BibTex RIS Kaynak Göster

İrşâdü’l-Akli’s-Selim’in Tefsir Geleneğindeki Konumu

Yıl 2016, Cilt: 16 Sayı: 1, 83 - 118, 25.10.2016

Öz

Bu makale içerik itibarıyla tefsir tarihi ve yazımıyla doğrudan ilgilidir. Özel olarak Ebussuûd tefsiri genel olarak Osmanlı müfessirlerine dair akademik çalışmalar ekseriyetle önyargılıdır. Zira modern tefsir tarihi paradigması selefîdir. Söz konusu edebiyatı ya görmezlikten gelmiş ya da birbirini tekrar eden haşiye türü metinler olarak algılamıştır. Miladi XII ve XIII. asırlardan itibaren İslam coğrafyasında eğitim sistemi medreselerin inşasıyla kurumsallaşmış ve kısmen de devletleşmiştir. Diğer bir ifadeyle dini ilimler medreselerde belirli bir müfredat ve mezhep anlayışına bağlı olarak dil eksenli tedris edilmeye başlanmıştır. Bu eğitim sistemine paralel olarak bir tefsir kitabiyatı da oluşmuştur. Bunlar bir ilimde var olduğu kabul edilen iktisar, iktisad ve istiksâ mertebelerine göre farklı hacimlerde telif edilen eserlerdir. Ebussuûd tefsiri medreselerde tercih edilen iktisad (orta büyüklükte) tefsirlerden ziyade istiksâ (detaylı ve geniş) tefsirler kategorisindedir. Özelde Ebusssuûd genelde Osmanlı tefsir geleneğini besleyen iki ana ilim damarı vardır. Bunlardan birincisi Salebî ve Nişabur tefsir hareketi, diğeri ise Zemahşerî ve belağî-beyanî tefsir hareketidir. Her ne kadar modern dönem tefsir tarihi yazarları tarafından Salebî dışlansa da klasik dönem tefsir geleneğinin merkezinde Salebî vardır. Yine Mutezilî olması sebebiyle önyargıyla okunan Zemahşerî de medrese modeli tefsirlerin ana kaynağıdır.

Yıl 2016, Cilt: 16 Sayı: 1, 83 - 118, 25.10.2016

Öz

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yunus Ekin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 25 Ekim 2016
Gönderilme Tarihi 30 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 16 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ekin, Y. (2016). İrşâdü’l-Akli’s-Selim’in Tefsir Geleneğindeki Konumu. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), 16(1), 83-118.
AMA Ekin Y. İrşâdü’l-Akli’s-Selim’in Tefsir Geleneğindeki Konumu. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). Haziran 2016;16(1):83-118.
Chicago Ekin, Yunus. “İrşâdü’l-Akli’s-Selim’in Tefsir Geleneğindeki Konumu”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 16, sy. 1 (Haziran 2016): 83-118.
EndNote Ekin Y (01 Haziran 2016) İrşâdü’l-Akli’s-Selim’in Tefsir Geleneğindeki Konumu. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 16 1 83–118.
IEEE Y. Ekin, “İrşâdü’l-Akli’s-Selim’in Tefsir Geleneğindeki Konumu”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), c. 16, sy. 1, ss. 83–118, 2016.
ISNAD Ekin, Yunus. “İrşâdü’l-Akli’s-Selim’in Tefsir Geleneğindeki Konumu”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 16/1 (Haziran 2016), 83-118.
JAMA Ekin Y. İrşâdü’l-Akli’s-Selim’in Tefsir Geleneğindeki Konumu. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). 2016;16:83–118.
MLA Ekin, Yunus. “İrşâdü’l-Akli’s-Selim’in Tefsir Geleneğindeki Konumu”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), c. 16, sy. 1, 2016, ss. 83-118.
Vancouver Ekin Y. İrşâdü’l-Akli’s-Selim’in Tefsir Geleneğindeki Konumu. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). 2016;16(1):83-118.

Correspondence Address
Cukurova University, Faculty of Theology, Balcali Campus, 01330, Saricam/Adana.