Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İşârî Te’vil ve Kuşeyrî’nin Cihad ve Kıtal Ayetlerini Yorumlama Yöntemi

Yıl 2017, Cilt: 17 Sayı: 1, 119 - 155, 30.06.2017
https://doi.org/10.30627/cuilah.326157

Öz

İslam tarihinde ortaya çıkan Kur’an’ı yorumlama
çabalarından biri de işârî/irfânî te’vil anlayışıdır. Sûfîler kendi
anlayışlarının Kur’an’dan kaynaklandığını açıklamak ve görüşlerini ayetlerle
temellendirerek insanlara ulaştırmak için işârî tarzda eserler telif
etmişlerdir. Sûfîlerin bu anlayışında ayetlerin zâhirî anlamları gözetilmekle
birlikte kalplerine doğan işâret ve ilhamlar da te’vilin rotasını
belirlemiştir. Bu eserler son dönemlerde her ne kadar işârî tefsir olarak
tanımlanmakla birlikte sûfîler eserlerini tefsir olarak değil, hakâik, letâif,
keşf gibi kendi irfânî te’vil tarzlarına göre isimlendirmişlerdir. Bu eserlerin
en meşhurlarından biri de Kuşeyrî’nin Letâifu’l-İşârât isimli kitabıdır.
Kuşeyrî bu eserinde cihad ve kıtalle ilgili ayetleri genel olarak zâhirî
anlamlarına ve tarihî bağlamlarına uygun olarak açıklamakla birlikte birçok
ayeti de işârî tarzda te’vil etmiştir. Sûfîler, insanın en büyük düşmanı kendi
içindeki nefsi olduğundan hareketle cihadı büyük cihad, düşmanla yapılan cihadı
ise küçük cihad olarak isimlendirdikleri için Kuşeyrî’nin te’villerinde de
nefisle cihad konusu öne çıkmıştır. Kuşeyrî ayetleri yorumlarken sûfî düşünceye
ait kalp, nefs ve sır gibi kavramlara da yer vermiştir.

Kaynakça

  • Abdulbâkî, Muhammed Fuad, el-Mu‘cemu’l-Müfehres li Elfâzi’l-Kur’âni’l-Kerîm, Matbatu Daru’l-Kütübi’l-Mısriyye, Kahire, 1364.
  • Aclûnî, Ebü’l-Fidâ İsmail b. Muhammed Keşfü’l-Hafâ ve Müzîlü’l-İlbâs, nşr. Husâmu’d-Din el-Kudsî, Mektebetu’l-Kudsî, Kahire, 1351.
  • Ateş, Süleyman, İşârî Tefsir Okulu, Yeni Ufuklar Neşriyat, II. Baskı, İstanbul, 1998.
  • Ay, Mahmut, “İşari Tefsiri Yeniden Düşünmek”, İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2011, 24, 103-148.
  • Bezzâr, Ahmed b. İbrâhîm, Müsnedü’l-Bezzâr, thk. Mahfûzurrahmân Zeynullah, Âdil b. Sa‘d, Mektebetü’l-Ulûm ve’l-Hikem, Medine 1988-2009.
  • Câbirî, Muhammed Âbid, Arap–İslam Kültürünün Akıl Yapısı, Kitabevi, çev. Burhan Köroğlu ve diğerleri, İstanbul, 1999.
  • Cerrahoğlu, İsmail, Tefsir Tarihi, Fecr Yayınevi, Ankara, 1996.
  • Cevherî, Ebû Nasr İsmâîl b. Hammâd. es-Sıhâh, nşr. Ahmed Abdülkâdir Atâ, Dâru’l-İlm li’l-Melâyîn, Üçüncü Baskı, Beyrut 1984.
  • Dıhlevî, Şah Veliyyullah, el-Feyzu’l-Kebîr fî Usûli’t-Tefsîr, Tefsir Usulü, Ankara, 2015.
  • Fîruzabâdî, Mecduddin Muhammed b. Ya‘kub, Besâiru Zevi’t-Temyîz fî Letâi-fi’l-Kitâbi’l-Azîz, thk. Muhammed Ali en-Neccâr, Beyrut, Mektebetu’l-İlmiyye, trs.
  • Halebî, Ahmed b. Yûsuf b. Abduddâim es-Semin, Umdetu’l Huffâz fî Tefsîri Eşrâfi’l-Elfâz, thk. Muhammed Bâsil Uyûnu’s-Sûd, Beyrut, Dâru’l-Kütübü’l-İlmiyye, 1996.
Yıl 2017, Cilt: 17 Sayı: 1, 119 - 155, 30.06.2017
https://doi.org/10.30627/cuilah.326157

Öz

Kaynakça

  • Abdulbâkî, Muhammed Fuad, el-Mu‘cemu’l-Müfehres li Elfâzi’l-Kur’âni’l-Kerîm, Matbatu Daru’l-Kütübi’l-Mısriyye, Kahire, 1364.
  • Aclûnî, Ebü’l-Fidâ İsmail b. Muhammed Keşfü’l-Hafâ ve Müzîlü’l-İlbâs, nşr. Husâmu’d-Din el-Kudsî, Mektebetu’l-Kudsî, Kahire, 1351.
  • Ateş, Süleyman, İşârî Tefsir Okulu, Yeni Ufuklar Neşriyat, II. Baskı, İstanbul, 1998.
  • Ay, Mahmut, “İşari Tefsiri Yeniden Düşünmek”, İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2011, 24, 103-148.
  • Bezzâr, Ahmed b. İbrâhîm, Müsnedü’l-Bezzâr, thk. Mahfûzurrahmân Zeynullah, Âdil b. Sa‘d, Mektebetü’l-Ulûm ve’l-Hikem, Medine 1988-2009.
  • Câbirî, Muhammed Âbid, Arap–İslam Kültürünün Akıl Yapısı, Kitabevi, çev. Burhan Köroğlu ve diğerleri, İstanbul, 1999.
  • Cerrahoğlu, İsmail, Tefsir Tarihi, Fecr Yayınevi, Ankara, 1996.
  • Cevherî, Ebû Nasr İsmâîl b. Hammâd. es-Sıhâh, nşr. Ahmed Abdülkâdir Atâ, Dâru’l-İlm li’l-Melâyîn, Üçüncü Baskı, Beyrut 1984.
  • Dıhlevî, Şah Veliyyullah, el-Feyzu’l-Kebîr fî Usûli’t-Tefsîr, Tefsir Usulü, Ankara, 2015.
  • Fîruzabâdî, Mecduddin Muhammed b. Ya‘kub, Besâiru Zevi’t-Temyîz fî Letâi-fi’l-Kitâbi’l-Azîz, thk. Muhammed Ali en-Neccâr, Beyrut, Mektebetu’l-İlmiyye, trs.
  • Halebî, Ahmed b. Yûsuf b. Abduddâim es-Semin, Umdetu’l Huffâz fî Tefsîri Eşrâfi’l-Elfâz, thk. Muhammed Bâsil Uyûnu’s-Sûd, Beyrut, Dâru’l-Kütübü’l-İlmiyye, 1996.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sami Kılınçlı

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 4 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 17 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kılınçlı, S. (2017). İşârî Te’vil ve Kuşeyrî’nin Cihad ve Kıtal Ayetlerini Yorumlama Yöntemi. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), 17(1), 119-155. https://doi.org/10.30627/cuilah.326157
AMA Kılınçlı S. İşârî Te’vil ve Kuşeyrî’nin Cihad ve Kıtal Ayetlerini Yorumlama Yöntemi. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). Haziran 2017;17(1):119-155. doi:10.30627/cuilah.326157
Chicago Kılınçlı, Sami. “İşârî Te’vil Ve Kuşeyrî’nin Cihad Ve Kıtal Ayetlerini Yorumlama Yöntemi”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 17, sy. 1 (Haziran 2017): 119-55. https://doi.org/10.30627/cuilah.326157.
EndNote Kılınçlı S (01 Haziran 2017) İşârî Te’vil ve Kuşeyrî’nin Cihad ve Kıtal Ayetlerini Yorumlama Yöntemi. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 17 1 119–155.
IEEE S. Kılınçlı, “İşârî Te’vil ve Kuşeyrî’nin Cihad ve Kıtal Ayetlerini Yorumlama Yöntemi”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), c. 17, sy. 1, ss. 119–155, 2017, doi: 10.30627/cuilah.326157.
ISNAD Kılınçlı, Sami. “İşârî Te’vil Ve Kuşeyrî’nin Cihad Ve Kıtal Ayetlerini Yorumlama Yöntemi”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 17/1 (Haziran 2017), 119-155. https://doi.org/10.30627/cuilah.326157.
JAMA Kılınçlı S. İşârî Te’vil ve Kuşeyrî’nin Cihad ve Kıtal Ayetlerini Yorumlama Yöntemi. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). 2017;17:119–155.
MLA Kılınçlı, Sami. “İşârî Te’vil Ve Kuşeyrî’nin Cihad Ve Kıtal Ayetlerini Yorumlama Yöntemi”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), c. 17, sy. 1, 2017, ss. 119-55, doi:10.30627/cuilah.326157.
Vancouver Kılınçlı S. İşârî Te’vil ve Kuşeyrî’nin Cihad ve Kıtal Ayetlerini Yorumlama Yöntemi. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). 2017;17(1):119-55.

Correspondence Address
Cukurova University, Faculty of Theology, Balcali Campus, 01330, Saricam/Adana.