The aim of the
study was to determine the factors affecting the level of tax ethics, tax
consciousness, tax attitude and receipt usage level of students who were
educated at Cukurova University, Faculty of Economics and Administrative
Sciences. Reliability analysis, Kruskal Wallis H test and Mann Whitney U test
were applied to the data obtained from 872 students. According to the results
of the analysis, it was determined that the department and class of the
students made a meaningful difference on tax morality, tax awareness and tax
attitude. It has been determined that the level of academic achievement does
not make a significant difference on tax morality and tax attitudes. The type
of education does not make a significant difference on tax morality and the use
of receipt.
Çalışmada,
Çukurova Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nde öğrenim gören
öğrencilerin vergi ahlak, vergi bilinç, vergi tutum ve fiş-fatura kullanım
düzeyini etkileyen faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Toplam 872
öğrenciden elde edilen verilere, güvenilirlik analizi, Kruskal Wallis H testi
ve Mann Whitney U testi uygulanmıştır. Analiz sonuçlarına göre, öğrencilerin
bölümü ve sınıfının vergi ahlak, vergi bilinci ve vergi tutumu üzerinde anlamlı
bir farklılık yarattığı tespit edilmiştir. Akademik başarı düzeyinin, vergi
ahlakı ve vergi tutumu ifadeleri üzerinde anlamlı bir farklılık yaratmadığı belirlenmiştir.
Öğrenim türü ise, vergi ahlak ve fiş-fatura kullanım üzerinde anlamlı bir
farklılık yaratmamaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 23 Mayıs 2018 |
Kabul Tarihi | 11 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 22 Sayı: 1 |