Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Thought of Ethics of Razi in the Framework of Theory of Nafs

Yıl 2014, Cilt: 18 Sayı: 1, 199 - 225, 15.06.2014
https://doi.org/10.18505/cuifd.254653

Öz

Ash’ari scholar Fahraddin Razi who is known with his studies in Islamic
Theology, philosophy, Exegesis, and methodology of Fiqh
mentions often to the harmony between reason and revelation in
his works. Especially in his work which is entitled ‘en-Nefs ve’rRuh
ve Serhu Kuvahuma’ he discusses this harmony based on the
nafs (self) and powers of human being. This article aims to put
forward his moral philosophy centered on his ideas about nafs and
his powers.

Kaynakça

  • Anay, Harun. Celâleddin Devvânî, Hayatı, Eserleri, Ahlâk ve Siyaset Düşüncesi, Basılmamış Doktora Tezi. İstanbul, 1994.
  • Aristotales. De Anima/Ruh Üzerine, Zeki Özcan (terc.). İstanbul, 2001.
  • Bedevi, Abdurrahman. Mevsuatü'l-Felsefe. Beyrut, el-Müessesetü'l- Arabiyye, 1984.
  • Cevizci, Ahmet. Felsefe Sözlüğü. İstanbul, 1999.
  • Devvânî. Ahlâk-ı Celâlî/Levamiu’l-İşrak fî Mekarimi’l-Ahlâk. Leknev, 1898.
  • Durusoy, Ali. İbn Sînâ Felsefesinde İnsan ve Âlemdeki Yeri. İstanbul, 1993.
  • Ebü'l-Hasan Seyyid Şerif Ali b. Muhammed b. Ali Cürcânî. et-Ta'rifât. Beyrut, Dârü'l-Kütübi'l-İlmiyye, 1983.
  • Eflatun, Timaios. Erol Güney, Lütfi Ay (terc.), İstanbul, 2001.
  • Fahreddin Râzî, Mefatihul-Gayb, Muhammed Ali Beydûn (neşr.). Beyrut 2000.
  • Gazzâlî, İhyâu Ulûmi’d-Dîn. Ahmet Serdaroğtu (terc.). Ankara t.y.
  • İbn Miskeveyh. Tehzîbu’l-Ahlâk. İbnu’ul-Hatib (thk.). Kahire, 1398.
  • İbn Sînâ. eş-Şifa/et-Tabîiyyât/en-Nefs. G. C. Anawatı (thk.). Kahire, 1975.
  • Kaya, Mahmut. Kindî/ Felsefî Risâleler. İstanbul 2002.
  • Kindî. Ebû Yusuf Ya’kub b. İshak. Risâle fi’n-Nefs. Abdulhâdî Ebû Rîde (nşr.). (Risâletu’l-Kindî el-Felsefiyye içinde), Kahire, 1950.
  • Kutluer, İlhan. İlim ve Hikmetin Aydınlığında. İstanbul 2001.
  • Muhammed Abid el-Câbirî, Arap İslam Kültürünün Akıl Yapısı. Bur- han Köroğlu Hasan Hacak, Ekrem Demirli(terc.). İstanbuİ 1999.
  • Muhammed b. A'la b. Ali el-Faruki el-Hanefi Tehânevî. Keşşâfu Istı- lahâti'l-Fünûn, Beyrut, Dâru Sadır, t.y.
  • Muhyî Gülşenî. Ahlâk-ı Kirâm. Abdullah Tümsek (haz.). İstanbul, 2004.
  • Nasıruddin et-Tûsî. Ahlâk-ı Nâsırî. Anar Gafarov, Zaur Şükürov (terc.). İstanbul, 2007.
  • Ökge, Ahmet. Kur 'an’da Nefis Kavramı. İstanbuI1997.
  • Şerif, M. Muhammed. Klasik İslam Filozofları. İstanbul 2000.
  • Uludağ, Süleyman. Fahreddin er-Râzî. Ankara 1991.
  • Yavuz, Yusuf Şevki, "Fahreddin er-Râzî", DİA, C. XII, İstanbul 1995.

Nefis Nazariyesi Çerçevesinde Fahreddin er-Râzî’nin Ahlâk Düşüncesi

Yıl 2014, Cilt: 18 Sayı: 1, 199 - 225, 15.06.2014
https://doi.org/10.18505/cuifd.254653

Öz

Kelâm, felsefe, tefsir ve usûl-i fıkıh alanlarındaki çalışmalarıyla tanınan
Eş’arî âlimi Fahreddin er-Râzî, eserlerinde genellikle akıl ve
vahiy arasındaki uyum ve irtibata işaret etmektedir. Özellikle “enNefs
ve’r-Rûh ve Şerhu Kuvâhumâ” isimli eserinde bu uyumu, insan
nefsi ve kuvvelerini merkeze alarak tanımladığı ahlâk düşüncesi
çerçevesinde ele alıp tartışmaktadır. Çalışmamız Râzî’nin bu
genel düşünce sistemi çerçevesinde ele aldığı ahlâk felsefesini, nefis
ve kuvveleri konusundaki görüşleri merkezinde ortaya koymayı
hedeflemektedir.

Kaynakça

  • Anay, Harun. Celâleddin Devvânî, Hayatı, Eserleri, Ahlâk ve Siyaset Düşüncesi, Basılmamış Doktora Tezi. İstanbul, 1994.
  • Aristotales. De Anima/Ruh Üzerine, Zeki Özcan (terc.). İstanbul, 2001.
  • Bedevi, Abdurrahman. Mevsuatü'l-Felsefe. Beyrut, el-Müessesetü'l- Arabiyye, 1984.
  • Cevizci, Ahmet. Felsefe Sözlüğü. İstanbul, 1999.
  • Devvânî. Ahlâk-ı Celâlî/Levamiu’l-İşrak fî Mekarimi’l-Ahlâk. Leknev, 1898.
  • Durusoy, Ali. İbn Sînâ Felsefesinde İnsan ve Âlemdeki Yeri. İstanbul, 1993.
  • Ebü'l-Hasan Seyyid Şerif Ali b. Muhammed b. Ali Cürcânî. et-Ta'rifât. Beyrut, Dârü'l-Kütübi'l-İlmiyye, 1983.
  • Eflatun, Timaios. Erol Güney, Lütfi Ay (terc.), İstanbul, 2001.
  • Fahreddin Râzî, Mefatihul-Gayb, Muhammed Ali Beydûn (neşr.). Beyrut 2000.
  • Gazzâlî, İhyâu Ulûmi’d-Dîn. Ahmet Serdaroğtu (terc.). Ankara t.y.
  • İbn Miskeveyh. Tehzîbu’l-Ahlâk. İbnu’ul-Hatib (thk.). Kahire, 1398.
  • İbn Sînâ. eş-Şifa/et-Tabîiyyât/en-Nefs. G. C. Anawatı (thk.). Kahire, 1975.
  • Kaya, Mahmut. Kindî/ Felsefî Risâleler. İstanbul 2002.
  • Kindî. Ebû Yusuf Ya’kub b. İshak. Risâle fi’n-Nefs. Abdulhâdî Ebû Rîde (nşr.). (Risâletu’l-Kindî el-Felsefiyye içinde), Kahire, 1950.
  • Kutluer, İlhan. İlim ve Hikmetin Aydınlığında. İstanbul 2001.
  • Muhammed Abid el-Câbirî, Arap İslam Kültürünün Akıl Yapısı. Bur- han Köroğlu Hasan Hacak, Ekrem Demirli(terc.). İstanbuİ 1999.
  • Muhammed b. A'la b. Ali el-Faruki el-Hanefi Tehânevî. Keşşâfu Istı- lahâti'l-Fünûn, Beyrut, Dâru Sadır, t.y.
  • Muhyî Gülşenî. Ahlâk-ı Kirâm. Abdullah Tümsek (haz.). İstanbul, 2004.
  • Nasıruddin et-Tûsî. Ahlâk-ı Nâsırî. Anar Gafarov, Zaur Şükürov (terc.). İstanbul, 2007.
  • Ökge, Ahmet. Kur 'an’da Nefis Kavramı. İstanbuI1997.
  • Şerif, M. Muhammed. Klasik İslam Filozofları. İstanbul 2000.
  • Uludağ, Süleyman. Fahreddin er-Râzî. Ankara 1991.
  • Yavuz, Yusuf Şevki, "Fahreddin er-Râzî", DİA, C. XII, İstanbul 1995.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Asiye Aykıt Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 18 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Aykıt, Asiye. “Nefis Nazariyesi Çerçevesinde Fahreddin Er-Râzî’nin Ahlâk Düşüncesi”. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 18/1 (Haziran 2014), 199-225. https://doi.org/10.18505/cuifd.254653.