Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaöğretim Öğrencilerinin Tahripçi Davranışlarda Bulunma ile Dindarlık Düzeyleri Arasındaki İlişki

Yıl 2017, Cilt: 17 Sayı: 2, 1 - 18, 29.12.2017

Öz

Bu
araştırmanın amacı, ortaöğretim düzeyinde eğitim-öğretim gören öğrencilerin
dindarlık ve tahripçilik düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemek ve bunu bazı
değişkenler açısından incelemektir. Genel tarama modelinde olan bu araştırmanın
verileri,  Ergen Tahripçilik Ölçeği,
Dinsel Yaşayış Ölçeği ve geliştirilen Kişisel Bilgi Formu ile elde edilmiştir.
Öğrencilerin dindarlık ve tahripçilik düzeyleri ile ilgili bulgular,  Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu, tek
yönlü varyans analizi ve basit regresyon analizi kullanılarak elde edilmiştir.
Araştırmanın örneklemini, Şanlıurfa/Siverek ilçesinin genel liselerinde okuyan
ve basit tesadüfî yolla seçilen 400 öğrenci oluşturmaktadır. Bunların  %66'sı (264) kız, %34'ü (136) ise erkektir.  Ortaöğretim öğrencileri için, din-önem düşüncesi,
öznel dindarlık algısı ve okul türü değişkeni öğrencilerin tahripçilik
davranışlarına göre anlamlı bir farklılık göstermiştir. Dindarlığın ahlak
boyutu ile tahripçilik arasındaki ilişkiye bakıldığında, ahlak boyutu
tahripçilik puanlarındaki varyansın %5’ini açıklamaktadır. Genel dinsel yaşayış
ile tahripçilik arasındaki korelasyonun düşük düzeyde negatif olduğu ve genel
dinsel yaşayış ile tahripçilik arasında anlamlı bir ilişkinin bulunduğu
sonucuna ulaşılmıştır (r= -.14 p< .01).

Kaynakça

  • Albayrak, K. (2010). Semavi dinlerde barış ve şiddet ikilemi. Ankara: Sarkaç Yayınları.
  • Allport, G. W. (2014). Birey ve dini (Bilal Sambur, Çev.). Ankara: Elis Yayınları.
  • Almeida, A. M., Neto, F. L. ve Koenig, H. G. (2006). Religiousness and mental health: A review. Journal of Rev Bras Psiquiatr, 28 (3), 242-250.
  • Ardila-Rey, A., Killen, M., Brenick, A. (2009). Moral reasoning in violent con-texts: displaced and non-displaced Colombian children’s evaluations of moral transgressions, retaliation, and reconciliation. Social Deve-lopment, 18 (1), 181-209.
  • Beckwith, H. D. & Morrow, A. (2005). Sexual attitudes of college students: the impact of religiosity and spirituality. College Student Journal.
  • Botton, A. (2011). Ateistler için din (Ayşe Ece, Çev.). İstanbul: Sel Yayınları.
Yıl 2017, Cilt: 17 Sayı: 2, 1 - 18, 29.12.2017

Öz

Kaynakça

  • Albayrak, K. (2010). Semavi dinlerde barış ve şiddet ikilemi. Ankara: Sarkaç Yayınları.
  • Allport, G. W. (2014). Birey ve dini (Bilal Sambur, Çev.). Ankara: Elis Yayınları.
  • Almeida, A. M., Neto, F. L. ve Koenig, H. G. (2006). Religiousness and mental health: A review. Journal of Rev Bras Psiquiatr, 28 (3), 242-250.
  • Ardila-Rey, A., Killen, M., Brenick, A. (2009). Moral reasoning in violent con-texts: displaced and non-displaced Colombian children’s evaluations of moral transgressions, retaliation, and reconciliation. Social Deve-lopment, 18 (1), 181-209.
  • Beckwith, H. D. & Morrow, A. (2005). Sexual attitudes of college students: the impact of religiosity and spirituality. College Student Journal.
  • Botton, A. (2011). Ateistler için din (Ayşe Ece, Çev.). İstanbul: Sel Yayınları.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan Kayıklık 0000-0003-1755-5398

Mehmet Emin Kalgı 0000-0001-6999-5059

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 13 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 17 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kayıklık, H., & Kalgı, M. E. (2017). Ortaöğretim Öğrencilerinin Tahripçi Davranışlarda Bulunma ile Dindarlık Düzeyleri Arasındaki İlişki. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), 17(2), 1-18.
AMA Kayıklık H, Kalgı ME. Ortaöğretim Öğrencilerinin Tahripçi Davranışlarda Bulunma ile Dindarlık Düzeyleri Arasındaki İlişki. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). Aralık 2017;17(2):1-18.
Chicago Kayıklık, Hasan, ve Mehmet Emin Kalgı. “Ortaöğretim Öğrencilerinin Tahripçi Davranışlarda Bulunma Ile Dindarlık Düzeyleri Arasındaki İlişki”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 17, sy. 2 (Aralık 2017): 1-18.
EndNote Kayıklık H, Kalgı ME (01 Aralık 2017) Ortaöğretim Öğrencilerinin Tahripçi Davranışlarda Bulunma ile Dindarlık Düzeyleri Arasındaki İlişki. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 17 2 1–18.
IEEE H. Kayıklık ve M. E. Kalgı, “Ortaöğretim Öğrencilerinin Tahripçi Davranışlarda Bulunma ile Dindarlık Düzeyleri Arasındaki İlişki”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), c. 17, sy. 2, ss. 1–18, 2017.
ISNAD Kayıklık, Hasan - Kalgı, Mehmet Emin. “Ortaöğretim Öğrencilerinin Tahripçi Davranışlarda Bulunma Ile Dindarlık Düzeyleri Arasındaki İlişki”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 17/2 (Aralık 2017), 1-18.
JAMA Kayıklık H, Kalgı ME. Ortaöğretim Öğrencilerinin Tahripçi Davranışlarda Bulunma ile Dindarlık Düzeyleri Arasındaki İlişki. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). 2017;17:1–18.
MLA Kayıklık, Hasan ve Mehmet Emin Kalgı. “Ortaöğretim Öğrencilerinin Tahripçi Davranışlarda Bulunma Ile Dindarlık Düzeyleri Arasındaki İlişki”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), c. 17, sy. 2, 2017, ss. 1-18.
Vancouver Kayıklık H, Kalgı ME. Ortaöğretim Öğrencilerinin Tahripçi Davranışlarda Bulunma ile Dindarlık Düzeyleri Arasındaki İlişki. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). 2017;17(2):1-18.

Correspondence Address
Cukurova University, Faculty of Theology, Balcali Campus, 01330, Saricam/Adana.