Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mekânların Covid-19 Skorlarının Araştırılması: Mimarlık Fakültesi Stüdyoları Üzerinden Bir İnceleme

Yıl 2022, , 1005 - 1016, 30.12.2022
https://doi.org/10.21605/cukurovaumfd.1230923

Öz

2019 yılının sonlarına doğru ortaya çıkan Covid-19 virüsü, kısa bir süre içinde tüm dünyayı etkisi altına almış olup, Dünya Sağlık Örgütü tarafından ‘pandemi’ ilan edilmiştir. Covid-19 salgını ile mücadele sürecinde, hastalığın yayılabileceği koşulları azaltan yeni bina düzenlemeleri düşünülmeye başlanmıştır. Bu güvenlik önlemleri arasında maske zorunluluğu, havalandırma sistemlerinin yeniden tasarımı ve sosyal mesafe politikaları yer almaktadır. Yüz yüze eğitime başlayan okullarda dersliklerin sosyal mesafeyi göz önünde bulundurularak yeniden kullanım değerlendirilmesi gibi bazı değişimlere ihtiyaç duyulduğu görülmüştür. Pandemi öncesinde belirli standartlar çerçevesinde oluşturulmuş mekânların, normalleşme ile başlayan süreçle birlikte kapasitelerinin tekrar değerlendirilmesi zorunlu hale gelmiştir. Bu çalışmada, normalleşme sürecinde yüz yüze eğitimin başlaması kararı üzerine, dersliklerin kullanım kapasiteleri değerlendirilerek sürecin daha güvenilir ilerlemesi hedeflenmektedir. Mekânların kullanım kapasitelerini ölçmek için, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi stüdyoları seçilmiştir. Seçilen stüdyolar Autodesk Revit programı ile modellenmiştir. Eklenti olarak çalışan ve bina performans analizleri yapmaya imkan sağlayan Cove.tool uygulaması kullanılarak Covid-19 güvenlik skorları ve mekan kullanım kapasiteleri hesaplanmıştır. Sonuç olarak, öğrencilerin yüz yüze eğitime sağlıklı devam edebilmeleri için stüdyolarda uygun sosyal mesafede bulunabilecek optimum öğrenci sayısı önerilmiştir.

Kaynakça

  • ⦁ Arslan, İ., 2020. Küresel Bir Tehdit (COVID-19 Salgını) ve Değişime Yolculuk. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 1-36.
  • ⦁ World Health Organization (WHO)., 2021. An update on SARS-CoV-2 virus mutations & variants. The Latest on the Covid-19 Global Situation & The Emergence of New Mutations & Variants, Ankara, https://www.who.int/docs/ defaultsource/coronaviruse/risk-comms-updates/update47-sars-cov-2-variants.pdf? sfvrsn=f2180835_4. Erişim Tarihi: 03.03.2021
  • ⦁ Bozkurt, A., 2020. Koronavirüs (Covid-19) Pandemi Süreci ve Pandemi Sonrası Dünyada Eğitime Yönelik Değerlendirmeler: Yeni Normal ve Yeni Eğitim Paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • ⦁ Üstün, Ç., Özçiftçi, S., 2020. COVID-19 Pandemisinin Sosyal Yaşam ve Etik Düzlem Üzerine Etkileri: Bir Değerlendirme Çalışması. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi, 25 (Special Issue on COVID 19), 142-153.
  • ⦁ UNICEF (United Nations International Children's Emergency Fund)., 2021. Salgın Sınıfı, Ankara. https://www.unicef.org/turkey/ bas%C4%B1n-b%C3%BCltenleri/unicef-diyor-ki-covid-19-nedeniyle-d%C3%BCnya-genelinde-168-milyondan-fazla-%C3%A7ocu %C4%9 Fun. Erişim Tarihi: 03.03.2021
  • ⦁ Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E., Şahin, E., 2020. Koronavirüs (Covid-19) Pandemi Sürecinin Getirisi Olan Uzaktan Eğitimin Etkililiği Üzerine Bir Çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 179-209.
  • ⦁ Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., Bond, A., 2020. The Difference between Emergency Remote Teaching and Online Learning, Ankara. https://er.educause.edu/ articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remoteteaching-and-online-learning. Erişim Tarihi: 03.03.2021
  • ⦁ Salama, A.M., Crosbie, M.J., 2020. Educating Architects in a Post-pandemic World. Common Edge, Ankara, https://commonedge.org/ educating-architects-in-a-post-pandemic-world/, Erişim Tarihi: 03.03.2021
  • ⦁ Archinect, 2020a. Institutional Responses to COVID-19. https://archinect.com/features/ article/150193798/school-of-architecture-deans.voiceinstitutional-responses-to-the-covid-19-crisis-part-i Erişim Tarihi: 3 Mart 2021, Ankara.
  • ⦁ Grover, R., Wright, A., 2020. National Design Studio Survey: Initial Results. Report, UK: University of Bath. https://researchportal. bath.ac.uk/en/publications/national-design-studio-survey-initial-results. Erişim Tarihi: 5 Mart 2021.
  • ⦁ Bala, H. A., 2020. Dijital Devrim -Covid19 Eşiğinde- Mimarlık Söyleşileri: Farklı Mimarlık Okullarından Eğitmen Deneyimleri. https://www.arkitera.com/soylesi/dijital-devrim-covid19-esiginde-mimarlik-soylesileri-farkli-mimarlik-okullarindan-egitmen-deneyimleri/. Erişim Tarihi: 6 Mart 2021.
  • ⦁ Dostoğlu N., 2020. Karantina Sonrasında Mimarlık Eğitimine ve Mimarlığa İlişkin Düşünceler. Mimarlık, 414, 19.
  • ⦁ Kasalı, A., Doğan, F. ve Akış, T., 2020. Afet Nimet midir? Uzaktan Eğitime dair Notlar. Mimarlık, 414, 24-27.
  • ⦁ Koçak Tufan, Z., Hasançebi, O., Çelik, G. E., İlhan, M. N., Çakır, B., Kayaaslan, B., 2020. Küresel Salgın Bağlamında Yükseköğretim Kurumlarında Sağlık ve Temiz Ortamların Geliştirilmesi Kılavuzu. https://www.yok.gov. tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2020/yuksekogretim-kurumlarinda-saglikli-ve-temiz-ortamlarin-gelistirilmesi-kilavuzu.pdf. Erişim tarihi: 7 Mart 2021.
  • ⦁ COVID-Ready Office Design: Retrofitting Buildings with Social Distancing in Mind. ArchDaily. https://www.archdaily.com/957437 /covid-ready-office-design-retrofitting-buildings-with-social-distancing-in-mind. Erişim Tarihi: 4 Ocak 2022.
  • ⦁ Aguirre, M., 2020. COVID Occupancy Assessment. Cove.tool Help Center. http://help.covetool.com/en/articles/4295290-covid-occupancy-assessment. Erişim tarihi: 6 Mart 2021.

Research of Covid-19 Scores of Places: A Review Through Educational

Yıl 2022, , 1005 - 1016, 30.12.2022
https://doi.org/10.21605/cukurovaumfd.1230923

Öz

The Covid-19 virus, which emerged in late 2019, has soon taken over the world and has been declared
‘pandemic’ by the World Health Organization. In the process of fighting the Covid-19 outbreak, new building arrangements have been introduced to reduce the conditions of the disease. These safety measures include mask requirement, redesign of ventilation systems and social distance policies. In schools that started face-to-face education, some changes were needed, such as reuse evaluation, taking into account the social distance of classrooms. Prior to the pandemic, it has become mandatory to re- evaluate the capacities of the sites created within the framework of certain standards, along with the process beginning with normalization. In this study, the ability to use classrooms is assessed and the process is expected to improve reliably upon the decision to start face-to-face training in the process of normalization. To measure the capacity of use of the spaces, the studios of the Faculty of Architecture of Middle East Technical University were selected. Selected studios are modeled with Autodesk Revit. Covid-19 safety scores and venue usage capacities have been calculated using the Cove.tool application, which works as an add-in and allows building performance analysis. As a result, the optimal number of students who can be within the appropriate social distance in the studios has been recommended to ensure that students can maintain their in-person education.

Kaynakça

  • ⦁ Arslan, İ., 2020. Küresel Bir Tehdit (COVID-19 Salgını) ve Değişime Yolculuk. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 1-36.
  • ⦁ World Health Organization (WHO)., 2021. An update on SARS-CoV-2 virus mutations & variants. The Latest on the Covid-19 Global Situation & The Emergence of New Mutations & Variants, Ankara, https://www.who.int/docs/ defaultsource/coronaviruse/risk-comms-updates/update47-sars-cov-2-variants.pdf? sfvrsn=f2180835_4. Erişim Tarihi: 03.03.2021
  • ⦁ Bozkurt, A., 2020. Koronavirüs (Covid-19) Pandemi Süreci ve Pandemi Sonrası Dünyada Eğitime Yönelik Değerlendirmeler: Yeni Normal ve Yeni Eğitim Paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • ⦁ Üstün, Ç., Özçiftçi, S., 2020. COVID-19 Pandemisinin Sosyal Yaşam ve Etik Düzlem Üzerine Etkileri: Bir Değerlendirme Çalışması. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi, 25 (Special Issue on COVID 19), 142-153.
  • ⦁ UNICEF (United Nations International Children's Emergency Fund)., 2021. Salgın Sınıfı, Ankara. https://www.unicef.org/turkey/ bas%C4%B1n-b%C3%BCltenleri/unicef-diyor-ki-covid-19-nedeniyle-d%C3%BCnya-genelinde-168-milyondan-fazla-%C3%A7ocu %C4%9 Fun. Erişim Tarihi: 03.03.2021
  • ⦁ Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E., Şahin, E., 2020. Koronavirüs (Covid-19) Pandemi Sürecinin Getirisi Olan Uzaktan Eğitimin Etkililiği Üzerine Bir Çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 179-209.
  • ⦁ Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., Bond, A., 2020. The Difference between Emergency Remote Teaching and Online Learning, Ankara. https://er.educause.edu/ articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remoteteaching-and-online-learning. Erişim Tarihi: 03.03.2021
  • ⦁ Salama, A.M., Crosbie, M.J., 2020. Educating Architects in a Post-pandemic World. Common Edge, Ankara, https://commonedge.org/ educating-architects-in-a-post-pandemic-world/, Erişim Tarihi: 03.03.2021
  • ⦁ Archinect, 2020a. Institutional Responses to COVID-19. https://archinect.com/features/ article/150193798/school-of-architecture-deans.voiceinstitutional-responses-to-the-covid-19-crisis-part-i Erişim Tarihi: 3 Mart 2021, Ankara.
  • ⦁ Grover, R., Wright, A., 2020. National Design Studio Survey: Initial Results. Report, UK: University of Bath. https://researchportal. bath.ac.uk/en/publications/national-design-studio-survey-initial-results. Erişim Tarihi: 5 Mart 2021.
  • ⦁ Bala, H. A., 2020. Dijital Devrim -Covid19 Eşiğinde- Mimarlık Söyleşileri: Farklı Mimarlık Okullarından Eğitmen Deneyimleri. https://www.arkitera.com/soylesi/dijital-devrim-covid19-esiginde-mimarlik-soylesileri-farkli-mimarlik-okullarindan-egitmen-deneyimleri/. Erişim Tarihi: 6 Mart 2021.
  • ⦁ Dostoğlu N., 2020. Karantina Sonrasında Mimarlık Eğitimine ve Mimarlığa İlişkin Düşünceler. Mimarlık, 414, 19.
  • ⦁ Kasalı, A., Doğan, F. ve Akış, T., 2020. Afet Nimet midir? Uzaktan Eğitime dair Notlar. Mimarlık, 414, 24-27.
  • ⦁ Koçak Tufan, Z., Hasançebi, O., Çelik, G. E., İlhan, M. N., Çakır, B., Kayaaslan, B., 2020. Küresel Salgın Bağlamında Yükseköğretim Kurumlarında Sağlık ve Temiz Ortamların Geliştirilmesi Kılavuzu. https://www.yok.gov. tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2020/yuksekogretim-kurumlarinda-saglikli-ve-temiz-ortamlarin-gelistirilmesi-kilavuzu.pdf. Erişim tarihi: 7 Mart 2021.
  • ⦁ COVID-Ready Office Design: Retrofitting Buildings with Social Distancing in Mind. ArchDaily. https://www.archdaily.com/957437 /covid-ready-office-design-retrofitting-buildings-with-social-distancing-in-mind. Erişim Tarihi: 4 Ocak 2022.
  • ⦁ Aguirre, M., 2020. COVID Occupancy Assessment. Cove.tool Help Center. http://help.covetool.com/en/articles/4295290-covid-occupancy-assessment. Erişim tarihi: 6 Mart 2021.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Damlanur İlipınar 0000-0001-6523-3487

Gülin Yazıcıoğlu Bu kişi benim 0000-0002-3947-0902

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA İlipınar, D., & Yazıcıoğlu, G. (2022). Mekânların Covid-19 Skorlarının Araştırılması: Mimarlık Fakültesi Stüdyoları Üzerinden Bir İnceleme. Çukurova Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 37(4), 1005-1016. https://doi.org/10.21605/cukurovaumfd.1230923