This study was aimed at determining the professional adequacy of
teachers. The Professional Courses of Imam Hatip High~School from
the point of their own views. Their adequacy here was dealt with in
respect of the personal and professional values, professional development,
getting to know students,. student -teacher relations and
school as well as the process of teaching-l.earning, fcımily, community
relations. In order to collect data from this survey, a scale-based
questionnaire, face-to-face negotiation and observation were conducted.
The try-subjects were 216 teachers of The Professional
Courses of Imam Hatip High-School teaching in 14 different cities in
variot.is regions of Turkey. At the end of this survey, it was discovered,
despite the fact that the teachers were good in terms of indi-
.vidual personalities, such as love of profession, self-confidence, tolerance,
patience, sincerely, trustworthiness that they did not live up to
expectations such as pursuit of professional innovations, selfdevelopment, out-of-school social relations and taking responsibility
in activities;
Education Religious Education Imam Hatip High . School Adequcıcy of Teachers
Bu çalışma İmam Hatip Lisesi meslek dersleri öğretmenlerinin, mesleklerine
ilişkin yeterliklerini kendi bakış açılarıyla nasıl algıladıklarını
belirlemek amacıyla yapılmıştir. Yeterlikler; kişisel ve mesleki değer..:
ler-mesleki gelişim/ öğrenciyi tanıma ve öğrenciyle ilişkiler/ öğretme
öğrenme süreci/ okul, aile, toplum ilişkileri olmak üzere dört boyutta
incelenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak ölçekli anket kullanılmış
olmakla birlikte gözlem ve yüz yüze görüşme tekniklerinden
de yararlanılmıştır. ·
Araştırmaya Türkiye'nin farklı bölgelerinde bulunan. 14 ilde görev ya- ·
pan 216 İmam Hatip Lisesi meslek dersleri öğretmeni katılmıştır. Araştırma
sonunda öğretmenierin meslek sevgisi, özgüven, sabırlı ve
hoşgörülü olma, samimiyet, güvenilirlik, model olma gibi kişisel nitelikler
bakımından iyi olmalarına karşın; meslek ve branşla ilgili yenilikleri
ve gelişmeleri takip etme, kendini geliştirme, okul dışı sosyal ilişkilerde
ve etkinliklerde sorumluluk üstlenme gibi mesleki nitelikler
yönünden istenen düzeyde olmadıkları ortaya çıkmıştır.
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2009 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 13 Sayı: 2 |
CUIFD Creative Commons Atıf-Gayriticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.