Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determining The Environmental Attitudes Of Tourist Guide Candidates

Yıl 2022, Cilt: 26 Sayı: 2, 145 - 160, 28.10.2023
https://doi.org/10.51945/cuiibfd.1209272

Öz

The aim of this study to determine the environmental attitudes of tourist guide candidates. When the literature on this subject is examined, no study has been found on the environment and environmental attitudes of tourist guides and guide candidates. Therefore, with this paper, it is aimed to fill this gap in the literature. The research was designed in the quantitative method. The universe of the research was determined as the students who received education in the top 10 State Universities in Turkey in the 2021-2022 academic year. Data were collected online by the researcher between 01 December 2021 and 03 January 2022. Quota and convenience sampling method was used in the research. A total of 422 questionnaires were collected and used as data in practice. The t-Test was conducted to determine whether there is a significant difference between the "environmental attitudes" and "gender" of the tourist guide candidates. It can be said that “male” tourist guide candidates have negative environmental thoughts. ANOVA test was conducted to see if there is a significant difference between the "environmental attitudes" and "age" of tourist guidance students. According to the ANOVA test, significant differences were determined in the dimensions of "Environmental Behavior", "Environmental Thinking" and "Environmental Emotion".

Kaynakça

  • Alnıaçık, Ü. (2010). Çevreci yönelim, çevre dostu davranış ve demografik özellikler: üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Selçuk Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14 (20), 507-532. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/289134
  • Asaroğlu, E. (2020). Lise öğrencilerinin çevreye yönelik bilgi ve tutumlarının belirlenmesi: Samsun ili örneği. Yayınlamamış Yüksek Lisans Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi. Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. Samsun.
  • Aydın, M. (2020). Yaşam Tarzı Ve Çevreye Yönelik Tutumun Destinasyon Aidiyetine Etkisi: Olympos Örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Konya.
  • Baloğlu, S. (1998). An empirical investigation of attitude theory for tourist destinations: A comparison of visitors and nonvisitors. Journal of Hospitality & Tourism Research, 22 (3), 211-224. https://doi.org/10.1177/ 109634809802200301
  • Bayrak, B. (2019). Fen bilgisi ve biyoloji öğretmen adaylarının çevresel davranışlarının belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Anabilim Dalı, Ankara.
  • Buchta, K. & Skiert, M. (2009). Expectations of tourism and recreation students towards the course of education. Pol. J. Sport Tourism, 16, 251-260. Çalışkan, M. (2002). Yetişkinlerde çevre duyarlılığını etkileyen etmenler: KKTC Lefke örneği. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çeşmeci, N., Çalışkan, N. & Özsoy, A. (2020). Turizm rehberliği öğrencilerinin bireysel kariyer hedefleri ve mesleğe yönelik tutumları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8 (2), 852-869. DOI: 10.21325/jotags.2020.584 Çetin, G., & Kızılırmak, İ. (2012). Türk turizminde kokartlı turist rehberlerinin mevcut durumunun analizi. Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi, 14 (2), 307-318.
  • Hess-Quimbita, G. & Pavel, M. (1996). Assessing an environmental attitude development model: factors ınfluencing the environmental attitudes of college students. Paper presented at the American Education Research Association Conference: April 8-12, 1996, New York. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED394438.pdf
  • Field, A. (2000). Discovering statistics using SPSS for windows. London: Thousand Oaks, Sage Publications.Işıldar, G. (2008). Meslek yüksekokulları boyutunda çevre eğitiminin çevreci yaklaşımlar ve davranışlar üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesi. Türk Egitim Bilimleri Dergisi, 6 (4), 759-778. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/256306
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2012). Günümüzde insan ve insanlar. 13. Basım. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Karakuş, N., S., Ardahanlıoğlu, Z. R., Özer, Ö., & Çınar, İ. (2016). Awareness of vocational school students towards environment and nature conservation. Journal of Human Sciences, 13 (3), 4058-4071. doi:10.14687/ijhs.v13i3.3748
  • Kement, Ü., & Demirci, B. (2017). Ekolojik farkındalığın çevre dostu rekreasyon davranışına etkisi: turizm eğitimi alan öğrenciler üzerine bir araştırma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14 (3), 135-148. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/389132
  • Köroğlu, Ö. (2014). Meslek seçimi ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi: turizm rehberliği öğrencileri üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19 (2), 137-157.
  • Kutay, Y. (2019). Lise öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumları: Kayseri örneği Yayınlamamış Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü. Balıkesir.
  • Odabaşı, Y., & Barış, G. (2016). Tüketici davranışları. İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Odabaşı, Y. & Barış, G. (2002). Tüketici davranışları. İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Pickton, D. & Broderick, A. (2005). Integrated marketing Communications. 2nd Edition. London: Pearson Education Limited.
  • Özoğul, G. (2017). Profesyonel turist rehberlerinin kişilik özellikleri ile mesleki bağlılık arasındaki ilişki üzerine psikolojik sermayenin aracılık etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Aydın.
  • Schultz, P.W., Shriver, C., Tabanico, J. J., & Khazian, A. M. (2004). Implicit connections with nature. Journal of Environmental Psychology, 24 (1), 31-42. https://doi.org/10.1016/S0272-4944(03)00022-7
  • Şama, E. (2003). Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 23 (2), 99-110 .
  • Tabak, G. (2017). Turistlerin çevre dostu tutumlarının çevreye duyarlı turistik ürün satın alma niyeti üzerine etkisi: Nevşehir ilinde bir araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Nevşehir.
  • Triandis, H. C., & Suh, E. M. (2002). Cultural influences on personality. Annual Reviews of Psychology. 53, 133–60.
  • Uzun, N. & Sağlam, N. (2006). Ortaöğretim öğrencileri için çevresel tutum ölçeği geliştirme ve geçerliliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 240-250.
  • Yaşaroğlu, C., & Akdağ, M. (2013). İlköğretim birinci kademe için çevreye yönelik tutum ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 13, 253-275.
  • Zhang, Y., Zhang, H. L., Zhang, J., & Cheng, S. (2014). Predicting residents' proenvironmental behaviors at tourist sites: The role of awareness of disaster's consequences, values, and place attachment. Journal of Environmental Psychology, 40, 131-146. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2014.06.001
Yıl 2022, Cilt: 26 Sayı: 2, 145 - 160, 28.10.2023
https://doi.org/10.51945/cuiibfd.1209272

Öz

Kaynakça

  • Alnıaçık, Ü. (2010). Çevreci yönelim, çevre dostu davranış ve demografik özellikler: üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Selçuk Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14 (20), 507-532. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/289134
  • Asaroğlu, E. (2020). Lise öğrencilerinin çevreye yönelik bilgi ve tutumlarının belirlenmesi: Samsun ili örneği. Yayınlamamış Yüksek Lisans Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi. Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. Samsun.
  • Aydın, M. (2020). Yaşam Tarzı Ve Çevreye Yönelik Tutumun Destinasyon Aidiyetine Etkisi: Olympos Örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Konya.
  • Baloğlu, S. (1998). An empirical investigation of attitude theory for tourist destinations: A comparison of visitors and nonvisitors. Journal of Hospitality & Tourism Research, 22 (3), 211-224. https://doi.org/10.1177/ 109634809802200301
  • Bayrak, B. (2019). Fen bilgisi ve biyoloji öğretmen adaylarının çevresel davranışlarının belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Anabilim Dalı, Ankara.
  • Buchta, K. & Skiert, M. (2009). Expectations of tourism and recreation students towards the course of education. Pol. J. Sport Tourism, 16, 251-260. Çalışkan, M. (2002). Yetişkinlerde çevre duyarlılığını etkileyen etmenler: KKTC Lefke örneği. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çeşmeci, N., Çalışkan, N. & Özsoy, A. (2020). Turizm rehberliği öğrencilerinin bireysel kariyer hedefleri ve mesleğe yönelik tutumları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8 (2), 852-869. DOI: 10.21325/jotags.2020.584 Çetin, G., & Kızılırmak, İ. (2012). Türk turizminde kokartlı turist rehberlerinin mevcut durumunun analizi. Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi, 14 (2), 307-318.
  • Hess-Quimbita, G. & Pavel, M. (1996). Assessing an environmental attitude development model: factors ınfluencing the environmental attitudes of college students. Paper presented at the American Education Research Association Conference: April 8-12, 1996, New York. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED394438.pdf
  • Field, A. (2000). Discovering statistics using SPSS for windows. London: Thousand Oaks, Sage Publications.Işıldar, G. (2008). Meslek yüksekokulları boyutunda çevre eğitiminin çevreci yaklaşımlar ve davranışlar üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesi. Türk Egitim Bilimleri Dergisi, 6 (4), 759-778. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/256306
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2012). Günümüzde insan ve insanlar. 13. Basım. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Karakuş, N., S., Ardahanlıoğlu, Z. R., Özer, Ö., & Çınar, İ. (2016). Awareness of vocational school students towards environment and nature conservation. Journal of Human Sciences, 13 (3), 4058-4071. doi:10.14687/ijhs.v13i3.3748
  • Kement, Ü., & Demirci, B. (2017). Ekolojik farkındalığın çevre dostu rekreasyon davranışına etkisi: turizm eğitimi alan öğrenciler üzerine bir araştırma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14 (3), 135-148. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/389132
  • Köroğlu, Ö. (2014). Meslek seçimi ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi: turizm rehberliği öğrencileri üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19 (2), 137-157.
  • Kutay, Y. (2019). Lise öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumları: Kayseri örneği Yayınlamamış Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü. Balıkesir.
  • Odabaşı, Y., & Barış, G. (2016). Tüketici davranışları. İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Odabaşı, Y. & Barış, G. (2002). Tüketici davranışları. İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Pickton, D. & Broderick, A. (2005). Integrated marketing Communications. 2nd Edition. London: Pearson Education Limited.
  • Özoğul, G. (2017). Profesyonel turist rehberlerinin kişilik özellikleri ile mesleki bağlılık arasındaki ilişki üzerine psikolojik sermayenin aracılık etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Aydın.
  • Schultz, P.W., Shriver, C., Tabanico, J. J., & Khazian, A. M. (2004). Implicit connections with nature. Journal of Environmental Psychology, 24 (1), 31-42. https://doi.org/10.1016/S0272-4944(03)00022-7
  • Şama, E. (2003). Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 23 (2), 99-110 .
  • Tabak, G. (2017). Turistlerin çevre dostu tutumlarının çevreye duyarlı turistik ürün satın alma niyeti üzerine etkisi: Nevşehir ilinde bir araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Nevşehir.
  • Triandis, H. C., & Suh, E. M. (2002). Cultural influences on personality. Annual Reviews of Psychology. 53, 133–60.
  • Uzun, N. & Sağlam, N. (2006). Ortaöğretim öğrencileri için çevresel tutum ölçeği geliştirme ve geçerliliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 240-250.
  • Yaşaroğlu, C., & Akdağ, M. (2013). İlköğretim birinci kademe için çevreye yönelik tutum ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 13, 253-275.
  • Zhang, Y., Zhang, H. L., Zhang, J., & Cheng, S. (2014). Predicting residents' proenvironmental behaviors at tourist sites: The role of awareness of disaster's consequences, values, and place attachment. Journal of Environmental Psychology, 40, 131-146. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2014.06.001
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sevda Sahilli Birdir 0000-0002-1568-5837

Gizem Derinalp 0000-0002-9037-2144

Kemal Birdir 0000-0003-1353-3618

Erken Görünüm Tarihi 28 Ekim 2023
Yayımlanma Tarihi 28 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 23 Kasım 2022
Kabul Tarihi 26 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 26 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sahilli Birdir, S., Derinalp, G., & Birdir, K. (2023). Determining The Environmental Attitudes Of Tourist Guide Candidates. Çukurova Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26(2), 145-160. https://doi.org/10.51945/cuiibfd.1209272