this
purpose, 72 studies conducted by Turkish scientists between 2007-2017 found in
national and international databases were scanned and analyzed. These articles
were analyzed via deductive content analysis and the "Article
Classification Form". As a result
of the analysis it was found that the preferred language used in publications
is English, studies are evenly distributed according to
disability type, experimental
research design is used more often than another design and instructional
environments and design development with technology were preferred subjects of
study. As data collection tools, observation and interview methods were most
commonly used, Purposeful sampling was used, and quantitative analysis methods
most commonly adopted. It is expected that
the results obtained will shed a light on future studies and have a positive
impact on the experience of people with disabilities in the education system in
Turkey.
Technology for the disabled Content analysis Instructional technology
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 48 Sayı: 1 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved