Independent auditors not only fulfill the audit function for businesses but also engage in activities such as providing consultancy, supporting, and contributing to the establishment of internal control and audit systems within the organization. Unfair competition, on the other hand, refers to actions such as defamation, deception, and advertising carried out by professionals in order to get ahead of one another, reach more clients, or earn higher income. These actions can lead to disputes and damages among professionals and between professionals and their clients. The advertising ban has been introduced to prevent such situations, including slandering one another and distorting events, subjects, and services in terms of their nature and quality. Due to the limited number of studies conducted in this field, this study is expected to have a developmental impact on the practices of unfair competition and the advertising ban. The aim of the research is to measure auditors’ level of awareness in order to propose practices that will prevent behaviors that violate the advertising ban and contribute to unfair competition.
Bağımsız denetçiler işletmeler için yalnızca denetim fonksiyonun yerine getirmekle kalmayıp danışmanlık, işletme içi kontrol ve denetim sisteminin oluşumunu sağlamak ve destek olmak gibi faaliyetleri de yerine getirmektedir. Haksız rekabet ise meslek mensuplarının birbirinin önüne geçmek, daha fazla mükellefe ulaşmak veya daha yüksek gelirler elde etmek için yaptığı kötüleme, aldatma, reklam gibi eylemlerdir. Bu eylemler meslek mensuplarının birbiri arasında ve mükellefleri arasında anlaşmazlığa ve zararlara yol açabilmektedir. Reklam yasağı da bu doğrultuda meslek mensuplarının birbirini karalaması, olay, konu ve hizmetlerin nitelik ve kalite bakımından çarpıtılması gibi pek çok olayı engellemek amacıyla getirilmiştir. Bu alanda yapılan çalışma sayısının sınırlı olması sebebiyle yapılan bu çalışmanın haksız rekabet ve reklam yasağı uygulamalarında geliştirici bir etki göstermesi beklenmektedir. Araştırmanın amacı bu etkinin sağlanabilmesi için denetçilerin bilinç düzeyini ölçerek buna bağlı olarak haksız rekabetin ve reklam yasağını delici davranışların önüne geçecek uygulamalar önermektir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Ekonomi Teorisi (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 11 Aralık 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 24 Eylül 2025 |
| Kabul Tarihi | 9 Kasım 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 28 Sayı: 2 |