Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Perception of the Impact of Advertising Ban on Independent Auditors in Terms of Unfair Competition: A Case Study from Türkiye

Yıl 2024, Cilt: 28 Sayı: 2, 27 - 50, 11.12.2025

Öz

Independent auditors not only fulfill the audit function for businesses but also engage in activities such as providing consultancy, supporting, and contributing to the establishment of internal control and audit systems within the organization. Unfair competition, on the other hand, refers to actions such as defamation, deception, and advertising carried out by professionals in order to get ahead of one another, reach more clients, or earn higher income. These actions can lead to disputes and damages among professionals and between professionals and their clients. The advertising ban has been introduced to prevent such situations, including slandering one another and distorting events, subjects, and services in terms of their nature and quality. Due to the limited number of studies conducted in this field, this study is expected to have a developmental impact on the practices of unfair competition and the advertising ban. The aim of the research is to measure auditors’ level of awareness in order to propose practices that will prevent behaviors that violate the advertising ban and contribute to unfair competition.

Kaynakça

  • Akışık, O. (2005). Profesyonel muhasebecilik mesleğinde reklam faaliyetlerinin mesleki ahlak kuralları içindeki yeri. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (25), 165-172.
  • Arens, A. A., Elder, R. J., & Beasley, M. S. (2017). Auditing and Assurance Services: An Integrated Approach (16th ed.). Pearson.
  • Arslan, Ü., & Kılıç, M., (2020). Muhasebe mesleğinde haksız rekabetin boyutu: Türkiye’de muhasebe meslek mensuplarına yönelik bir araştırma. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 15(1), 205–218.
  • Chaffey, D. (2019). Digital Marketing: Strategy, Implementation and Practice (7th ed.). Pearson Education.
  • Demir, A. (2023). Denetim sektöründe etik dışı rekabetin ekonomik sonuçları. Muhasebe ve Denetim Araştırmaları Dergisi, 25(1), 54–68.
  • Erdemir, N. K., & Kazak, M. (2021). Muhasebe meslek mensuplarının haksız rekabet algıları üzerine Karaman ilinde bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (45), 363-376.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.). Boston: Pearson.
  • Karakaya, G., & Biçer, A. A. (2021). Muhasebe meslek mensuplarının haksız rekabet algılarının analitik hiyerarşi süreci yöntemi ile değerlendirilmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(2), 1149–1158.
  • KGK. (2023). Faaliyet raporu. Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu.
  • Kokina, J., & Davenport, T. H. (2017). The emergence of artificial intelligence: How automation is changing auditing. Journal of Emerging Technologies in Accounting, 14(1), 115–122.
  • Petty, R. D., & Andrews, J. C. (2008). Covert marketing unmasked: A legal and regulatory guide for practices that mask marketing messages. Journal of Public Policy & Marketing, 27(1), 7-18.
  • Ryan, D. (2021). Understanding Digital Marketing: Marketing Strategies for Engaging the Digital Generation. Kogan Page.
  • Sak, E. (2013). Serbest muhasebeci mali müşavirlik ve yeminli mali müşavirlik mesleğinde haksız rekabet olgusu [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Atılım Üniversitesi, Ankara.
  • Sanal, R. (2002). Türkiye'de Yönetsel Denetim ve Devlet Denetleme Kurulu. TODAİE Yayınları. No: 314.
  • Şahin, T. (2022). Bağımsız denetimde makul güvence ilkesi ve uygulama sorunları. Denetim Bilimleri Dergisi, 18(4), 33–47.
  • Tavşancıl, E. (2005). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • TÜRMOB. (2023). Etik İlkeler ve Tanıtım Faaliyetleri Hakkında Rehber. Türkiye Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliği Yayını.
  • Ural, T. & Kırıtoglu, C. (2015). How Do Accountants Perceive the Ban of Advertising in Accounting Profession? A Turkish Experience.

BAĞIMSIZ DENETÇİLERİN REKLAM YASAĞININ HAKSIZ REKABETE ETKİSİNİN ALGILANMASI: BİR TÜRKİYE DENEYİMİ

Yıl 2024, Cilt: 28 Sayı: 2, 27 - 50, 11.12.2025

Öz

Bağımsız denetçiler işletmeler için yalnızca denetim fonksiyonun yerine getirmekle kalmayıp danışmanlık, işletme içi kontrol ve denetim sisteminin oluşumunu sağlamak ve destek olmak gibi faaliyetleri de yerine getirmektedir. Haksız rekabet ise meslek mensuplarının birbirinin önüne geçmek, daha fazla mükellefe ulaşmak veya daha yüksek gelirler elde etmek için yaptığı kötüleme, aldatma, reklam gibi eylemlerdir. Bu eylemler meslek mensuplarının birbiri arasında ve mükellefleri arasında anlaşmazlığa ve zararlara yol açabilmektedir. Reklam yasağı da bu doğrultuda meslek mensuplarının birbirini karalaması, olay, konu ve hizmetlerin nitelik ve kalite bakımından çarpıtılması gibi pek çok olayı engellemek amacıyla getirilmiştir. Bu alanda yapılan çalışma sayısının sınırlı olması sebebiyle yapılan bu çalışmanın haksız rekabet ve reklam yasağı uygulamalarında geliştirici bir etki göstermesi beklenmektedir. Araştırmanın amacı bu etkinin sağlanabilmesi için denetçilerin bilinç düzeyini ölçerek buna bağlı olarak haksız rekabetin ve reklam yasağını delici davranışların önüne geçecek uygulamalar önermektir.

Kaynakça

  • Akışık, O. (2005). Profesyonel muhasebecilik mesleğinde reklam faaliyetlerinin mesleki ahlak kuralları içindeki yeri. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (25), 165-172.
  • Arens, A. A., Elder, R. J., & Beasley, M. S. (2017). Auditing and Assurance Services: An Integrated Approach (16th ed.). Pearson.
  • Arslan, Ü., & Kılıç, M., (2020). Muhasebe mesleğinde haksız rekabetin boyutu: Türkiye’de muhasebe meslek mensuplarına yönelik bir araştırma. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 15(1), 205–218.
  • Chaffey, D. (2019). Digital Marketing: Strategy, Implementation and Practice (7th ed.). Pearson Education.
  • Demir, A. (2023). Denetim sektöründe etik dışı rekabetin ekonomik sonuçları. Muhasebe ve Denetim Araştırmaları Dergisi, 25(1), 54–68.
  • Erdemir, N. K., & Kazak, M. (2021). Muhasebe meslek mensuplarının haksız rekabet algıları üzerine Karaman ilinde bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (45), 363-376.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.). Boston: Pearson.
  • Karakaya, G., & Biçer, A. A. (2021). Muhasebe meslek mensuplarının haksız rekabet algılarının analitik hiyerarşi süreci yöntemi ile değerlendirilmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(2), 1149–1158.
  • KGK. (2023). Faaliyet raporu. Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu.
  • Kokina, J., & Davenport, T. H. (2017). The emergence of artificial intelligence: How automation is changing auditing. Journal of Emerging Technologies in Accounting, 14(1), 115–122.
  • Petty, R. D., & Andrews, J. C. (2008). Covert marketing unmasked: A legal and regulatory guide for practices that mask marketing messages. Journal of Public Policy & Marketing, 27(1), 7-18.
  • Ryan, D. (2021). Understanding Digital Marketing: Marketing Strategies for Engaging the Digital Generation. Kogan Page.
  • Sak, E. (2013). Serbest muhasebeci mali müşavirlik ve yeminli mali müşavirlik mesleğinde haksız rekabet olgusu [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Atılım Üniversitesi, Ankara.
  • Sanal, R. (2002). Türkiye'de Yönetsel Denetim ve Devlet Denetleme Kurulu. TODAİE Yayınları. No: 314.
  • Şahin, T. (2022). Bağımsız denetimde makul güvence ilkesi ve uygulama sorunları. Denetim Bilimleri Dergisi, 18(4), 33–47.
  • Tavşancıl, E. (2005). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • TÜRMOB. (2023). Etik İlkeler ve Tanıtım Faaliyetleri Hakkında Rehber. Türkiye Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliği Yayını.
  • Ural, T. & Kırıtoglu, C. (2015). How Do Accountants Perceive the Ban of Advertising in Accounting Profession? A Turkish Experience.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi Teorisi (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kuddusi Kahveci 0009-0004-1918-7175

Cenk Kırıtoglu 0000-0001-6394-5413

Yayımlanma Tarihi 11 Aralık 2025
Gönderilme Tarihi 24 Eylül 2025
Kabul Tarihi 9 Kasım 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 28 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kahveci, K., & Kırıtoglu, C. (2025). BAĞIMSIZ DENETÇİLERİN REKLAM YASAĞININ HAKSIZ REKABETE ETKİSİNİN ALGILANMASI: BİR TÜRKİYE DENEYİMİ. Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 28(2), 27-50.