The purpose of the current study is to determine
whether the effect size of the studies investigating the effect of the 5E
learning model on academic achievement and attitudes towards the course varies
significantly depending on the level of schooling and type of the course
through meta-analysis method. In this regard, a total of 38 studies conducted
on the 5E learning model in the field of science teaching between 2006 and 2016
were investigated. All of these studies are theses including qualitative data,
have been applied in science teaching in Turkey, published in national or
international journals or unpublished and they were combined through the
meta-analysis method. In the analysis of the collected data, the Comprehensive
Meta Analysis (CMA) program was used and in the interpretation of the effect
size or general effect size, Cohen’s d value was calculated. As a result of the
study, it was concluded that the 5E learning model had the strongest effect on
the academic achievement at the university level while it had the weakest
effect at the elementary level and this model had the strongest effect on
academic achievement in the physics course. Moreover, the 5E learning model had
a moderate effect on the attitude towards the course and it had the strongest
effect in terms of course attitude in the biology course. In this context, it
is suggested that teachers should be encouraged to use the 5E model in
science-related courses and in-service training should be given about the
problems to be experienced during in-class applications.
5E learning model Academic achievement Attitude towards the course Meta analysis Meta analysis
Bu araştırmanın amacı, 5E öğrenme modelinin
akademik başarı ve derse yönelik tutum üzerine etkisini inceleyen çalışmaların
etki büyüklüklerinin öğrenim düzeyi ve ders türüne göre bir farklılık oluşturup
oluşturmadığını meta analiz yöntemi ile belirlemektir. Çalışmada, 2006 ile 2016
yılları arasında “5E öğrenme” modeli ile ilgili fen alanında yapılmış 38
çalışma incelenmiştir. Bu doğrultuda nicel verilere sahip, deneysel desende
tasarlanmış, fen bilimleri derslerinde Türkiye’de uygulanmış ve ulusal veya uluslararası
yayınlanmış ya da yayınlanmamış tezler olmak üzere çalışmalar meta analiz
yöntemiyle birleştirilmiştir. Verilerin analizinde Comprehensive Meta Analysis
(CMA) programı kullanılmış, etki büyüklüklerinin ve genel etki büyüklüğünün
yorumlanması için Cohen’s d değeri hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda 5E
öğrenme modelinin akademik başarı üzerinde en fazla üniversite düzeyinde, en az
ise ilkokul düzeyinde etkisinin olduğu ve bu modelin akademik başarı üzerine en
fazla fizik dersinde etkili olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca 5E öğrenme
modelinin geleneksel öğretim yöntemine göre derse yönelik tutum üzerine orta
düzeyde etkili olduğu ve modelin tutum üzerinde en fazla biyoloji dersinde
etkili olduğu belirlenmiştir. Bu
bağlamda 5E öğrenme modelinin fen ile ilgili derslerde uygulanmasına yönelik
öğretmenlerin teşvik edilmesi ve ders içi uygulama sorunlarına yönelik hizmet
içi eğitimlerin verilmesi önerilmektedir.
5E öğrenme modeli Akademik başarı Fene yönelik tutum Meta analiz Meta analiz
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 26 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 48 Sayı: 2 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved