The mushafs, written and reproduced by ʿUt̲h̲mān b. ‘Affān without “ḥarakāt” (Arabic diacritics), were sent to different Islamic towns and regions by the people who would teach their qirā‘āt. The Recitations/qirā‘āts, articulating the calligraphic script (mushafs), have caused disputes among Muslims from the early period onwards. One of these disagreements have involved interpretations and discussions about “whether the Qur‘ān and its qirā‘āts/recitations are separate from each other or represent the same truth.” From the beginning of revelation, the mushafs have been conveyed orally and in written form. Qur‘ān’s the oral transmission has represented the “fem-i muhsin (excellent pronunciation)” and the qirā‘āt, and the written transmission has represented the spelling of the mushaf and its illustration (format). These two modes of transmission of the Qur‘ān have led to some disagreements and disputes among Islamic scholars that “the Qur‘ān and the qirā‘āt are two separate or the same truths.” This situation has been an issue that needs to be investigated, delucidated, and analyzed. This fundamental issue of the study of qirā‘āt is discussed in the contexts of conceptual definition, some narrations, some issues related to qirā‘āt, and the criteria for its authenticity.
Hz. Osman tarafından noktasız ve harekesiz olarak yazılan ve çoğaltılan mushaflar, kıraatini öğretecek kişilerle birlikte değişik İslâm beldelerine gönderilmiştir. İskelet hat ile yazılan resm-i mushafların seslendirmesi olan kıraatler, ilk dönemden itibaren Müslümanlar arasında birtakım ihtilafların ortaya çıkmasına neden olmuştur. Bu ihtilaflardan birini de “Kur’an ve kıraatlerin birbirinden ayrı veya aynı hakikat oluşu” hakkındaki yorumlar ve tartışmalar oluşturmuştur. Mushaflar, vahyin başlangıcından itibaren “sözlü” ve “yazılı” olarak, bu iki özellikle birlikte nakledilmiştir. Kur’an’ın şifahî nakli, fem-i muhsini ve kıraatleri, kitâbî olarak rivayeti ise mushaf imlâsını ve resmini temsil etmiştir. Kur’an’ın bu iki nakil şekli, İslâm âlimleri arasında “Kur’an ve kıraatlerin birbirinden ayrı veya aynı iki hakikat olduğu” yönünde bazı görüş ayrılıkları ve ihtilaflarına yol açmıştır. Bu durum da araştırılması, incelenmesi ve tahlil edilmesi gereken bir mesele olmuştur. Kıraat ilminin bu temel meselesi; kavramsal tanım, bazı rivayetler, kıraatler ile ilgili bazı meseleler ve kıraatlerin sıhhat kriterleri bağlamında ele alınmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kuran-ı Kerim Okuma ve Kıraat |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 7 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 14 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 24 Sayı: 2 |
Correspondence Address
Cukurova University, Faculty of Theology, Balcali Campus, 01330, Saricam/Adana.