The aim of this study is to investigate the effect of Writing To Learn (WTL) activities on motivation strategies. For this purpose, a study group consisting of 9th grade students was employed. The students participating in the research consisted of one control (n:30; 17 girls, 13 boys) and two experimental groups (EG1, n:31; 17 girls, 14 boys; EG2, n: 30; 16 girls, 14 boys). The research was conducted with a nonequivalent control group pretest-posttest design which is one of the quasi-experimental designs. The data of the study were collected using quantitative and qualitative data collection tools. Güdülenme Stratejileri Ölçeği (GSÖ) adapted to Turkish by Büyüköztürk, Akgün, Kahveci & Demirel (2004) was used as the quantitative data collection tool. The qualitative data tool of the study was the interview protocol asked to sample group selected from the experimental group students (EG1, n:3; EG2, n:3). In the light of the findings of the research, it was proved that WTL activities increase the motivation of the students. In addition, it was found that the feedback given along with WTL enabled students to be more motivated than the non-feedback given students. Based on the results of the research, it was suggested that WTL activities should be used to teach motivation strategies.
Bu araştırmanın amacı Öğrenme Amaçlı Yazma etkinliklerinin öğrencilerin güdülenme stratejileri üzerinde etkisini araştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda 9. sınıf öğrencilerinden oluşan bir çalışma grubuyla birlikte çalışılmıştır. Araştırmaya katılan öğrenciler bir kontrol (n:30; 17 kız, 13 erkek) ve iki deney grubu (DG1, n:31; 17 kız, 14 erkek; DG2, n:30; 16 kız, 14 erkek)’ndan meydana gelmektedir. Araştırma öntest sontest eşitlenmemiş kontrol gruplu yarı deneysel bir yöntemle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri nicel ve nitel veri toplama araçları birlikte kullanılarak toplanmıştır. Nicel veri Toplama aracı olarak Büyüköztürk, Akgün, Kahveci & Demirel (2004) tarafından Türkçeye uyarlanan Güdülenme Stratejileri Ölçeği (GSÖ) kullanılmıştır. Araştırmanın nitel veri toplama aracı deney grubu öğrencilerinden seçilen örneklemle (EG1, n:3; EG2, n:3) yapılan görüşme sorularıdır. Araştırmanın bulguları ışığında, ÖAY etkinliklerinin öğrencilerin güdülenmelerini artırdığı ispat edilmiştir. Ayrıca ÖAY ile verilen dönütlerin öğrencilerin daha fazla güdülenmelerini sağladığı tespit edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına dayalı olarak ÖAY etkinliklerinin güdülenme stratejileri öğretiminde kullanılması önerilmiştir.
Öğrenme amaçlı yazma Güdülenme stratejileri Motivasyon stratejileri Sınav Kaygısı.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2021 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 50 Sayı: 2 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved