With the exception of Ibn Shubruma, Osman al-Batti and Abu Bakr al-Asam, the vast majority of Islamic jurists have permitted the marriage of minors by their legal guardians. It is seen that the jurists have taken some verses from the Quran as references in reaching this conclusion. Furthermore, some deductions have been made regarding this issue, references have been made to some narrations, particularly to the marriage of Hz. Aisha at a young age, and it has been mentioned that there is a scholarly consensus (ijma) on the issue. It has also been stated that this decision was reached through analogy regarding the issue, and that public interest played an important role in this conclusion. This situation has brought about many social, legal and psychological problems in practice. Indeed, the 1917 Ottoman Family Law decree unequivocally prohibited the marriage of minors in Ottoman society. This issue maintains its contemporary relevance, and while some conservative circles tend to marry minors, they state that this is legitimate, citing this established opinion in tradition. In drawing this inference, the question of whether the marriages mentioned in ancient Muslim societies remained as contractual agreements or whether they included a promise until a certain age was not even considered. Instead, they were accepted as a de facto situation that directly allowed the marriage to take place. Following the criticisms from opposing viewpoints, proponents of this perspective sought justification from the Quran and the Sunnah for the legitimacy of such marriages, even resorting to citing verses that were not directly related to the subject. The issue has sometimes moved away from scientific grounds and escalated to the point of insult directed toward Muslims and Islam by some abusive groups both in visual and social media platforms. Given the sensitivity of the subject, this study examines the Quranic verses presented as evidence in support of the permissibility of minor marriages. These evidentiary claims were assessed, and it was discussed whether this ruling could come from the Quran or not.
Islamic law marriage of minors parental permission puberty maturity
Küçüklerin velileri tarafından evlendirilmesine İbn Şübrüme, Osman el-Bettî ve Ebû Bekr el-Esam hariç İslam hukukçularının büyük çoğunluğu tarafından cevaz verilmiştir. Bu hükme varırken fakihlerin Kur’an-ı Kerim’den bazı âyetleri referans aldıkları görülür. Yine bu konu ile ilgili olarak bir kısım istidlaller yapılmış, Hz. Âişe'nin küçük yaşta evlendirilmesi başta olmak üzere birtakım rivayetlere atıflarda bulunulmuş ve bu konuda icmâ olduğundan bahsedilmiştir. Yine konuyla ilgili olarak kıyas yoluyla da bu hükme ulaşıldığı belirtilmiş ayrıca kamu yararının da bu sonuçta etkili oluğu belirtilmiştir. Bu durum uygulamada sosyal, hukuki ve psikolojik birçok sorunları da beraberinde getirmiştir. Nitekim 1917 tarihli Osmanlı Aile Hukuku Kararnamesi ile Osmanlı toplumunda küçüklerin evlendirilmesi kesin olarak yasaklanmıştır. Günümüzde de mesele güncelliğini korumakta olup bazı muhafazakâr çevreler küçükleri evlendirme eğiliminde bulunurken gelenekteki bu yerleşik kanaati referans alarak bunun meşru olduğunu belirtmektedirler. Onlar bu çıkarımda bulunulurken eski Müslüman toplumlarda zikri geçen evliliklerin evlilik akdi olarak mı kaldığı ya da belli bir yaşa kadar vaadi mi içerdiği bile sorgulanmamış ve doğrudan zifafın gerçekleşmesine imkân veren fiili bir durum olarak kabul edilmiştir. Daha sonra da karşı görüşlerin eleştirilerine muhatap kalınınca bu görüş mensupları tarafından Kur’an ve Sünnet’ten bu tür evliliklerin meşruiyetine delil aranmış öyle ki konuyla doğrudan ilgili olmayan ayetler bile delil gösterilmiştir. Konu zaman zaman ilmi zeminden uzaklaşarak bazı istismarcı kesimler tarafından gerek görsel medyada gerekse sosyal medyada Müslümanlara ve İslam’a hakaret boyutuna kadar ulaşmıştır. Konunun hassasiyeti nedeniyle çalışmada, bu meseldeki hükümle ilgili delil gösterilen ayetler incelenmiş ve söz konusu deliller değerlendirmeye tabi tutulmuş olup bu hükmün Kur'ân'dan çıkıp çıkmayacağı tartışılmıştır
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | İslam Hukuku |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 7 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 24 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 25 Sayı: 1 |