Çalgı Eğitiminde Öğrencilerin Yaratıcılığının Performansa Etkisi: Çalgı Eğitimcilerinin Perspektifleri
Yıl 2024,
Cilt: 53 Sayı: 3, 1502 - 1535, 31.12.2024
Siyar Köksal
,
Ömer Üçer
Öz
Yaratıcılık; yenilik, özgünlük, farklılık gibi terimlerle anılırken, çalgı eğitiminde yaratıcılık bireyin icra ettiği etüt veya eseri yenilikçi ve farklı bir tarzda yorumlama becerisi olarak görülmektedir. Yaratıcılığın ve çalgı performansının birbirleriyle bağlantılı olduğu düşünülmekte ve çalgı eğitimcilerinin öğrencilerdeki yaratıcı potansiyeli keşfetmeleri ve bunu performansa yansıtmaları için rehber olmaları önemli görülmektedir. Bu çalışmada yaratıcılık ve performans arasındaki ilişki nitel yollarla çalgı eğitimcilerinin perspektifinden incelenmiş, bu amaçla güzel sanatlar liselerinde ve üniversitelerde görev yapan toplam 17 çalgı eğitimcisiyle görüşülmüştür. Görüşme formu kullanılarak elde edilen verilere içerik analizi yapılmış çalgı eğitimcilerinin görüşleri incelenmiştir. Çalgı eğitimcilerinin öğrencilerde yaratıcılık potansiyellerinin var olduğunu ve öğrencilerin müzikal fikirlerini geliştirme noktasında çabaladıkları, çalgı eğitiminde yaratıcılığı gösteren en önemli faktörün doğaçlama çalma olduğunu, yaratıcılığın gelişmesi noktasında ilk etapta örnek oluşturabilecek icraların dinletildiğini ifade ettikleri görülmüştür. Öğrenciye yaratıcılığını geliştirebilmek için alan açılması çeşitli yöntemlerin çalgı eğitiminde kullanılabilirliğinin incelenmesi yönünde önerilerde bulunulmuştur.
Etik Beyan
Bu araştırmanın planlanması, verilerin toplanması, analizi ve raporlanması sırasında “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi”nde yer alan etik ilke ve kurallara uyulmuştur. Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği'ne aykırı herhangi bir uygulama yapılmamış ve araştırmaya katılan tüm bireysel katılımcılardan bilgilendirilmiş onam alınmıştır.
Destekleyen Kurum
Destekleyen herhangi bir kurum bulunmamaktadır.
Kaynakça
- Ayden, C., & İşgüzar, S. (2016). Üniversite öğrencilerinin yaratıcılık düzeyleri̇ ve motivasyonları arasındaki̇ ilişkiyi̇ incelemeye yönelik araştırma. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(2), 201 – 218. https://doi.org/10.18069/firatsbed.346924
- Aydın, N. (2018). Nitel araştırma yöntemleri: Etnoloji. Uluslararası Beşerî ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, 2(2), 60 – 71.
- Aytaç, B. B. (2020). Farklı öğretim kademelerinde görev yapan eğitimcilerin öğrenci yaratıcılığı etkileyen faktörlere ilişkin görüşleri. Journal of World of Turks/Zeitschrift für die Welt der Türken, 12(1), 171 – 184.
- Bağcı, H. (2015). Müziksel işitme, okuma ve yazma eğitiminde uygulanabilecek yaratıcı etkinlikler. SED-Sanat Eğitimi Dergisi, 3(2), 115 – 127. https://doi.org/10.7816/sed-03-02-07
- Batıbay, D., & Piji, D. (2006). Müzik öğretmeni adaylarının müzik derslerindeki başarıları ile müzikal yaratıcılıkları arasındaki ilişki. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 23(23), 51 – 68.
- Bilen, S. (1995). İşbirlikli öğrenmenin müzik öğretimi ve güdüsel süreçler üzerindeki etkileri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Dokuz Eylül Üniversitesi.
- Briggs, J. (1988). Fire in the crucible: The alchemy of creative genius. St. Martin’s Press.
Burnard, P., & Murphy, R. (2013). Teaching music creatively (1st Ed.). Routledge. https://doi.org/https://doi.org/10.4324/9780203489031
- Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, Ş., & Çakmak, E. K. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
- Cresswell, J.W. (1998) Qualitative inquiri and resarch desing: Choosing among five traditions. Thousand Oaks, CA: Sage
- Çakır, G. (2022). Bireysel çalgı eğitimi alan öğrencilerin bilişüstü öğrenme stratejilerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Mersin Üniversitesi.
- Çuhadar, C. H. (2016). Müzik ve müzik eğitimi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 217 – 230.
- Demirel, Ö. (2010). Eğitimde yeni yönelimler. Pegem Akademi Yayıncılık.
- Doğanay, M. (2011) Türkiye’de müzik öğretmeni yetiştiren kurumlardaki bireysel çalgı (keman) eğitiminde etüt ve eser seçimine ilişin öğretim elemanı görüşleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
- Dirim, A. (2001). Okulöncesi eğitimde yaratıcı drama. Esim Yayınevi.
- Erdoğdu, M. Y. (2006). Yaratıcılık ile öğretmen davranışları ve akademik başarı arasındaki ilişkiler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5(17), 95 – 106.
- Ertem, Ş. (2011). Orta düzey piyano eğitimi için repertuvar seçme ilkeleri. Kastamonu Education Journal, 19(2), 645 – 652.
- Goncy, E. A., & Waehler, C. A. (2006). An empirical investigation of creativity and musical experience. Psychology of Music, 34(3), 307 – 321. https://doi.org/10.1177/0305735606064839
- Gökbudak, Z. S. (2004, 7-10 Nisan). Video teknolojisinin piyano eğitimindeki rolü Sözlü bildiri. 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu, Isparta, Türkiye.
- Gökçek, T. (2009). Durum çalışması değerlendirmelerinin uygulaması. İlköğretim Online, 8(2), 1 – 3.
- Graham, D. (1998). Teaching for Creativity in Music Performance: By allowing students to explore musical interpretation, not just tunings and fingerings, teachers encourage young musicians to realize creative possibilities. Music Educators Journal, 84(5), 24-28. https://doi.org/10.2307/3399126
- Güleç, G. (2017). Keman çalmada doğaçlama çalışmalarının müzikal yaratıcılık ve keman çalma performansına etkisi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi.
- Gürbüz, S., & Şahin, F. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (4. Bs.). Seçkin Yayıncılık.
- Gürgen, E. T., & Bilen, S. (2005). Müzik alan derslerinin müzik öğretmeni adaylarının yaratıcı düşünme becerileri üzerindeki etkileri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 325 – 338.
- Jones, C., Svejenova, S., Pedersen, J. S., & Townley, B. (2016). Misfits, mavericks and mainstreams: Drivers of innovation in the creative industries. In Organization Studies, 37(6), 751 – 768. https://doi.org/10.1177/0170840616647671
- Jørgensen, H. (2000). Student learning in higher instrumental education: Who is responsible? British Journal of Music Education, 17(1), 67 – 77. https://doi.org/10.1017/S0265051700000164
- Küpana, M. N. (2013). Müzikal yaratıcılığı geliştiren yaklaşımlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 26 – 34.
- McPherson, G. (2015). The child as musician: A handbook of musical development. Oxford University Press.
Mumford, M. D., & Gustafson, S. B. (1988). Creativity syndrome: Integration, application, and innovation. Psychological Bulletin, 103(1), 27 – 43. https://doi.org/10.1037/0033-2909.103.1.27
- Ömeroğlu, E, & Kandır, A. (2017). Bilişsel gelişim. Morpa Kültür Yayınları.
- Özmenteş, S. (2005). Müzik eğitiminin boyutları ve çalgı eğitimi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(9), 89 – 98.
- Özmenteş, S. (2013). Çalgı eğitiminde öğrenci motivasyonu ve performans. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 320 – 331.
- Runco, M. A., & Jaeger, G. J. (2012). The standard definition of creativity. Creativity Research Journal, 24(1), 92 – 96. https://doi.org/10.1080/10400419.2012.650092
- Simonton, D. K. (1999). Creativity from a historiometric perspective. Handbook of Creativity, 6, 116 – 133. https://doi.org/10.1017/CBO9780511807916.008
- Sternberg, R. J., & Davidson, J. E. (1995). The nature of insight. The MIT Press.
- Sternberg, R. J., & Lubart, T. I. (1991). An investment theory of creativity and its development. Human Development, 34(1), 1 – 31.
- Tokinan, B. Ö., & Bilen, S. (2011). Yaratıcı dans etkinliklerinin motivasyon, özgüven, özyeterlik ve dans performansı üzerindeki etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 363 – 374.
- Türkel, L., & Şen, Y. (2015). Türkiye’de müzik eğitimi veren kurumlarda, çağdaş Türk müziği flüt öğretimi uygulamalarına yönelik uzman görüşleri. Sanat Eğitimi Dergisi, 3(2), 57 – 81. https://doi.org/10.7816/sed-03-02-04
- Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar ve Türkiye’deki durum. Evrensel Müzikevi.
- Uslu, M. (1996). Türkiye’de Çalgı Eğitiminin Yaygınlaştırılmasında ve Geliştirilmesinde AGSL Müzik Bölümlerinin Önemi Sözlü bildiri. 1. Ulusal AGSL Müzik Bölümleri Sempozyumu Bildirisi, Bursa, Türkiye
- Uslu, M. (2013). Müzik eğitiminin yaratıcılık boyutu. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 71 – 80.
Uygun, G. (2020). YouTube ortamında çalgı eğitimi veren videoların çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Balkan Müzik ve Sanat Dergisi, 2(2), 13 – 26. https://doi.org/10.47956/bmsd.801844
- Walia, C. (2019). A dynamic definition of creativity. Creativity Research Journal, 31(3), 237 – 247. https://doi.org/10.1080/10400419.2019.1641787
- Yenilmez, K., & Yolcu, B. (2007). Öğretmen davranışlarının yaratıcı düşünme becerilerinin gelişimine katkısı. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(18), 95 – 105.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Bs.). Seçkin Yayıncılık.
Young, J. G. (1985). What is Creativity. Journal of Creative Behavior, 19(2), 77–87. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1985.tb00640.x
- Yöndem, S., Yöndem, Z. D., Seda, E., & Nartgün, Z. (2019). Müzik eğitimi öğrencilerinde bireysel çalgı performansı başarısının psikolojik ve kişisel özelliklere göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 299–307. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2541
The Impact of Students’ Creativity in Instrument Education on Performance: Perspectives of Instrument Educators
Yıl 2024,
Cilt: 53 Sayı: 3, 1502 - 1535, 31.12.2024
Siyar Köksal
,
Ömer Üçer
Öz
While creativity is often associated with terms such as innovation, originality and diversity, creativity in instrument training is seen as the ability to interpret an etude or piece performed by the individual in an innovative and unique style. It is considered that creativity and instrument performance are interconnected and it is important for instrument educators to discover the creative potential in students and guide them in reflecting it in performances. In this study, the relationship between creativity and performance was explored using qualitative methods from the perspective of instrument educators. For this purpose, a total of 17 instrument educators working in fine arts high schools and universities were interviewed. The data obtained by using the interview forms were analysed using content analysis examine the educators’ perspectives. It was seen that instrument educators stated that students have creativity potential and that they strive to develop students’ musical ideas, They identified that the most important factor showing creativity in instrument education is improvisation, and that exemplary performances are listened to in the first place at the point of developing creativity. Suggestions have been made to examine the usability of various methods in instrumental education in order to create opportunies for students to develop their creativity.
Kaynakça
- Ayden, C., & İşgüzar, S. (2016). Üniversite öğrencilerinin yaratıcılık düzeyleri̇ ve motivasyonları arasındaki̇ ilişkiyi̇ incelemeye yönelik araştırma. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(2), 201 – 218. https://doi.org/10.18069/firatsbed.346924
- Aydın, N. (2018). Nitel araştırma yöntemleri: Etnoloji. Uluslararası Beşerî ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, 2(2), 60 – 71.
- Aytaç, B. B. (2020). Farklı öğretim kademelerinde görev yapan eğitimcilerin öğrenci yaratıcılığı etkileyen faktörlere ilişkin görüşleri. Journal of World of Turks/Zeitschrift für die Welt der Türken, 12(1), 171 – 184.
- Bağcı, H. (2015). Müziksel işitme, okuma ve yazma eğitiminde uygulanabilecek yaratıcı etkinlikler. SED-Sanat Eğitimi Dergisi, 3(2), 115 – 127. https://doi.org/10.7816/sed-03-02-07
- Batıbay, D., & Piji, D. (2006). Müzik öğretmeni adaylarının müzik derslerindeki başarıları ile müzikal yaratıcılıkları arasındaki ilişki. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 23(23), 51 – 68.
- Bilen, S. (1995). İşbirlikli öğrenmenin müzik öğretimi ve güdüsel süreçler üzerindeki etkileri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Dokuz Eylül Üniversitesi.
- Briggs, J. (1988). Fire in the crucible: The alchemy of creative genius. St. Martin’s Press.
Burnard, P., & Murphy, R. (2013). Teaching music creatively (1st Ed.). Routledge. https://doi.org/https://doi.org/10.4324/9780203489031
- Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, Ş., & Çakmak, E. K. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
- Cresswell, J.W. (1998) Qualitative inquiri and resarch desing: Choosing among five traditions. Thousand Oaks, CA: Sage
- Çakır, G. (2022). Bireysel çalgı eğitimi alan öğrencilerin bilişüstü öğrenme stratejilerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Mersin Üniversitesi.
- Çuhadar, C. H. (2016). Müzik ve müzik eğitimi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 217 – 230.
- Demirel, Ö. (2010). Eğitimde yeni yönelimler. Pegem Akademi Yayıncılık.
- Doğanay, M. (2011) Türkiye’de müzik öğretmeni yetiştiren kurumlardaki bireysel çalgı (keman) eğitiminde etüt ve eser seçimine ilişin öğretim elemanı görüşleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
- Dirim, A. (2001). Okulöncesi eğitimde yaratıcı drama. Esim Yayınevi.
- Erdoğdu, M. Y. (2006). Yaratıcılık ile öğretmen davranışları ve akademik başarı arasındaki ilişkiler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5(17), 95 – 106.
- Ertem, Ş. (2011). Orta düzey piyano eğitimi için repertuvar seçme ilkeleri. Kastamonu Education Journal, 19(2), 645 – 652.
- Goncy, E. A., & Waehler, C. A. (2006). An empirical investigation of creativity and musical experience. Psychology of Music, 34(3), 307 – 321. https://doi.org/10.1177/0305735606064839
- Gökbudak, Z. S. (2004, 7-10 Nisan). Video teknolojisinin piyano eğitimindeki rolü Sözlü bildiri. 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu, Isparta, Türkiye.
- Gökçek, T. (2009). Durum çalışması değerlendirmelerinin uygulaması. İlköğretim Online, 8(2), 1 – 3.
- Graham, D. (1998). Teaching for Creativity in Music Performance: By allowing students to explore musical interpretation, not just tunings and fingerings, teachers encourage young musicians to realize creative possibilities. Music Educators Journal, 84(5), 24-28. https://doi.org/10.2307/3399126
- Güleç, G. (2017). Keman çalmada doğaçlama çalışmalarının müzikal yaratıcılık ve keman çalma performansına etkisi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi.
- Gürbüz, S., & Şahin, F. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (4. Bs.). Seçkin Yayıncılık.
- Gürgen, E. T., & Bilen, S. (2005). Müzik alan derslerinin müzik öğretmeni adaylarının yaratıcı düşünme becerileri üzerindeki etkileri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 325 – 338.
- Jones, C., Svejenova, S., Pedersen, J. S., & Townley, B. (2016). Misfits, mavericks and mainstreams: Drivers of innovation in the creative industries. In Organization Studies, 37(6), 751 – 768. https://doi.org/10.1177/0170840616647671
- Jørgensen, H. (2000). Student learning in higher instrumental education: Who is responsible? British Journal of Music Education, 17(1), 67 – 77. https://doi.org/10.1017/S0265051700000164
- Küpana, M. N. (2013). Müzikal yaratıcılığı geliştiren yaklaşımlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 26 – 34.
- McPherson, G. (2015). The child as musician: A handbook of musical development. Oxford University Press.
Mumford, M. D., & Gustafson, S. B. (1988). Creativity syndrome: Integration, application, and innovation. Psychological Bulletin, 103(1), 27 – 43. https://doi.org/10.1037/0033-2909.103.1.27
- Ömeroğlu, E, & Kandır, A. (2017). Bilişsel gelişim. Morpa Kültür Yayınları.
- Özmenteş, S. (2005). Müzik eğitiminin boyutları ve çalgı eğitimi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(9), 89 – 98.
- Özmenteş, S. (2013). Çalgı eğitiminde öğrenci motivasyonu ve performans. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 320 – 331.
- Runco, M. A., & Jaeger, G. J. (2012). The standard definition of creativity. Creativity Research Journal, 24(1), 92 – 96. https://doi.org/10.1080/10400419.2012.650092
- Simonton, D. K. (1999). Creativity from a historiometric perspective. Handbook of Creativity, 6, 116 – 133. https://doi.org/10.1017/CBO9780511807916.008
- Sternberg, R. J., & Davidson, J. E. (1995). The nature of insight. The MIT Press.
- Sternberg, R. J., & Lubart, T. I. (1991). An investment theory of creativity and its development. Human Development, 34(1), 1 – 31.
- Tokinan, B. Ö., & Bilen, S. (2011). Yaratıcı dans etkinliklerinin motivasyon, özgüven, özyeterlik ve dans performansı üzerindeki etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 363 – 374.
- Türkel, L., & Şen, Y. (2015). Türkiye’de müzik eğitimi veren kurumlarda, çağdaş Türk müziği flüt öğretimi uygulamalarına yönelik uzman görüşleri. Sanat Eğitimi Dergisi, 3(2), 57 – 81. https://doi.org/10.7816/sed-03-02-04
- Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar ve Türkiye’deki durum. Evrensel Müzikevi.
- Uslu, M. (1996). Türkiye’de Çalgı Eğitiminin Yaygınlaştırılmasında ve Geliştirilmesinde AGSL Müzik Bölümlerinin Önemi Sözlü bildiri. 1. Ulusal AGSL Müzik Bölümleri Sempozyumu Bildirisi, Bursa, Türkiye
- Uslu, M. (2013). Müzik eğitiminin yaratıcılık boyutu. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 71 – 80.
Uygun, G. (2020). YouTube ortamında çalgı eğitimi veren videoların çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Balkan Müzik ve Sanat Dergisi, 2(2), 13 – 26. https://doi.org/10.47956/bmsd.801844
- Walia, C. (2019). A dynamic definition of creativity. Creativity Research Journal, 31(3), 237 – 247. https://doi.org/10.1080/10400419.2019.1641787
- Yenilmez, K., & Yolcu, B. (2007). Öğretmen davranışlarının yaratıcı düşünme becerilerinin gelişimine katkısı. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(18), 95 – 105.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Bs.). Seçkin Yayıncılık.
Young, J. G. (1985). What is Creativity. Journal of Creative Behavior, 19(2), 77–87. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1985.tb00640.x
- Yöndem, S., Yöndem, Z. D., Seda, E., & Nartgün, Z. (2019). Müzik eğitimi öğrencilerinde bireysel çalgı performansı başarısının psikolojik ve kişisel özelliklere göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 299–307. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2541