In this study, the chemical compositions of high-silicon lamellar graphite cast irons commonly used in truck brake discs and the effects of applied heat treatments on their friction and wear behaviors were investigated. For this purpose, samples with two different chemical compositions (first with 2.43 C and 4.5 Si; second with 2.5 C and 4.2 Si) were produced, and homogenization annealing was applied at 900°C for 30, 45, and 60 minutes followed by air cooling. Hardness, tensile testing, and wear testing were performed on the heat-treated samples. Wear tests were conducted at room temperature and dry sliding conditions (20 N load, 250 mm sliding distance, and 200 mm/min sliding speed) using a ball-on-disk wear apparatus against 52100 bearing steel. The increase in homogenization heat treatment time resulted in an increase in hardness and tensile strength values for both lamellar graphite cast iron grades. The wear test results indicated that both the chemical composition and the duration of applied heat treatment influenced the friction coefficient and wear volume losses. Since high friction coefficient and low wear volume losses are desired in brake discs, it was determined that the best result among the compared samples was achieved in the sample produced with a chemical composition of 2.5 C and 4.2 Si, and then homogenized at 900°C for 30 minutes.
High-silicon lamellar graphite cast iron Brake disc Friction Wear
Bu çalışmada, kamyon fren disklerinde yaygın olarak kullanılan yüksek silisli lamelli grafitli dökme demirlerin kimyasal bileşimleri ve uygulanan ısıl işlemlerin sürtünme ve aşınma davranışları üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Bu amaçla iki farklı kimyasal bileşime sahip (birincisi 2,5 C ve 4,2 Si; ikincisi 2,43 C ve 4,5 Si) numuneler üretilmiş ve 900°C'de 30, 45 ve 60 dakika homojenizasyon tavlaması ve ardından havada soğutma yapılmıştır. Isıl işlem görmüş numunelere sertlik, çekme testi ve aşınma testleri uygulandı. Aşınma testleri, oda sıcaklığında ve kuru kayma koşullarında (20 N yük, 250 mm kayma mesafesi ve 200 mm/dak kayma hızı) disk üzerinde bilyalı aşınma aparatı kullanılarak 52100 rulman çeliğine karşı gerçekleştirildi. Homojenizasyon ısıl işlem süresinin artması, her iki lamel grafitli dökme demir kalitesi için sertlik ve çekme mukavemeti değerlerinde artışa neden olmuştur. Aşınma testi sonuçları, hem kimyasal bileşimin hem de uygulanan ısıl işlem süresinin sürtünme katsayısını ve aşınma hacmi kayıplarını önemli ölçüde etkilediğini göstermiştir. Fren disklerinde yüksek sürtünme katsayısı ve düşük aşınma hacmi kayıpları istendiğinden, karşılaştırılan numuneler arasında en iyi sonucun 2,5 C ve 4,2 Si kimyasal bileşimi ile üretilip daha sonra 900°C’de 30 dakika süre ile homojenleştirilen numunede elde edildiği belirlendi.
Yüksek silisli grafitli dökme demir Fren diski Sürtünme Aşınma
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Malzeme Mühendisliği (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 21 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 25 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 38 Sayı: 4 |